Niemcy chcą ekspresu Szczecin - Berlin

Monika Stefanek
Po 166 latach, które minęły od otwarcia linii kolejowej z Berlina do Szczecina, brakuje szybkich połączeń między tymi miastami. Przedstawiciele niemieckich gmin przygranicznych apelują o ich wprowadzenie.

Pokonanie 140 kilometrowej trasy między Szczecinem a Berlinem zajmuje dzisiaj od dwóch do dwóch i pół godziny. Większość połączeń nie jest bezpośrednia. Podróżni muszą się przesiadać w Angermuende lub Pasewalku. Do stolicy Niemiec i z powrotem kursują jedynie dwa bezpośrednie pociągi. To dokładnie tyle, ile 166 lat temu, kiedy 15 sierpnia 1843 roku została oddana do użytku linia kolejowa Berlin-Szczecin.

- Niegdyś była to główna linia kolejowa, a obecnie marnieje i sprawia wrażenie bardziej martwej niż żywej - przyznaje Frank Gotzmann, przedstawiciel gminy Garz nad Odrą. - Już w roku 1873 przejazdy odbywały się dwutorowo, i to w czasie, gdy rozległe obszary Niemiec nie miały żadnych połączeń kolejowych. Fakt ten potwierdza duże ekonomiczne znaczenie połączenia, które przy odrobinie dobrej woli wszystkich zainteresowanych, udałoby się przywrócić.

W ostatnich latach stan linii kolejowej Berlin-Szczecin nieco się poprawił. W ubiegłym roku wreszcie wyremontowany został czternastokilometrowy odcinek ze Szczecina do granicy z Niemcami. Pozwoliło to na skrócenie czasu podróży zaledwie o kilka minut.

Głównym problemem jest brak bezpośrednich połączeń do stolicy Niemiec, a także fakt iż pociągi, które kursują obecnie, zatrzymują się niemal na każdej stacji.

- Infrastruktura tej linii wykazuje znaczny deficyt, który wpłynie negatywnie w następnych latach na rozwój konkurencyjności w ośrodkach przemysłowych na obszarze Berlin-Brandenburgia - twierdzi Gotzmann. - Bez rozbudowy linii kolejowej oraz szybkich pociągów regionalnych ani Berlin, ani Szczecin nie mają szans na rozwój ekonomiczny oraz na stworzenie wspólnego, ekonomicznie i kulturowo aktywnego obszaru.

Przedstawiciele gminy Garz nad Odrą wystąpili do Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia o wprowadzenie bezpośredniego pociągu regionalnego o nazwie "Ekspres Pomorze" między Berlinem a Szczecinem. Związek jeszcze nie ustosunkował się do tej prośby.

Zobacz co się dzieje w Stargardzie:
Kliknij na mmstargard.pl

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dmj
W dniu 06.08.2009 o 23:00, macrac1068 napisał:

dmj , możesz (proszę) rozwinąć temat zakupu tego biletu? Patrzyłem na stronę DB i cały czas wychodzi mi ok. 100euro/osobę.Jak można dokładnie określić ten bilet i gdzie najlepiej go kupić? Sam osobiście kupuję w Pasewalku jak gdzieś dalej chcę jechać.



I jeszcze jedno. Skoro widzisz ceny tylko powyzej 100 euro to nie aktywowalas opcji

Sparangebote >>> Alle prufen ( dolna belka), po tej czynnosci po wpisaniu wieku opcje promocyjne beda widoczne o ile beda dostepne - a sa dostepne, moze na najblizsze dni jest ich malo ale jesli zaplanujesz podroz z malym wyprzedzeniem to nie ma problemu.

darek
d
dmj
W dniu 06.08.2009 o 23:00, macrac1068 napisał:

dmj , możesz (proszę) rozwinąć temat zakupu tego biletu? Patrzyłem na stronę DB i cały czas wychodzi mi ok. 100euro/osobę.Jak można dokładnie określić ten bilet i gdzie najlepiej go kupić? Sam osobiście kupuję w Pasewalku jak gdzieś dalej chcę jechać.



Bilet BBT czyli Brandenburg Berlin Ticket kupujesz w kasie na dworcu (29 euro x kurs), w dowolnym automacie w niemieckim pociagu (27 euro) lub u niemieckiego konduktora (29 euro). Bilet dla max 5 osob a wiec dla grupy sie oplaca.
Bilet w dni powszednie ważny jest od 9 tej ale w przypadku IC do Amsterdamu rowniez jest honorowany. I jedziesz / jedziecie (max 5 osob) na ten bilet do berlina. Na odcinek Berlin Amsterdam kupujesz bilet na stronie np DB placac karta w ofercie Europa Spezial - na najblizsze tygodnie widze wiele cen od 39 euro ( czesto wysprzedane) ale 49 euro juz dostepne na prawie kazdy kolejny dzień. 109- 115 euro tp pelna cena bez ofert promocyjnych.

Mozna tez inaczej. Kup tzw przejsciowke ( cos kolo 4 euro) a na odcinek Tantow - Amsterdam kup promocyjny Europa Spezial od Tantow do Amsterdamu, z przesiadkami lub w przypadku porannego IC ze Szczecina bez przesiadek.

Ogólnie - oferta Europa spezial dotyczy wyjazdu z dowolnej stacji niemieckiej, opcja z Tantow wydaje się wieć najbardziej rozsadna.

na www.bahn.de wszystko zobaczysz - wybierz trase Tantow - Amsterdam.

darek
m
macrac1068
W dniu 06.08.2009 o 15:22, dmj napisał:

Uściślam: BBT oczywiscie w obrebie Brandenburgi, od Berlina lub Tantow kupujemy juz promocyjny bilet. darek


dmj , możesz (proszę) rozwinąć temat zakupu tego biletu? Patrzyłem na stronę DB i cały czas wychodzi mi ok. 100euro/osobę.Jak można dokładnie określić ten bilet i gdzie najlepiej go kupić? Sam osobiście kupuję w Pasewalku jak gdzieś dalej chcę jechać.
u
ula 66
A ty kup sobie słownik ortograficzny! Pisze się "później".
d
dmj
W dniu 06.08.2009 o 15:05, dmj napisał:

No nastepny doinformowany. Na pociag do Amsterdamu wazny jest BBT na 5 osob za 27 euro oraz obowiazuje taryfa VBB, czyli w przypadku 1 osoby 14 euro. Mozna tez kupic promocyjny bilet od pierwszej niemieckiej stacji ( tu Tantow) w cenie od 29 euro a granice przekroczyć tzw przejsciowka , ok 4 euro.darek



Uściślam: BBT oczywiscie w obrebie Brandenburgi, od Berlina lub Tantow kupujemy juz promocyjny bilet.

darek
Ł
ŁOBUZEK
DZIADY NAJPIERW ZROBCIE UL.STRUGA A PUZNIEJ DOPIERO TORY DO NIEMIEC A I UZYTKOWNICY NAUCZCIE SIE CZYTAC LUB KUPCIE SOBIE OKULARY
d
dmj
W dniu 06.08.2009 o 14:41, tom napisał:

Tak tak PKP to złodziejstwo ,Podam przykład: czesto kursuje pociągiem do Amsterdamu , ale nie ze szczecina bo za 2 osoby trzeba zaplacic 1936 zł , ja jade samochodem do berlina i z tamtąd pociągiem



No nastepny doinformowany. Na pociag do Amsterdamu wazny jest BBT na 5 osob za 27 euro oraz obowiazuje taryfa VBB, czyli w przypadku 1 osoby 14 euro. Mozna tez kupic promocyjny bilet od pierwszej niemieckiej stacji ( tu Tantow) w cenie od 29 euro a granice przekroczyć tzw przejsciowka , ok 4 euro.

darek
~obserwator~
PKP nie radzi sobie z dostosowaniem bieżącej infrastruktury do norm europejskich, więc takie wyzwanie ich przerośnie. Na tej trasie w Szczecinie są przecież budynki ulokowane bezpośrednio przy torach i już bieżące przetaczanie się tych złomiastych machin z PKP/PKP Cargo jest niezgodne z dopuszczalnymi normami emisji hałasu. Jakoś nie widać ekranów dźwiękochłonnych. W pierwszej kolejności należy zatem zmobilizować PKP do wyeliminowania uciążliwości związanej z hałasem, a potem szukać dla nich kolejnych wyzwań. Inną sprawą są składy z niebezpiecznymi substancjami (m.in.amoniakiem) przetaczane pomiędzy Policami i Niemcami. Takie składy nie powinny jeździć przez środek Szczecina blisko budynków mieszkalnych.
t
tom
W dniu 06.08.2009 o 08:52, macrac1068 napisał:

Edziu, nie przesadzaj. Koszt biletu do Berlina nie jest wcale taki drogi.Poza tym to nasze "nowoczesne" PKP zdziera z Ciebie w pierwszej kolejności.Niemcy stosują mnóstwo zniżek i taryf regionalnych. Koszt biletu kupionego za granicą (w automacie na peronie) to 30% wartości takiego samego przejazdu (tym samym pociągiem) zakupionego w szczecińskiej kasie. Nawet Pani w okienku powie Ci jak najtaniej kupuje się bilety. Kwestią już zupełnie absurdalną jest olewanie przez PKP (centrala w Warszawie lub Poznaniu,pod który podlegamy) niezrozumiałe nieprzedłużanie wspólnych umów o tańsze przewozy regionalne, pomimo przypomnień ze strony niemieckiej.


Tak tak PKP to złodziejstwo ,Podam przykład: czesto kursuje pociągiem do Amsterdamu , ale nie ze szczecina bo za 2 osoby trzeba zaplacic 1936 zł , ja jade samochodem do berlina i z tamtąd pociągiem do amstrdamu za 2 osoby 336 euro (paliwo to nie cale 100zł), a jak ktos nie ma samochodu i wybiera sie na weekend , mozna kupic za 25 euro bilet wohenende dla 6 osob (zawsze jest ktos chetny kto dolozy sie do biletu i wtedy wychodzi taniej)i dojechac nim do berlina a tam wsiasc w ten do amsterdamu , podróz niemieckimi pociagami to cos kolo 340 -350 euro a polskim 1936zl , oczywiscie dla 2 osób.Nie ma sensu kupowac w polsce biletów nawet jak jedzie sie pociagiem bezposrednim szczecin berlin , lepiej kupic do granicy za kilka zloty a potem u niemieckiego konduktora niz przeplacac w polsce.PKP to złodziejstwo , ceny mają z kosmosu pociągi to stary złom , a niemcy mają ladnie czysto i tanio.
d
dega
A czy jakaś przewidziana do tego instytucja zrobiła rzetelną analizę rzeczywistych potoków pasażerskich? Żeby później nie było tak jak z koleją Świnoujście -Ahlbeck, która przez 10 miesięcy w roku jeździ pusta; a gadania było co nie miara kto i gdzie będzie nią jeździł.
s
sped
To by było niezłe , jakby zrobili połączenie Berlin - Szczecin - Berlin i puscili pociąg ICE , do Szczecina jechałby 30 - 40 minut , ale znając polską rzeczywistosc , nie nastąpi to nigdy.
s
se7en
Jest sposób na PKP... Niemcy kupią pare arów gruntu i zrobią jak trzeba... Może nie będzie o to 3 WŚ....
m
mms
Oby powstał jak najszybciej, bo PKP od lat remontuje kilka kilometrow w strone Gumieniec i Granicy a efekt widac: max predkosc 20 km/h i kolebanie pociagiem na lewo i prawo. Berlin to jedno z ladniejszych miast i byloby fajnie aby jezdzilo tam sie szybko i wygodnie.
n
neo-1
""Tylko czy PKP nie będą temu przeszkadzały?""

Z całą pewnością będą to robiły. Tak jak pies ogrodnika. Sam nie weźmie i drugiemu nie da.
x
xyz...
""Przedstawiciele gminy Garz nad Odrą wystąpili do Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia o wprowadzenie bezpośredniego pociągu regionalnego o nazwie "Ekspres Pomorze” między Berlinem a Szczecinem."" No wreszcie, wielu szczecinian czeka na to od lat! Tylko czy PKP nie będą temu przeszkadzały?
Dodaj ogłoszenie