Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Przecławia i Warzymic jest już gotowa. Droga do przyszłości [ZDJĘCIA]

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Wideo
od 16 lat
Czwartek. Godz. 12.33. Najpierw z ronda Hakena wjechał w nową obwodnicę Przecławia i Warzymic pojazd autoholowania. Potem volkswagen, peugeot, toyota... Mogły wjechać, bo jest już gotowy pierwszy etap budowy zmienionego przebiegu DK13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku. 4,2 km bezkolizyjnej dwupasmówki.

Droga ma 4,2 km długości. Zaczyna się na rondzie Hakena a kończy na włączeniu w obecną DK 13 na południe od Przecławia.

- To nie jest droga ekspresowa - tłumaczy Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Dwupasmówka, którą dziś oddajemy do użytku jest drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, na której będziemy mogli jeździć z maksymalną prędkością 100 km/h. Nowa trasa udrożni przejazd drogą krajową nr 13 ze Szczecina w kierunku autostrady A6.

Dyrektor zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA podkreślił, że otwarcie obwodnicy pięciokrotnie zwiększy przepustowość trasy wyjazdowej z miasta.

- Zwiększy się też bezpieczeństwo ruchu - dodał. - Droga jest bezkolizyjna, pasy ruchu są odseparowane a widoczność doskonała.

To ważne. Przypomnijmy, że na drodze przecinającej Przecław i Warzymice do tej pory kilometrowe korki były codziennością. Z tego powodu często dochodziło tu do wypadków - również śmiertelnych. Dzięki wybudowaniu obwodnicy ruch w obu miejscowościach zostanie znacznie uspokojony. Wjeżdżać tu będą jedynie mieszkańcy osiedli. Cały tranzyt skierowany został w obwodnicę.

od 16 lat

- Bardzo często sieć dróg porównuje się do krwioobiegu - zauważył podczas uroczystego otwarcia drogi Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski. - I słusznie. Bez połączonych ze sobą nowoczesnych dróg nie może normalnie funkcjonować gospodarka. Nie mógłby się również prawidłowo rozwijać Szczecin. Droga, którą dziś oddajemy kierowcom, jest drogą do przyszłości. Diametralnie zmieni możliwości rozwojowe Szczecina i pobudzi mniejsze miejscowości. Dzięki niej Szczecin stanie się aglomeracją.

O godz. 12.30 służby drogowe otrzymały polecenie demontażu znaków zakazujących kierowcom wjazd w dwupasmówkę. Chwilę później na obwodnicę wjechały pierwsze pojazdy. Dwie godziny później udrożnione zostały również wszystkie wiadukty i drogi dojazdowe.

Ta część obwodnicy składa się z jednego węzła ("Przecław") pomiędzy Ustowem a Przecławiem, dwóch obiektów mostowych i wpięcia w rondo Hakena. Co ciekawe, inwestycja została otwarta pół roku przed kontraktowym terminem. Wykonawcą pierwszego etapu prac była firma Budimex. Koszt: 89,5 mln złotych.

Dotychczasowa droga krajowa nr 13 zostanie przeklasyfikowana - zostanie drogą powiatową albo gminną.

Przypomnijmy, oddany w czwartek 4-kilometrowy odcinek drogi zakończył jedynie pierwszy etap robót. Wkrótce rozpocznie się realizacja II etapu prac.

Cała inwestycja ma się zakończyć wpięciem w autostradę przy granicy polsko-niemieckiej.

- Jesteśmy na etapie kończenia prac związanych z dokumentacją - wyjaśnia Łukasz Lendner.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński