Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszczędzają na oponach

Mariusz Parkitny, 25 stycznia 2005 r.
Tak zwane całoroczne opony powszechnie stosowane w autobusach komunikacji miejskiej nie gwarantują bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach - twierdzą fachowcy.
Tak zwane całoroczne opony powszechnie stosowane w autobusach komunikacji miejskiej nie gwarantują bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach - twierdzą fachowcy. Andrzej Szkocki
Zła wiadomość dla pasażerów komunikacji miejskiej. Szczecińskie autobusy wożą nas bez zimowych opon. Na ich kupno nie ma pieniędzy.

- Od trzydziestu lat jeżdżę autobusami. Wielokrotnie widziałem jak zimą autobusy miały kłopoty z ruszeniem z przystanku, podjechaniem pod górę. Były przypadki, że pojazd zarzucało na zakręcie. To przez brak opon zimowych i nadmierną prędkość - twierdzi Stefan Majewski, mieszkaniec Szczecina.

Żaden z ponad dwustu szczecińskich autobusów nie ma opon zimowych. Według pracowników spółek komunikacyjnych powodem jest brak pieniędzy. Twierdzą, że całoroczne opony autobusowe są bezpieczne.

- Jeździmy na oponach wielosezonowych. Na typowe zimówki brakuje funduszy - mówi mistrz Zbigniew Musielik ze Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".

Spółka ma 99 pojazdów. Podobnie jest w SPA "Klonowica".

- Jeździmy na całorocznych oponach. Na szczęście drogi są odśnieżane, więc nie ma większych kłopotów - twierdzi Piotr Lachowicz, starszy mistrz w SPA "Klonowica".- Zdarza się, że autobus ma problem gdzieś podjechać. Ale wtedy dotyczy to wszystkich pojazdów, także osobowych z oponami zimowymi.

Koszt jednej autobusowej opony zimowej z montażem to wydatek ok. 1000 zł. Wszystkie pojazdy mają od sześciu do ośmiu kół. W SPA "Klonowica" 102 autobusy mają razem ok. 700 kół. Koszt zakupu opon zimowych i montażu wyniósłby ponad 700 tys. złotych.

Jednak zimówki

O wyższości opon zimowych nad całorocznymi nie ma wątpliwości policja. Wszystkie auta policyjne są wyposażone w zimowe ogumienie.

- Dobre opony naprawdę wpływają na bezpieczeństwo podróżnych - mówi mł. asp. Zenon Butkowski z Komendy Miejskiej Policji w Szczecinie. - Nie wszyscy kierowcy przywiązują do tego wagę. Zdarza się, że na osiach pojazdu mają kompletnie różne opony, różnych marek, głębokości bieżnika. W takich przypadkach zatrzymujemy dowody osobiste.

ZDANIEM EKSPERTA

Janusz Kluska, diagnosta z firmy Sowkam w Szczecinie

- Przewaga opon zimowych nie podlega dyskusji. Mają one całkowicie inne właściwości niż letnie. Wykonane są z bardziej miękkiej gumy. Posiadają tzw. lamelki, które umożliwiają skuteczne odprowadzanie śniegu z bieżnika. Dzięki temu śnieg nie zatyka bieżnika i zmniejsza się ryzyko poślizgu.

POLICJA I POGOTOWIE BEZ POŚLIZGU

Na zimowych oponach jeżdżą auta policyjne i pogotowia ratunkowego.

- Wszystkie nasze pojazdy w województwie mają zmieniane na zimę opony - mówi Anna Lewandowska-Kasprzycka z Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie.

Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego ma 55 karetek.
-Wszystkie jeżdżą na zimówkach. Przestrzegamy tego rygorystycznie- zapewnia Zbigniew Michalczuk, z-ca dyr. pogotowia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński