Listopadowy egzamin próbny przygotowany przez wydawnictwo Operon zdawali uczniowie z blisko 3500 szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju. Jako pierwsi zmierzyli się z maturalnymi nowościami.
Najwięcej problemów sprawiła uczniom matematyka, której nie zaliczyło średnio 39 proc. z poziomu podstawowego i 30 proc. z rozszerzonego. W technikach było to odpowiednio 27 i 17 proc.
Wcześnie i nowości
Zapytaliśmy uczniów i nauczycieli, co było przyczyną tak złego wyniku.
- Matura próbna była w połowie listopada, gdzie część materiału jeszcze nie jest zrealizowana, to jeden powód - mówi Beata Łukawska, nauczyciel matematyki z I LO w Szczecinie. - Po drugie uczniowie po raz pierwszy mają do czynienia z arkuszami egzaminacyjnymi, więc dochodzi stres. Od 2015 r. mamy nową podstawę programową. Do tej pory uczniowie ćwiczyli arkuszach z ubiegłych lat, teraz dostali nowe pod kątem nowej matury i niektóre zadania ich zaskoczyły.
Uczniowie I LO pisali testy zarówno z Operonem, jak i Centralną Komisją Egzaminacyjną.
- Spodziewaliśmy się, że będzie mniej zadań z analizy, a więcej takich jak w ubiegłych latach - mówi Wioletta Borkowska, uczennica I LO.
- Zaskoczyły nas zadania z geometrii, bo tego nie było zbyt dużo na lekcjach - mówi Patryk Krakowiak, uczeń I LO.
Matematyka sprawia uczniom problemy od kilku lat, odkąd stała się przedmiotem obowiązkowym.
- Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest tego przyczyną. Matematyka to nauka, w której jedno wynika z drugiego, jeżeli nie uczymy się systematycznie, to pojawiają się problemy - mówi Jolanta Jastrzębska, dyrektor II LO w Szczecinie, matematyk. - Jeżeli na początku naszej edukacji nie posiądziemy odpowiedniej wiedzy i umiejętności, to z każdym kolejnym etapem, będzie nam szło coraz gorzej. W naszym szkolnictwie problemem jest to, że na początku szkoły podstawowej jest jeden nauczyciel do wszystkich przedmiotów. Byłoby lepiej, gdyby na tym etapie uczył matematyki specjalista.
Matura w tym roku budzi tak duże zainteresowanie, bo po raz pierwszy odbędzie się w nowej formule.
Matura próbna 2015
Z języka polskiego licealiści na poziomie podstawowym uzyskali średni wynik 43 proc., na rozszerzonym 52 proc., a uczniowie techników zdobyli analogicznie 39 i 58 proc.
Wszyscy bardzo dobrze poradzili sobie z językiem angielskim - najpopularniejszym na maturze językiem nowożytnym. Tu poziom podstawowy to średnio 69 proc., a rozszerzony - 60 proc.
Jeżeli chodzi o przedmioty dodatkowe to największą popularnością cieszyły się geografia, biologia i wiedza o społeczeństwie.
Z historii uczniowie uzyskali najlepsze wyniki wśród przedmiotów dodatkowych - średnio 47 proc..
Najsłabiej wypadła najpopularniejsza geografia - 27 proc., czyli mniej niż minimum wymagane do zaliczenia.
Uczniowie zaliczyliby też egzaminy z przedmiotów ścisłych - z chemii - 40 proc., z fizyki - 30 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?