MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsze umowy na budowę odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin-Piła podpisane

Grzegorz Świstak
Grzegorz Świstak
Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisało umowę na budowę odcinka drogi S10 o długości 19,6 kilometra pomiędzy Suchaniem a Reczem
Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisało umowę na budowę odcinka drogi S10 o długości 19,6 kilometra pomiędzy Suchaniem a Reczem
Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisało umowę na budowę odcinka drogi S10 o długości 19,6 kilometra pomiędzy Suchaniem a Reczem. Koszt przedsięwzięcia wyniesie 667,52 miliona złotych. Firma Budimex zadba o realizację odcinka Piecnik-Wałcz, mierzącego 16 kilometrów, za sumę 552,2 miliona złotych. To pierwsze z kontraktów w ramach długo oczekiwanego projektu połączenia Szczecina z Warszawą.

- Wczoraj w sposób bardzo uroczysty podpisaliśmy umowy na dwa bardzo ważne odcinki drogi S10, rozpoczynając długo wyczekiwaną budowę drogi szybkiego ruchu, która docelowo ma mieć ponad 400 km i połączy Szczecin z Warszawą - mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Mówimy o odcinku Szczecin-Piła i podpisujemy dwie umowy na realizację tej inwestycji. W ciągu następnych kilku tygodni podpiszemy umowy na sześć kolejnych odcinków, na zaprojektowanie i wybudowanie drogi S10 między Szczecinem a Piłą. Jest to ważna i długo wyczekiwana inwestycja, która zaprzeczy twierdzeniu, że stąd łatwiej się jest dostać do Berlina niż do Warszawy. Jest to projekt ważny nie tylko pod względem komunikacyjnym, nie tylko pod względem zdolności transportowych naszego państwa, ale przede wszystkim ma ogromny wpływ na rozwój gospodarczy wielu miejscowości, które będą korzystały z tego bezpośredniego połączenia.

Zadowolenie z podpisanych umów i rozpoczęcia prac przy drodze S10 nie krył prezydent Stargardu, Rafał Zając, który podkreślił znaczenie inwestycja, a także wspomniał, że miasto bierze udział w budowie północnej obwodnicy Stargardu, która wyprowadzi ruch samochodów, szczególnie ciężarowych z miasta.

- Dla nas jest dzień szczególny – mówi Rafał Zając, prezydent Stargardu. To ważna inwestycja dla regionu i dla Stargardu. Mówi się, że drogi są tlenem dla gospodarki. Stargard , miasto średniej wielkości, które ma ogromne ambicje rozwoju gospodarczego. W Stargardzie funkcjonują dwa parki przemysłowe, w których utworzono 10 tysięcy miejsc pracy. Mamy ogromny potencjał do rozwijania przemysłu, który będzie się rozwijał tym lepiej im lepiej będzie pomagała w tym infrastruktura. Nie mamy żadnych wątpliwości co do tego, że nie tylko połączenie ze stolicą Polski, ale po drodze z Bydgoszczą czy Toruniem zdecydowanie pomogą dalszemu rozwojowi nie tylko naszego miasta, ale również całemu regionowi.

Odcinek S10 Suchań – Recz

Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca nowa droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. S10 ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z DW151 zlokalizowany będzie węzeł drogowy Recz, a odcinek zakończy się około 1,2 km za nim.W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Powstanie również 14 obiektów mostowych - 11 wiaduktów, dwie estakady oraz most. Wybudowane zostaną również da dolne przejścia dla zwierząt.

Odcinek S10 Piecnik – Wałcz

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik i za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

- Cieszę się, że udało się sfinalizować podpisanie umów za mojej kadencji - mówi Paweł Woźniak, dyrektor GDDKiA w Warszawie. Myślę, że ta droga była długo wyczekiwana i dołożymy wszelkich starań by została oddana ona w założonym przez nas terminie. Każdy odcinek, który będzie wkrótce realizowany ma swój stopień skomplikowania i trudności. Myślę, że mamy doświadczonych wykonawców, którzy poradzą sobie z każdymi problemami.

Następne sześć umów zostanie podpisanych w ciągu kilku najbliższych tygodni, z harmonogramem wskazującym na rozpoczęcie budowy pod koniec 2025 roku i jej finalizację w 2028 roku. Po uwzględnieniu 10 miesięcy na opracowanie projektu, kolejnych siedmiu na procedury administracyjne i 22 miesięcy prac budowlanych, inwestycja ta znacząco odciąży istniejące drogi, zmniejszając natężenie ruchu tranzytowego oraz czas podróży kierowców. Również przetarg na odcinek Szczecin – Kijewo został rozstrzygnięty.

- Czekamy na wyniki kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – dodaje Paweł Woźniak. Po tej kontroli będziemy podpisywali umowy.

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński