Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odsłona tablicy Emila Stoewera, właściciela słynnej firmy motoryzacyjnej [zdjęcia]

Marek Jaszczyński [email protected]
Odsłonięcie tablicy Emila Stoewera na kamienicy przy ulicy Wielkopolskiej  Szczecinie
Odsłonięcie tablicy Emila Stoewera na kamienicy przy ulicy Wielkopolskiej Szczecinie Sebastian Wołosz
Tablicę upamiętniającą Emila Stoewera, właściciela słynnej firmy motoryzacyjnej odsłonięto na kamienicy przy ulicy Wielkopolskiej odsłonięto . W uroczystości wzięła Jutta Barckmann z Hamburga, wnuczka przemysłowca.

Odsłona tablicy Emila Stoewera w Szczecinie

W budynku przy ulicy Wielkopolskiej 32, w latach 1907-1917 mieszkał Emil Stoewer. To on wraz z bratem Bernhardem byli właścicielami Stoewer-werke A. G. vorm. Gebrüder Stoewer Kraftfahrzeugfabrik.

Fabryka mieściła się przy alei Wojska Polskiego 186 (dawniej: Falkenwalderstrasse). Od 1899 r. nosiła nazwę Fabrik für Motorfahrzeuge Gebrüder Stoewer. Po wojnie mieściło się tu Polmo.

- To kolejna odsłona tablicy na elewacji kamienicy ze szlaku "Kamienice Szczecina:" - mówi Justyna Machnik, koordynator projektu "Kamienice Szczecina", przewodnik miejski. - Z tej okazji przybraliśmy kamienicę w maszynę do pisania, maszyny do szycia, był także rower, czyli to wszystko, co było produkowane w fabryce braci Stoewer.

Tablicę odsłoniła Jutta Barckmann z Hamburga, wnuczka Bernharda Stoewera Juniora, brata Emila. Dla pani Jutty nie była to pierwsza wizyta w naszym mieście. W ubiegłym roku uczestniczyła w 11. rajdzie zabytkowych pojazdów wokół Zalewu Szczecińskiego. Tak jak wówczas - i dziś przyjechała do nas swoim stoewerem R 150 w wersji cabrio.

- To kabriolet model 150, ma napęd na przednie koła, był produkowany w latach 1934-1935. Jego czterocylindrowy silnik o pojemności 1466 ccm pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 105 kilometrów na godzinę - mówi pani Jutta.

Gościem uroczystości był także Manfred Bauer, prowadzący w heskim Wald-Michelbach najsłynniejsze muzeum w Europie poświęcone szczecińskiej wytwórni braci Stoewer. Są tu samochody, rowery, a nawet maszyny do pisania oraz maszyny do szycia.

Historia fabryki w pigułce
Bernhard wraz z bratem Emilem pod koniec XIX wieku produkował w zakładzie obrabiarki, rowery, maszyny do szycia i pisania. Stoewerowie podjęli decyzję o zainwestowaniu w niepopularne jeszcze automobile. Już w 1899 roku skonstruowano pierwsze samochody. Najpierw był to trójkołowiec, później czterokołowiec. Na przełomie wieków w szczecińskiej fabryce rozpoczęto seryjną produkcję samochodów. Pojazdy produkowane przez firmę Stoewer cechowały się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Pojawiły się tutaj samochody z napędem elektrycznym i jak i pierwsze w Niemczech pojazdy z przednim napędem. W 1945 roku fabryka uległa zniszczeniu; po odbudowie znajdowała się na jej miejscu Szczecińska Fabryka Motocykli, gdzie powstawał junak. Następnie w tym miejscu działała Fabryka Mechanizmów Samochodowych "Polmo".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński