W piątek na placu budowy tunelu pojawił się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Był pod wrażeniem zastosowanych rozwiązań m.in. wyjątkowej konstrukcji tunelu awaryjnego, który znajduje się pod jezdnią.
- Tunel w Świnoujściu to symbol odwagi samorządowców, determinacji rządzących, która przeradza się w przedsięwzięcia takie, których miało nie być. To jeden z najnowocześniejszych tuneli na świecie. Wypełnia marzenia pokoleń mieszkańców Świnoujścia i turystów. Do Polski będzie można wjechać drogą osadzoną na gruncie. Byliśmy dziś w sterowni, tam gdzie łączą się wszystkie systemy zabezpieczania. To imponujący widok. Byliśmy w korytarzu ewakuacyjnym, który prowadzi pod powierzchnią jezdni tunelu. Inżynierowie opowiadali nam o problemach związanych z wyjątkową metodą wykonywania wejścia do tunelu bezpieczeństwa - mówił minister.
- Bardzo bym chciał, aby otwarcie było w czerwcu. Dokładny termin będzie znany, gdy wykonane zostaną ostatnie prace związane z odbiorami i bezpieczeństwem i otrzymamy dokumenty to potwierdzające. Wszytko zmierza do szczęśliwego końca - mówił Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
- Ścieżki ewakuacyjne, systemy wentylacyjne to wszystko musi być niezawodne. Każdy kto wjedzie do tego tunelu będzie bezpieczny, nawet gdy dojedzie do ewakuacji - mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda Zachodniopomorski.
Piotr Flisiak, dyrektor kontraktu przyznał, że świnoujski tunel był jednym z najtrudniejszych w budowie.
- Konstrukcja tunelu jest już gotowa, ale to co nam zostało to spięcie całego układu nerwowego, który zapewni, że tunel będzie eksploatowany bez żadnych przeszkód. To jeden z najtrudniejszych tuneli ze względu na geometrię, ukształtowanie. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych tygodni uda nam się zakończyć odbiory ze strażą pożarną sanepidem, wojewódzkim inspektoratem nadzoru budowlanego - mówił.
Przeprawa pod cieśniną Świny połączy wyspę Wolin z wyspą Uznam, a tym samym zakończy problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Łączna długość przyprawy to ok. 3200 metrów, a sam tunel wydrążony metodą TBM to ok. 1483,80 metrów. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to 38 m.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie - rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie na wyspie Uznam.
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?