Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matematyka sieje postrach. Połowa uczniów nie zdała próbnego egzaminu

Sebastian Wołosz
Beata Łukawska, nauczycielka matematyki z I LO w Szczecinie mówi, że wspólnie z kolegami przeanalizują wyniki próbnych matur i będą pracować z uczniami, żeby uzupełnić brakującą wiedzę
Beata Łukawska, nauczycielka matematyki z I LO w Szczecinie mówi, że wspólnie z kolegami przeanalizują wyniki próbnych matur i będą pracować z uczniami, żeby uzupełnić brakującą wiedzę Sebastian Wołosz
Co drugi uczeń nie zdał próbnej matury Operonu z matematyki podczas listopadowych testów. Nauczyciele analizują wyniki i zapewniają, że będą pracować z uczniami nad brakami w wiedzy.

Listopadowy egzamin próbny przygotowany przez wydawnictwo Operon zdawali uczniowie z blisko 3500 szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju. Jako pierwsi zmierzyli się z maturalnymi nowościami.

Najwięcej problemów sprawiła uczniom matematyka, której nie zaliczyło średnio 39 proc. z poziomu podstawowego i 30 proc. z rozszerzonego. W technikach było to odpowiednio 27 i 17 proc.

Wcześnie i nowości

Zapytaliśmy uczniów i nauczycieli, co było przyczyną tak złego wyniku.

- Matura próbna była w połowie listopada, gdzie część materiału jeszcze nie jest zrealizowana, to jeden powód - mówi Beata Łukawska, nauczyciel matematyki z I LO w Szczecinie. - Po drugie uczniowie po raz pierwszy mają do czynienia z arkuszami egzaminacyjnymi, więc dochodzi stres. Od 2015 r. mamy nową podstawę programową. Do tej pory uczniowie ćwiczyli arkuszach z ubiegłych lat, teraz dostali nowe pod kątem nowej matury i niektóre zadania ich zaskoczyły.

Uczniowie I LO pisali testy zarówno z Operonem, jak i Centralną Komisją Egzaminacyjną.

- Spodziewaliśmy się, że będzie mniej zadań z analizy, a więcej takich jak w ubiegłych latach - mówi Wioletta Borkowska, uczennica I LO.

- Zaskoczyły nas zadania z geometrii, bo tego nie było zbyt dużo na lekcjach - mówi Patryk Krakowiak, uczeń I LO.

Matematyka sprawia uczniom problemy od kilku lat, odkąd stała się przedmiotem obowiązkowym.

- Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest tego przyczyną. Matematyka to nauka, w której jedno wynika z drugiego, jeżeli nie uczymy się systematycznie, to pojawiają się problemy - mówi Jolanta Jastrzębska, dyrektor II LO w Szczecinie, matematyk. - Jeżeli na początku naszej edukacji nie posiądziemy odpowiedniej wiedzy i umiejętności, to z każdym kolejnym etapem, będzie nam szło coraz gorzej. W naszym szkolnictwie problemem jest to, że na początku szkoły podstawowej jest jeden nauczyciel do wszystkich przedmiotów. Byłoby lepiej, gdyby na tym etapie uczył matematyki specjalista.

Matura w tym roku budzi tak duże zainteresowanie, bo po raz pierwszy odbędzie się w nowej formule.

Matura próbna 2015

Z języka polskiego licealiści na poziomie podstawowym uzyskali średni wynik 43 proc., na rozszerzonym 52 proc., a uczniowie techników zdobyli analogicznie 39 i 58 proc.

Wszyscy bardzo dobrze poradzili sobie z językiem angielskim - najpopularniejszym na maturze językiem nowożytnym. Tu poziom podstawowy to średnio 69 proc., a rozszerzony - 60 proc.

Jeżeli chodzi o przedmioty dodatkowe to największą popularnością cieszyły się geografia, biologia i wiedza o społeczeństwie.

Z historii uczniowie uzyskali najlepsze wyniki wśród przedmiotów dodatkowych - średnio 47 proc..
Najsłabiej wypadła najpopularniejsza geografia - 27 proc., czyli mniej niż minimum wymagane do zaliczenia.

Uczniowie zaliczyliby też egzaminy z przedmiotów ścisłych - z chemii - 40 proc., z fizyki - 30 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński