Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 2013 roku po Szczecinie będą jeździć hybrydowe autobusy

Sebasn Wołosz
Autobus testowany był przez dwa przedsiębiorstwa autobusowe. Volvo 7900 Hybrid ma pięciolitrowy silnik o mocy 220 koni mechanicznych.
Autobus testowany był przez dwa przedsiębiorstwa autobusowe. Volvo 7900 Hybrid ma pięciolitrowy silnik o mocy 220 koni mechanicznych. Sebasn Wołosz
Zakończyło się testowanie hybrydowych autobusów. Trzy kupi SPA Dąbie, pojedziemy nimi w styczniu 2013 roku.

- Jesteśmy zdecydowani, zwrócą się po sześciu latach - mówi prezes Włodzimierz Sołtysiak. SPA Klonowica obawia się natomiast zakupu i odkłada go na przyszłe lata.

SPA Dąbie jest zdecydowane. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na zakup trzech, dwunastometrowych autobusów hybrydowych. Po testach Volva utwierdzili się w przekonaniu, że taka inwestycja jest opłacalna.

- Zanotowaliśmy przez ten czas 35-procentową oszczędność paliwa. Mówimy o tych samych trasach, gdzie jeżdżą nasze tradycyjne autobusy - przyznaje Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPA Dąbie. - Według naszych szacunków przyjmujemy, że jeden autobus kosztował będzie 300 tysięcy euro. Tradycyjne autobusy kosztują 850 tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę obecną cenę paliwa różnica zwróci się po sześciu latach.

Słowa te potwierdza Krzysztof Putiatycki, prezes SPA Klonowica. Nie chce jednak ocenić ekonomiczności testowanego pojazdu.

- Można to zrobić po 10 czy 15 latach. Nie po kilku dniach, przez które mieliśmy go do dyspozycji - przyznaje. - Autobusy hybrydowe mają dodatkowe akumulatory, silniki elektryczne.

Trudno jest wyczuć, jaka jest wytrzymałość tych części. Pewne jest, że mniej palą niż te, co posiadamy. Są też znacznie bardziej ekologiczne. Jednak jest tyle samo niewiadomych.

Putiatycki zastanawia się, jak po kilku latach zachowywały się będą silniki elektryczne. Mówi się też, że po pięciu latach należy wymienić również baterie, które kosztują sto tysięcy złotych.

- To są wciąż pojazdy można powiedzieć prototypowe. Jesteśmy firmą, gdzie nie jest wskazane by próbować takich rozwiązań. Powinniśmy stosować już sprawdzone - mówi.
Pewne jest, że w tym roku SPA Klonowica nie zakupi autobusów hybrydowych. Być może zarządcy pomyślą o tym w przyszłym , gdy pojawią się programy unijne i będzie szansa na dofinansowanie. Czekają teraz na przyjazd Solarisów. W czerwcu wzbogacą się o osiem kolejnych: trzy przegubowe, trzy dwunastometrowe i dwa dziesięciometrowe. Termin dostawy określony jest na połowę miesiąca.

- My jesteśmy zdecydowani. W przetargu zastrzeżone będzie, że przez szacowany przez nas 14-letni czas eksploatacji wymiana baterii i ich utylizacja będzie leżała po stronie producenta. Nie poniesiemy dodatkowych kosztów - zapewnia Sołtysiak.

Dowiedzieliśmy się, że w najbliższym czasie do Szczecina trafi kolejny testowy autobus. Tym razem dostarczyć ma go firma Solaris. Obecnie testowany jest w Belgii.

- Chcielibyśmy, by autobus przyjechał do Szczecina w połowie maja. Myślimy o dwóch testach pięcio- siedmiodniowych, by nie było żadne przedsiębiorstwo pokrzywdzone - przyznał nam Adam Milewski z Solarisa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński