Decyzję o pozwoleniu na modernizację infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie podpisał wojewoda zachodniopomorski.
- To olbrzymie wyzwanie, żeby tę wielką inwestycję spiąć, żeby ją zakończyć, żeby ją zrealizować, ale trzeba zacząć każdą podróż od pierwszego kroku. Dzisiaj można powiedzieć, że to już nie pierwszy, a kolejny krok. To pozwolenie na budowę po to, żeby stocznia remontowa Gryfia mogła już ruszyć ze wszystkimi procedurami - mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski - To jest niezwykle ważne nie tylko dla samej stoczni, nie tylko dla Szczecina, ale szerzej dla gospodarki morskiej w naszym regionie.
Budowa nowego doku wiąże się z wyburzeniem starego nabrzeża, przy którym stał dok nr 1, na długości 300 metrów. Na całym tym odcinku powstanie nowy pirs. Tuż obok powstanie dok nr 8 o długości ok. 235,60 m, do którego będzie można wprowadzać jednostki o nośności 27 000 ton. Konstrukcja nowego doku będzie konstrukcją w pełni spawaną, monolityczną, zaprojektowaną i wybudowaną zgodnie z wymaganiami Polskiego Rejestru Statków.
Niedługo będzie można wyłonić wykonawcę przebudowy i rozpocząć prace. Natomiast dok wykonuje - po sąsiedzku - Stocznia Szczecińska "Wulkan". Cięcie blach do budowy doku rozpoczęło się we wrześniu 2021 roku. Inwestorem w projekcie jest Fundusz Rozwoju Spółek S.A., który jest właścicielem zarówno "Gryfii", jak i stoczni "Wulkan".
- Inwestycja w "Gryfii" to czwarta inwestycja państwa polskiego, jeśli chodzi o gospodarkę morską: po przekopie Mierzei Wiślanej, po tunelu pod Świną, po nowym terminalu kontenerowym w Gdyni i w Świnoujściu. To jest nasza nasza inwestycja w czempionacie inwestycji morskich państwa polskiego - mówił Krzysztof Zaremba, prezes MSR "Gryfia". - To pozwoli nam zwiększyć nasze przychody prawie o połowę, z racji tego, co się dzieje na rynku armatorskim. Eksploatowane są coraz większe jednostki, muszą być też remontowane, muszą być wykonywane przeglądy okresowe w odpowiednich parametrach doków i dok nr 8 to nam gwarantuje.
Zgodnie z planami zarządu stoczni nowy dok ma wejść do eksploatacji pod koniec przyszłego roku. Obecnie największa niewiadomą są surowce.
- Obecnie rynek stal jest nieprzewidywalny, ale na razie trzymamy parametry czasowe, ale są to czynniki, które są niezależne. Natomiast jeśli chodzi o koszty inwestycji, mieścimy się w harmonogramie - zapewnił prezes Zaremba.
Budowa tunelu pod Świną. Praca wre na każdym odcinku [ZDJĘCI...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót