MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polacy mają swoje ulubione sieci handlowe lub stacje benzynowe. Gdzie o lojalność najtrudniej?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Z badania wynika, że najmniej wierni jesteśmy markom odzieżowym. Wobec jednej marki w tej kategorii wierność deklaruje zaledwie 5 proc. ankietowanych.
Z badania wynika, że najmniej wierni jesteśmy markom odzieżowym. Wobec jednej marki w tej kategorii wierność deklaruje zaledwie 5 proc. ankietowanych. Karolina Misztal/ Polska Press
Okazuje się, że trudno jest zlojalizować Polaków wobec jednej, konkretnej, spożywczej sieci handlowej. Zdecydowana większość twierdzi, że pozostaje wierna 2-3 ulubionym sieciom, niewiele mniej ma 3 lub więcej ulubionych spożywczych sieciówek. Największą lojalność Polacy wykazują wobec stacji benzynowych. Karty programów lojalnościowych ma prawie każdy Polak, co wcale nie oznacza, że z nich korzysta.

Spis treści

Czy Polacy to lojalni klienci? Niekoniecznie

Okazuje się, że stosunkowo wierni jesteśmy wobec spożywczych sieci handlowych (9 proc. respondentów wskazuje na jedną, a 49 proc. na maksymalnie 3 ulubione), a także marek AGD i elektroniki (7 proc. z nas ma jedną, a 44 proc. wymienia 2 lub 3 preferowane) – wynika z badania Instytutu Inbound Marketingu, zrealizowanego w lutym 2023 r. przez SW Research.

Wierni bywamy wobec serwisów streamingowych, 11 proc. wskazuje zdecydowanie na jeden, a 40 proc. na 2 do 3 wybieranych chętniej, niż inne. Jednocześnie co czwarty ankietowany Polak deklaruje, że ma jedną, ulubioną sieć stacji paliwowych, do której wraca bez względu na to, jak atrakcyjna jest oferta konkurencji.

Z kolei najmniej przywiązani jesteśmy do marek odzieżowych. Wobec jednej marki w tej kategorii wierność deklaruje zaledwie 5 proc. ankietowanych, 20 proc. twierdzi, że nie ma ulubionej marki, a 37 proc., że ma ich więcej, niż 3. Lojalność konsumentów jest skorelowana nie tylko z kategorią produktową, ale także z wiekiem i wykształceniem konsumentów.

– Ci z pokolenia Z (16-24 lat) częściej dywersyfikują swoją lojalność, wskazując na więcej niż 3 ulubione brandy w danej kategorii. Przedstawiciele Silver Generation z kolei są najmniej skłonni do tego, by być wiernymi jakiejś konkretnej marce. Na drugim biegunie są osoby z najniższym wykształceniem, którym najłatwiej przychodzi wskazanie jednej marki, jako tej preferowanej w danym obszarze – komentuje Piotr Zimolzak z SW Research.

Co dają programy lojalnościowe i czy chętnie z nich korzystamy?

Rodzi się pokusa, aby wysoki poziom lojalności wobec stacji benzynowych przypisywać programom lojalnościowym, bo to marki
z tej kategorii, jako pierwsze wprowadziły je do Polski na masową skalę. Potwierdzałyby to także deklaracje konsumentów: 40 proc. ankietowanych wymienia program lojalnościowy, jako element silnie lojalizujący. Jednak posiadanie programu lojalnościowego nie jest gwarancją sukcesu per se.

Jak podkreśla Dominik Olejko, szef działu Badań i Zaangażowania klientów w Europie Wschodniej z H&M „raz zaprojektowany program lojalnościowy, którego nie będziemy dostosowywać do oczekiwań konsumentów i rynku, nie ma racji bytu".

– Musi ewoluować. Także zniżki, jako narzędzie lojalizujące mogą stać się bronią obosieczną, bo długoterminowo osłabiają siłę marki – wyjaśnia.

Tylko 7 proc. ankietowanych nie należy do żadnego programu lojalnościowego, co jednak nie oznacza, że pozostali aktywnie z nich korzystają. 4 na 10 respondentów deklaruje, że należąc do kilku programów, aktywnie korzysta z ich oferty. Reszta korzysta z nich wybiórczo (31 proc.), lub wręcz tylko z jednego (9 proc.). Natomiast 31 proc. ankietowanych wskazało na to, że na ich lojalność wobec marek wpływ mają pozytywne opinie innych klientów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NBP nowy do 14.07

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy mają swoje ulubione sieci handlowe lub stacje benzynowe. Gdzie o lojalność najtrudniej? - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński