Najtrudniejszy moment na budowie tunelu w Świnoujściu. Wielkie kopanie w lodzie [ZDJĘCIA]

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Co nowego dzieje się na budowie tunelu pod Świną? Zobaczcie na zdjęciach!
Co nowego dzieje się na budowie tunelu pod Świną? Zobaczcie na zdjęciach! Tunel Świnoujście
Udostępnij:
Inżynierowie nie mają wątpliwości: to jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych operacji przy budowie tunelu pod Świną. Układana z dokładnością co do milimetrów obudowa tunelu jest właśnie przebijana.

– To jak budowa igloo, będzie tak, jakbyśmy kopali w lodzie – zapowiadał kilka tygodni temu Jacek Król, inżynier rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz.

I teraz dokładnie to się dzieje – budowniczowie muszą wyjść poza obręb samego tunelu, aby zrobić wyjścia ewakuacyjne i klatki, które poprowadzą do galerii ewakuacyjnej pod jezdnią.

Aby w ogóle było możliwe zrobienie otworu w obudowie tunelu, trzeba było najpierw zamrozić grunt wokół niego. Inaczej do środka dostałyby się woda i błoto. Po to był proces aktywnego mrożenia, który trwał przez ostatnie tygodnie. Grunt był mrożony solanką o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Jak tłumaczą inżynierowie – zamrożony grunt zamienił się w wodoszczelną bryłę.

Teraz powstaje pierwsze wyjście ewakuacyjne z dwóch, które będą wykonane metodą kucia w zamarzniętym gruncie (przy drugim grunt jest jeszcze mrożony). Aby je zrobić, trzeba wydobyć 200 m3 zmrożonego na kamień gruntu. Tak powstaną służące do ewakuacji klatki schodowe. Podtrzymywanie niskiej temperatury i budowa wyjść potrwa około 100 dni. To, co dzieje się obecnie, to dopiero początek samego przebijania się przez obudowę tunelu.

– Na dziś zaawansowanie tych prac wynosi 30 procent. Także jeszcze kilka dni to kucie potrwa... – poinformowała Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Budowa tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin na stałe połączy Świnoujście z resztą kraju, a długie oczekiwanie w kolejce na prom przejdzie do historii. Będzie to najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Łączna jego długość to 3,2 km. Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym GDDKiA o/Szczecin. Wykonawcą konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln złotych, z czego aż 85 procent pochodzi ze środków unijnych. Resztę Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rybacki: inflacja w sierpniu osiągnie szczyt, potem będzie spadać

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie