Ogromna inwestycja na Bałtyku. Największy dok powstanie w stoczni Gryfia [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Udostępnij:
W Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie powstanie największy dok na Bałtyku. Dziś na Nabrzeżu Gdyńskim podpisano decyzję o pozwoleniu na budowę oraz rozbiórkę. Inwestycja ma zakończyć się w przyszłym roku, a pływający dok wejdzie do eksploatacji pod koniec 2023 roku.

Decyzję o pozwoleniu na modernizację infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie podpisał wojewoda zachodniopomorski.

- To olbrzymie wyzwanie, żeby tę wielką inwestycję spiąć, żeby ją zakończyć, żeby ją zrealizować, ale trzeba zacząć każdą podróż od pierwszego kroku. Dzisiaj można powiedzieć, że to już nie pierwszy, a kolejny krok. To pozwolenie na budowę po to, żeby stocznia remontowa Gryfia mogła już ruszyć ze wszystkimi procedurami - mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski - To jest niezwykle ważne nie tylko dla samej stoczni, nie tylko dla Szczecina, ale szerzej dla gospodarki morskiej w naszym regionie.

Budowa nowego doku wiąże się z wyburzeniem starego nabrzeża, przy którym stał dok nr 1, na długości 300 metrów. Na całym tym odcinku powstanie nowy pirs. Tuż obok powstanie dok nr 8 o długości ok. 235,60 m, do którego będzie można wprowadzać jednostki o nośności 27 000 ton. Konstrukcja nowego doku będzie konstrukcją w pełni spawaną, monolityczną, zaprojektowaną i wybudowaną zgodnie z wymaganiami Polskiego Rejestru Statków.

Niedługo będzie można wyłonić wykonawcę przebudowy i rozpocząć prace. Natomiast dok wykonuje - po sąsiedzku - Stocznia Szczecińska "Wulkan". Cięcie blach do budowy doku rozpoczęło się we wrześniu 2021 roku. Inwestorem w projekcie jest Fundusz Rozwoju Spółek S.A., który jest właścicielem zarówno "Gryfii", jak i stoczni "Wulkan".

- Inwestycja w "Gryfii" to czwarta inwestycja państwa polskiego, jeśli chodzi o gospodarkę morską: po przekopie Mierzei Wiślanej, po tunelu pod Świną, po nowym terminalu kontenerowym w Gdyni i w Świnoujściu. To jest nasza nasza inwestycja w czempionacie inwestycji morskich państwa polskiego - mówił Krzysztof Zaremba, prezes MSR "Gryfia". - To pozwoli nam zwiększyć nasze przychody prawie o połowę, z racji tego, co się dzieje na rynku armatorskim. Eksploatowane są coraz większe jednostki, muszą być też remontowane, muszą być wykonywane przeglądy okresowe w odpowiednich parametrach doków i dok nr 8 to nam gwarantuje.

Zgodnie z planami zarządu stoczni nowy dok ma wejść do eksploatacji pod koniec przyszłego roku. Obecnie największa niewiadomą są surowce.

- Obecnie rynek stal jest nieprzewidywalny, ale na razie trzymamy parametry czasowe, ale są to czynniki, które są niezależne. Natomiast jeśli chodzi o koszty inwestycji, mieścimy się w harmonogramie - zapewnił prezes Zaremba.

Budowa tunelu pod Świną. Praca wre na każdym odcinku [ZDJĘCI...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nowe podejście NATO wobec zagrożenia ze strony Rosji

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie