Budowa tunelu pod Świną. Praca wre na każdym odcinku [ZDJĘCIA z budowy]

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Miasto Świnoujście
Udostępnij:
- Zgodnie z deklaracją wykonawcy i przedstawianym przez niego aktualnym harmonogramem, otwarcie tunelu pod Świną ma nastąpić przed sezonem letnim 2023 roku – twierdzą włodarze Świnoujścia.

Postępy na wyspie Uznam

W komorze startowej wykonywana jest klatka schodowa, szachty i wsporniki pod strop pośredni. Budowane jest także odwodnienie korpusu drogi, a kanały technologiczne są izolowane. W kanale poza tunelem instalowane są również przepusty oraz wykonywana jest ich zasypka.

Prace w tunelu

W samym tunelu wydrążonym maszyną TBM kontynuowane jest mrożenie aktywne w wyjściach ewakuacyjnych EE1 i EE2. Trwa prefabrykacja zbrojenia wsporników, ich deskowanie i betonowanie. Kontynuowane jest uszczelnianie obudowy tubingowej tunelu. Montowane są prefabrykaty typu „U” pod konstrukcję płyty poddrogowej, filigrany i prefabrykaty sufitowe dla kanału wentylacyjnego.

Prace na wyspie Wolin

Prace nadal koncentrują się w komorze odbiorczej. Wykonano konstrukcję przejazdową przez komorę odbiorczą, która umożliwia dostawę materiałów do tunelu od strony wyspy Wolin. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową budowane jest odwodnienie korpusu drogi, trwa izolacja kanału technologicznego wraz z uszczelnianiem całej konstrukcji. Budowana jest sieć i uzbrojenie terenu oraz infrastruktury drogowej. Cały czas trwa zagospodarowywanie placu budowy, prace porządkowe i utrzymaniowe. Demontowane i wywożone z placu budowy są elementy systemu STP Stacji Separacji Płuczki.

Wyjścia ewakuacyjne z podwodnego tunelu. To jest wyzwanie

Budowa wyjść ewakuacyjnych to jedno z największych wyzwań przy budowie tuneli znajdujących się pod wodą.

Aby je wykonać, trzeba między innymi przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwia zamrożenie gruntu. Od czterech tygodni ten proces trwa przy pierwszym z wykonywanych przejść, w drugim mrożenie rozpoczęło się kilkanaście dni temu. Pierwsza część mrożenia to tzw. mrożenie aktywne, dzięki któremu spadnie temperatura gruntu i zostanie wytworzony szczelny płaszcz mrożeniowy. Po tym będzie możliwe wykonanie wyłomu i rozpoczęcie realizacji konstrukcji wyjść.

– Bezpieczeństwo przyszłych użytkowników tunelu jest dla nas najważniejsze – mówi podkreśla Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia. – Jednym z jego ważnych elementów będą wyjścia i drogi ewakuacyjne. Kolejny, to wszystkie systemy bezpieczeństwa, jakie zostaną zamontowane w tunelu.

– Oprócz mrożenia gruntu przy budowie wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2, uszczelniana jest obudowa tubingowa tunelu. Od strony wyspy Wolin trwa montaż prefabrykatów typu „U” pod jezdnię, filigranów pod konstrukcje płyty poddrogowej oraz prefabrykatów sufitowych dla kanału wentylacyjnego. Rozpoczęto również betonowanie płyty poddrogowej – mówił Jacek Król, inżynier rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrenz nadzorującego budowę tunelu.

Prace wre w każdym z miejsc na budowie tunelu pod Świną

Budowa wyjść ewakuacyjnych, mrożenie gruntu, układanie konstrukcji prefabrykowanych pod jezdnię i sufit, prace przy układzie drogowym i Budynku Centrum Obsługi – praktycznie w każdym z miejscu na budowie tunelu pod cieśniną Świny prowadzone są intensywne prace.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne około 2 metrów szerokości. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra długości.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jakie znaczenie ma wejście Finlandii i Szwecji do NATO

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie