Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porty Szczecin-Świnoujście przyjęte do Sojuszu Morskiej Energetyki Wiatrowej. Porozumienie podpisano w obecności króla Danii [ZDJĘCIA]

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Największe w Europie morskie porty energetyki wiatrowej zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance przyjęły do swego grona porty Szczecin-Świnoujście
Największe w Europie morskie porty energetyki wiatrowej zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance przyjęły do swego grona porty Szczecin-Świnoujście ZMPSiŚ
Największe w Europie morskie porty energetyki wiatrowej zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance przyjęły do swego grona porty Szczecin-Świnoujście. Dziś w Szczecinie podpisano w tej sprawie porozumienie.

Dokument podpisano przed południem w Teatrze Polskim w Szczecinie w obecności króla Danii Fryderyka X oraz marszałka województwa zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza.

- Mamy ambicje, aby nasz region był silnym centrum związanym z morską energetyką wiatrową. Dlatego wsparcie strony duńskiej jest tak istotne - mówił marszałek.

Chodzi o porozumienie o współpracy portów w Szczecinie i Świnoujściu z duńskim Esbjergem. Podpisali je Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg oraz p.o. prezesa zarządu Zespołu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, dr hab. Stanisław Iwan, prof. Politechniki Morskiej. Wydarzeniu towarzyszyła debata polsko-duńska poświęcona energetyce wiatrowej.

Od tej pory Offshore Wind Port Alliance zrzesza siedem portów (Dania, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szczecin-Świnoujście).

Dzięki ścisłej współpracy członkowie sojuszu spodziewają się zapewnienia dodatkowego wsparcia w budowie farm wiatrowych, ponieważ porty są w stanie optymalizować swoje procesy i koordynować logistyczny łańcuch wartości. Rynek morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku dynamicznie się rozwija, a w Polsce powstają już pierwsze wielkoskalowe farmy wiatrowe. W Szczecinie duński Vestas buduje dwie fabryki elementów turbin wiatrowych.

Współpraca między siedmioma portami polega na ciągłej koordynacji i dzieleniu się wiedzą, co umożliwia im optymalizację wykorzystania przepustowości między portami w celu efektywniejszej budowy farm wiatrowych. Turbiny wiatrowe wymagają dużo miejsca w portach, dlatego jego brak jest szczególnym wyzwaniem, nad którym porty pracują zespołowo. Jeśli w jednym porcie jest miejsce tylko na połowę projektu, w innym porcie może być miejsce na drugą połowę. Dzięki temu morska farma wiatrowa może zostać zbudowana zgodnie z harmonogramem, a klient nie będzie musiał czekać na miejsce w jednym konkretnym porcie.

- Naszym celem jest optymalizacja wykorzystania morskiej energetyki wiatrowej i jest nam niezmiernie miło powitać port Szczecin jako członka naszego sojuszu. Szczecin to przyszłościowy port, w którym Vestas buduje obecnie obiekty fabryczne. Port rozwija obszar dla morskiej energetyki wiatrowej i ogólnie ma duże ambicje w zakresie energetyki wiatrowej. To sprawia, że idealnie pasują do Offshore Wind Port Alliance – mówił Dennis Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg, wypowiadając się w imieniu Offshore Wind Port Alliance.

Deklaracja z Esbjerg radykalnie zwiększyła cel dotyczący morskiej energetyki wiatrowej w Europie. Cel ten został jeszcze bardziej wyznaczony w tak zwanej Deklaracji z Ostendy, popieranej przez koalicję dziewięciu krajów zaangażowanych w rozwój Morza Północnego jako zielonej elektrowni dla Europy. Jedna z umów wyraża ambicję uruchomienia morskiej energetyki odnawialnej o mocy 120 GW do 2030 r. i 300 GW do 2050 r.

Niemcy, Dania, Belgia i Holandia wyznaczyły wspólny cel dostarczenia co najmniej 65 GW morskiej energii wiatrowej do 2030 r., co wywrze presję na europejskie porty. Aby wesprzeć ten cel, rok temu największe porty wiatrowe w Europie połączyły siły w ramach Offshore Wind Port Alliance, mając na celu optymalizację i współpracę w celu realizacji wyznaczanych ambitnych celów. Dzięki portom morskim Szczecin i Świnoujście wśród swoich członków sojusz ma teraz także porty, które mogą obsługiwać kraje bałtyckie.

- Obecna sytuacja geopolityczna w Europie i trwająca transformacja ekologiczna wymagają zainstalowania jeszcze większej liczby turbin. Najlepiej tak szybko, jak to możliwe, abyśmy mogli pomóc w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w zakresie dostaw energii do Europy. Jednak obecnym wyzwaniem jest przepustowość portów, dlatego wzmacniamy naszą współpracę na poziomie operacyjnym i praktycznym, abyśmy mogli przyspieszyć ekologiczną transformację dzięki morskiej energetyce wiatrowej” – mówi Jul Pedersen.

Król Danii Fryderyk X w Szczecinie

Fryderyk X na Pomorzu Zachodnim. Powitanie króla Danii w Fil...

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński