Pociągi a koronawirus. Jak podróżować w czasie epidemii. Siadaj tam, gdzie jest wolne

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Jak podróżujemy w PKP w czasie pandemii Andrzej Szkocki
Ci, którzy jadą koleją, a jest ich niewielu, najlepiej gdyby jechali samotnie. Ci, którzy jadą lokalnie, mogą liczyć na to, ze wnętrze wagonów jest dezynfekowane.

- PKP Intercity odnotowuje w ostatnich dniach niższą frekwencję w pociągach, średni spadek w zakresie rezerwacji biletów w ostatnich dniach wyniósł ok. 91 procent – informuje Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

galeria

- Frekwencja w uruchamianych przez PKP Intercity pociągach pozwala na zajmowanie miejsc przez podróżnych w odpowiednich odstępach. Warto też podkreślić, że w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów drzwi w pociągach otwierane są automatycznie, ponadto drużyny konduktorskie wygłaszają komunikaty o możliwości zajmowania dowolnych miejsc w obrębie posiadanej klasy wagonu, bez względu na wskazane miejsce na zakupionym bilecie.

ZOBACZ TEŻ:

Gdyby ktoś chciałby wybrać konkretne miejsce w wagonie może o tym zapomnieć. Do czasu ustania zagrożenia, w systemie internetowej sprzedaży biletów (e-IC) nie będzie dostępny graficzny wybór miejsc.

Jak podkreśla przewoźnik stale monitorowana jest frekwencja w pociągach, co pozwala na reakcję w zakresie wzmocnienia składów dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi.

TOP 11. Tak wyglądał kiedyś dworzec kolejowy [GALERIA]

A co z bezpieczeństwem pracowników?

- Kierownicy i konduktorzy pociągów zostali wyposażeni w maseczki i rękawiczki ochronne, żele do mycia i dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji terminali mobilnych. Jednocześnie na pokładzie każdego składu została wydzielona specjalna strefa buforowa dla drużyny konduktorskiej – odpowiada Katarzyna Grzduk.

Jak z dezynfekcją pociągów?

- Zgodnie z przyjętymi procedurami w przypadku gdy zachodzi taka konieczność szczegółowej dezynfekcji poddawany jest cały skład lub jego część - dodaje Katarzyna Grzduk. - Dodatkowo w trosce o naszych pracowników wprowadzono dezynfekcje newralgicznych elementów wyposażenia kabin maszynistów w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. W ramach czyszczeń stacjonarnych, realizowanych na stacjach postojowych i zwrotnych, każdy pociąg wyposażany jest m.in. w mydło w płynie, ręczniki papierowe i papier toaletowy.

Nasz lokalny przewoźnik, Polregio podaje, że stale monitorowana jest sytuacja m.in. w ramach Zespołu Zarządzania Kryzysowego POLREGIO, a sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 jest na bieżąco raportowana do Urzędu Transportu Kolejowego.

ZOBACZ TEŻ:

"Moja i twoja nadzieja". Szczecińscy artyści nagrali piosenk...

Jak to wygląda w praktyce?

- Apteczki w pociągach są wyposażone w maseczki i rękawiczki w celu umożliwienia zabezpieczenia osoby u której stwierdzono podejrzenie zarażenia się koronawirusem. Dodatkowo zlecana jest dezynfekcja pojazdów kolejowych w tym poręcze, klamki, panele sterowania drzwiami (przyciski wewnątrz i na zewnątrz wagonu) – informuje Damian Kurpiel, rzecznik prasowy POLREGIO sp. z o. o. Zachodniopomorski Zakład w Szczecinie. - Działania dezynfekujące uwzględniają również kabiny maszynistów, pomieszczenia służbowe obsługi pociągu, biura. Ponadto wnętrza pojazdów są ozonowane co pozwala zwalczać wszelkie drobnoustroje. Wprowadzono samoczynne otwieranie drzwi bez konieczności użycia przycisku. Ponadto na drzwiach została nalepiona stosowna informacja dla pasażerów informująca o automatycznym otwieraniu drzwi przez maszynistę. Zostały wyizolowano strefy bezpieczeństwa dla drużyn konduktorskich.

TOP 10 najpiękniejszych... dworców kolejowych na świecie. W ...

Jak wygląda kontrola biletów? Nie kasują biletów

W czasie kontroli biletów obsługa pociągu ogranicza się do niezbędnego minimum. Bezpośredni kontakt z podróżnymi poprzez kontrolę wzrokową dokumentów przewozu, tj. niedotykanie biletów, dokumentów poświadczających uprawnienia do ulgi, kart płatniczych, biletów zakodowanych na kartach, telefonach komórkowych itp.

- Zaprzestano kasowania biletów papierowych znakownikiem, a jedynie ograniczono się do skanowania przy użyciu terminala. W celu zachowania bezpiecznego odstępu między podróżnymi podczas podróży wybrane pociągi zostały wzmocnione o dodatkowe jednostki – wyjaśnia Damian Kurpiel. - Na pokładzie składów podawane są również komunikaty głosowe przypominające iż należy zachować odstęp co drugie miejsce siedzące.

Jednocześnie przewoźnicy apelują, żeby przy zakupie biletów w kasach biletowych oraz u obsługi pociągu, korzystać z możliwości dokonywania płatności kartą.


ZOBACZ TEŻ:

Infolinia dla pacjentów

Masz gorączkę, duszności, kaszel? Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590! Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię co zrobić, by otrzymać pomoc.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jóźwa bezzębna

Najlepiej cała podróż spędzić w kiblu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3