Obwodnica zachodnia Szczecina i Polic jest potrzebna

Piotr Jasina
Projektowany przebieg obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic ma mieć około 51 kilometrów długości. Wstępne założono, iż na jej przebiegu będzie 8 węzłów i tunel pod Odrą łączący Police i Świętą.
Projektowany przebieg obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic ma mieć około 51 kilometrów długości. Wstępne założono, iż na jej przebiegu będzie 8 węzłów i tunel pod Odrą łączący Police i Świętą.
Po naszej publikacji informującej o porozumieniu w sprawie lobbowania za budową zachodniego obejścia Szczecina i Polic z przeprawą Police-Święta otrzymaliśmy wiele sygnałów. Wracamy do tematu.

Jak widzę artykuły w prasie o tej przeprawie, to jak nic, są wybory - stwierdza Jerzy Mikulski, mieszkaniec miejscowości Krępsko. - Śledzę ten temat od 20 lat. Zawsze wypływa przed wyborami a potem 4 lata cisza. Myślę że szkoda tych milionów na dokumentacje, która i tak za jakiś czas będzie nie aktualna - dodaje sceptycznie.

Jego zdaniem kolejne porozumienia włodarzy Szczecina, Polic i Goleniowa to jedynie kiełbasa wyborcza. Tylko teraz ta przeprawa się wydłużyła do 51 kilometrów - dodaje. - To dlatego takie koszty.

Zwraca też uwagę na zmieniające się koncepcje. - Najpierw była przeprawa promowa, potem most 400-metrowy nad torem wodnym a teraz tunel pod torem wodnym. - Jestem bardzo ciekawy co wymyślą za 4 lata - dodaje.
Mieszka w miejscowości Krępsko, przy trasie przeprawy i ten temat bardzo go interesuje. - Wybudowałem dom 4 lata temu - wyjaśnia na koniec. - Chciałbym wiedzieć jak daleko od mojego domu będzie przebiegała obwodnica.

Kolejne dekady debat

Trudno się nie zgodzić z argumentem naszego Czytelnika, iż debata dotycząca obwodnicy zachodniej i przeprawy Police-Święta trwa bardzo długo.

Istotnie, politycy dyskutują o obejściu od ponad 20 lat. Temat wraca jak bumerang co kilka lat ale z różnym natężeniem. Teraz też powrócił.

Koncepcje istotnie się zmieniają, ale jest to m.in. efekt kolejnych opracowań i szacowania kosztów. Brano pod uwagę most i tunel. Specjaliści przyznali, iż koszty budowy są zbliżone. Jednak most wymaga więcej przestrzeni, odpowiednich kątów nachylenia wjazdów i zjazdów itd. Dlatego ostatecznie w koncepcji budowy obejścia wybrano wariant tunelu pod Odrą.

Były momenty bardziej optymistyczne

Podczas debaty dotyczącej obejścia, zorganizowanej przed 3 laty w Policach zwolennicy budowy obwodnicy poczuli powiew optymizmu.

Iwona Stępień-Pilipczuk z firmy projektowej Arcadis, współautor studium przybliżyła wówczas uczestnikom zarys koncepcji. - Przeprawa o długości 51 km zaczyna się od węzła Kołbaskowo z Autostradą A6, kończy na węźle Goleniów, na przecięciu autostrady i drogi ekspresowej S3 - precyzowała. - Przyjęliśmy wariant z 3 kilometrowym tunelem drążonym pod Odrą. W inwestycji za ponad 4 mld zł szacujemy, że tunel stanowi jedną trzecią kosztów. Projekt przewiduje 8 węzłów.

W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000 a droga przebiega przez grunty nie nośne, co podraża koszty budowy. Pozytywną informacją oprócz tej koncepcji był fakt powstania studium wykonalności oraz raportu oddziaływania na środowisko projektowanej drogi.

Jadwiga Rajkiewicz, ówczesna dyrektor Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego nieco ostudziła nastroje. Przypomniała, że minister infrastruktury nie ujął zachodniego obejścia w ciąg dróg krajowych.
- Najpierw trzeba mieć drogę. Bo dzisiaj mamy tylko ślad na mapie - zakończyła.

Nie ma woli politycznej!

Niestety, do dziś ten stan rzeczy się nie zmienił, mimo kolejnych wniosków marszałka do szefa właściwego resortu. Co więcej, ekolodzy spowodowali, iż raport trzeba po poprawić.

Przedstawicieli rządu nie przekonuje, iż planowana obwodnica spełnia aż trzy ustawowe przesłanki, by można ją było wpisać w ciąg dróg krajowych: stanowi obejście dużego miasta, komunikuje ze sobą inne drogi, ułatwia dojazd do przejść granicznych. Ani to, że ujęcie tej drogi w sieci dróg krajowych nie rodzi skutków finansowych.

Rządzących nie przekonują też twarde dane. W 2007 roku na ul. Struga ruch pojazdów w ciągu doby wynosił 50 tys., na rondzie Hakena - 20 tys. zł - informowała przedstawicielka Arcadis. - W 2020 przewidywany ruch na Struga to 65 tys. pojazdów, na rondzie - tyle samo. W 2040 r. ul. Struga w ciągu doby przejedzie 130 tys. pojazdów. Rondo bez budowy obwodnicy nie będzie już w stanie obsłużyć natężenia ruchu. Obwodnica może przejąć co najmniej jedną trzecią tego natężenia.

Niestety, Jan Krzysztof Bielecki, jeden z doradców b. premiera Donalda Tuska uznał obwodnicę za lokalną fanaberię. Obecna szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak obejście też uznaje za lokalny problem.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
ala66

"gddkia-oglosila-przetarg-na-obwodnice-metropolii-trojmiejskiej" - znalezione w sieci

 

987465VB

Komu jest potrzebna? Kandydatom na posłów i senatorów ! A i dziennikarzom, pewna wierszówka co jakiś czas. :)

s
soq
W dniu 14.09.2015 o 14:06, Darunia napisał:

Obwodnica jest bardzo potrzebna to nie ulega wątpliwości. Generalnie chodzi tu o rozwój Polic i Goleniowa i ich baz logistycznych, co za tym idzie dodatkowych miejsc pracy w specjalnych strefach ekonomicznych.Jak zwykle jest to kiełbasa wyborcza, która serwowana jest od kilkunastu lat.ZCh Police nie są od budowy dróg i nie dadzą żadnej złotówki na tą inwestycję. Tak przecież określił się prezes tej firmy. Czy tir do wyznaczonego celu przejedzie godzinę czy też cztery nikogo to nie obchodzi.Problemem natomiast jest z transport chemii przez aglomeracje miejskie. Czy ktoś pomyślał o rozszczelnieniu się zbiornika z amoniakiem lub kwasu siarkowego w środku Szczecina? Takie rzeczy mogą się zdarzyć.Dopiero jak dojdzie do tragedii to będzie obwodnica.Przychodzi mi tylko taka refleksja z punktu widzenia ekonomicznego, jeżeli będzie jakiś kanał pod Odrą to w pieszej kolejności w rejonie Świnoujścia, to już dawno powinno być zrobione.  Wyeksploatowane promy niech przekażą na przeprawę promową Police-Święta, przynajmniej będziemy mieli to, co Niemcy w latach czterdziestych.  Niemcy nie są głupim narodem już ponad 70 temu wiedzieli, co robią.  Za 20 lat może ktoś w Warszawie zlituje się nad tym rejonem i wpisze w plan budowę kanału pod Odrą, Police-Święta.

Chwila, była mowa nie raz i nie dwa że większa część transportu do Polic odbywa się drogą morską albo pociągami... A jak już coś się transportuje ciężarówkami to jest zabezpieczone odpowiednio. Polecam poczytać czym jest system SPOT i co daje przy ochronie tego typu transportów. Już nie mówiąc o tym że każda ciężarówka jest specjalnie zabezpieczona na czas transportu chemii. Wiem, że może zabrzmieć to nieprawdopodobnie, ale nie tylko Niemcy myślą na zapas...

D
Darunia

Obwodnica jest bardzo potrzebna to nie ulega wątpliwości. Generalnie chodzi tu o rozwój Polic i Goleniowa i ich baz logistycznych, co za tym idzie dodatkowych miejsc pracy w specjalnych strefach ekonomicznych.

Jak zwykle jest to kiełbasa wyborcza, która serwowana jest od kilkunastu lat.

ZCh Police nie są od budowy dróg i nie dadzą żadnej złotówki na tą inwestycję. Tak przecież określił się prezes tej firmy. Czy tir do wyznaczonego celu przejedzie godzinę czy też cztery nikogo to nie obchodzi.

Problemem natomiast jest z transport chemii przez aglomeracje miejskie. Czy ktoś pomyślał o rozszczelnieniu się zbiornika z amoniakiem lub kwasu siarkowego w środku Szczecina? Takie rzeczy mogą się zdarzyć.

Dopiero jak dojdzie do tragedii to będzie obwodnica.

Przychodzi mi tylko taka refleksja z punktu widzenia ekonomicznego, jeżeli będzie jakiś kanał pod Odrą to w pieszej kolejności w rejonie Świnoujścia, to już dawno powinno być zrobione.  Wyeksploatowane promy niech przekażą na przeprawę promową Police-Święta, przynajmniej będziemy mieli to, co Niemcy w latach czterdziestych.  Niemcy nie są głupim narodem już ponad 70 temu wiedzieli, co robią.  Za 20 lat może ktoś w Warszawie zlituje się nad tym rejonem i wpisze w plan budowę kanału pod Odrą, Police-Święta.

 

 

h
halabardnik
W dniu 13.09.2015 o 23:04, Lupus napisał:

Szczecinowi ta obowodnica jest potrzebna tylko z powodu ruchu TIR-ów przejeżdżajacych przez centrum do  ZCH Police. Jeszcze bardziej potrzeba jest linia kolejowa omijająca Szczecin, gdyż nią do tych zakładów dostarczane są niebezpieczne substancje. Rozumiem, że  ZCh Police to duży pracodawca i płatnik podatków dla Polic. Dlaczego jednak to Szczecin ma pakować się w tak dużą inwestycję, kiedy właściciel ZCH nie poczuwa się do tego ?

Lupus, nigdy nie przekona mnie logika, niejako wymuszania na firmie tej inwestycji. Szczególnie biorąc pod uwagę że firma w regionie inwestuje, wspiera sport i ogólnie jest zaangażowana w to co się dzieje. Co do budowy obwodnicy. Duża część towarów przypływa do zakładów drogą morską więc tiry tu mają niewiele do rzeczy... A jak chodzi o drogę kolejową, to bądź pewien, że regulacje związane z bezpieczeństwem przewozu chemii są tak restrykcyjne że nic nie ma prawa się wydarzyć. I jak widać, to doskonale działa

O
Oizo

Platforma i rząd mają Szczecin i Świnoujście głęboko w tyle, a ten nasz durny naród nadal na nich głosuje w wyborach... W Świnoujściu na tunel nie ma pieniędzy, ale w Gdańsku się znalazły, przemysł w Szczecinie popadł w ruinę w czasie ostatnich dwóch kadencji rządzenia Platformy, ale co tam... my dalej pchamy się jak ten osioł ze Shreka.

"Kto chce tunel" - pyta rząd, "Ja, ja, wybierz mnie" - krzyczy Świnoujście, "Ktoś inny? - pyta rząd - Nikt? No to będzie w Gdańsku." - i tak samo było ze stocznią i to samo jest z każdym tematem w tej części kraju.

W Warszawie, gdy na pytanie "skąd jesteś" odpowie się "ze Szczecina" to odpowiadają "o matko i córko... to strasznie daleko...". Szczecin z punktu widzenia Warszawy to prawie jak inny kraj i dopóki myślenie w Warszawce się nie zmieni, to nie będzie ani obwodnicy Szczecina, ani tunelu w Świnoujściu, ani niczego... jak u Kononowicza.

e
edi

wezeł tanowo na bocznej drodze zamiast na przedłużeniu wojska polskiego? i to ma ułatwic dojadz do polic zakładów?

r
robespier

buraki z warszawki zagarniają kasę, więc sie nie podniecajcie nie dostaniemy na obwodnicę...

L
Lupus

Szczecinowi ta obowodnica jest potrzebna tylko z powodu ruchu TIR-ów przejeżdżajacych przez centrum do  ZCH Police. Jeszcze bardziej potrzeba jest linia kolejowa omijająca Szczecin, gdyż nią do tych zakładów dostarczane są niebezpieczne substancje. Rozumiem, że  ZCh Police to duży pracodawca i płatnik podatków dla Polic. Dlaczego jednak to Szczecin ma pakować się w tak dużą inwestycję, kiedy właściciel ZCH nie poczuwa się do tego ?

t
tubylec
W dniu 13.09.2015 o 16:49, ace napisał:

Oddajcie Nas Niemcą, przecież Szczecin w polsce nie jest potrzebny. Już od zakończenia wojny uważany był za miasto do rozbiórki, dewastacji i nie polski. Niech tez stan rzeczy się zmieni...

 

:D :D :D :D

 

Szczecin Polsce jest potrzebny - w odróżnieniu od takich analfabetów jak @ace, których bardzo chętnie oddałbym Niemcom (lub komukolwiek); niech się Niemcy męczą z niedouczoną ciemnotą...

R
Romek

Szczecin zapomniane miasto, w zasadzie najwieksze duze zadupie w Polsce.

Inwestycje w filharmonie wygladajaca jak styropinan conajmniej smieszne jak nie ma inwestycji w rozwoj gospodarczy miasta.

Zobaczcie na co ida pieniadze w Poznaniu, Gdansku, Wroclawiu to zrozumiecie.

Potzeba takiej drogi jest minimalna gdy wiekszosc Szczecina pracuje w marketach a cale srodmiescie wali mocz zuli

C
Ch.Eng.

Planowanie po szczecinsku. W miejscu gdzie ma przebiegać Nowoszeroka / przedłuzenie ul Sosabowskiego i Taczaka/ Pan Siemaszko buduje osiedle, nawet jeżeli tam uda się wcisnąć dwujezdniową ulicę to będzie ona pod oknami nowego budynku wielorodzinnego. Paranoja.

p
prom

Na początek przeprawa promowa Police Święta!

a
ace

Oddajcie Nas Niemcą, przecież Szczecin w polsce nie jest potrzebny. Już od zakończenia wojny uważany był za miasto do rozbiórki, dewastacji i nie polski. Niech tez stan rzeczy się zmieni...

 

g
gol

szkoda, że to tylo marzenia :(

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3