Jeszcze w tym miesiącu Stocznia Szczecińska połączy się z Polską [ZDJĘCIA]

Marek Rudnicki
Stocznia Szczecińska odzyska już wkrótce połączenie kolejowe z resztą kraju. Trwają intensywne prace PKP na torach, którymi niegdyś dostarczano do stocznie niezbędne towary i materiały.

Pierwszy raz o inwestycji dla Szczecińskiego Parku Przemysłowego zaczęto mówić w 2015 roku. Pieniądze, ponad 4 mln zł miały pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Wprawdzie mówiono głośno o potrzebie połączenia z resztą kraju, ale w praktyce fundusze przeznaczono jedynie na modernizację bocznicy tylko na terenie samej stoczni.

- W przyszłym roku na teren byłej stoczni znowu wjadą pociągi - tak jednak na wyrost zapewniano.

O 4,5 km torów wylotowych, łączących stocznię z dworcem Niebuszewo, było już cicho. Dopiero w 2016 r. nowy zarząd stoczni intensywnie zaczął naciskać PLK, aby doprowadzić do użytku porzucony w 2008 roku tor.

W trakcie przy współpracy z miastem (konkretnie ze spółką Tramwaje Szczecińskie) zmodernizowano krzyżownice (przelotkę torów przez ulice miasta) przez Stelmacha i Nocznickiego. Do dziś jednak nie uzyskały certyfikatu bezpieczeństwa. Ma to się zmienić lada dzień.

- Trwają czynności formalne uzyskania świadectwa bezpieczeństwa od Urzędu Transportu Kolejowego - informuje Katarzyna Ansen-Mrowińska z biura prasowego stoczni.

Na dziś dużo poważniej przedstawia się kwestia połączenie poza stocznią, czyli torów prowadzących do dworca Niebuszewo. Patrząc na prace przy torach, a tych pozostało sporo, można mieć wątpliwość, czy PLK zdąży zrealizować zakładany termin kwietniowy.

- Według moich informacji PLK musi zakończyć inwestycję do końca kwietnia tego roku - mówi stanowczo poseł PiS, Krzysztof Zaremba, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej. - To inwestycja niezbędna do tego, aby stocznia mogła dobrze funkcjonować. Dziś jest odcięta od "lądu".

Pytamy o inwestycję w PLK wspominając o zagrożeniu terminu, o którym wspomina się w kuluarach.

- Prace zakończą się w połowie kwietnia 2018 r. - zapewnia Zbigniew Wolny ze zespołu prasowego firmy. - Od 2016 r. wymieniono m.in. prawie 1400 podkładów i uzupełniono tłuczeń w torach i rozjazdach w ilości przeszło 800 ton. Naprawiono także przejazd kolejowo drogowy i wycięto zbędną roślinność. Prace remontowe kosztowały około 960 tys. zł. Finansowanie pochodzi ze środków własnych spółki. Dzięki prowadzonym pracom Stocznia Szczecińska odzyska możliwość połączenia kolejowego z siecią kolejową zarządzaną przez Polskie Linie Kolejowe.

Na odcinku między stocznią a Niebuszewem tory przechodzą pod zburzonym wiaduktem drogowym. Z nieoficjalnych informacji wynika, że PLK chciałoby, aby miasto go wyburzyło, a gmina, by zrobiła to kolej.

Wiadukt był przed wojną częścią ulicy, którą łączyła centrum miasta ze stocznią. Po wojnie nikt go nie odbudował. Dzisiejsza ulica Druckiego-Lubeckiego nie skręca w kierunku torów (odbija tylko małym łącznikiem do Komuny paryskiej), bo wiaduktu nie ma. Teren ten zamieniono na działki.

Jeszcze kilka lat temu okoliczni mieszkańcy ułożyli w miejsce nieistniejącej jezdni nad torami belki drewniane i pokryli je deskami. Był to doskonały skrót, z którego korzystała cała okolica i stoczniowcy. Miasto planowało odbudowę wiaduktu, ale nigdy do tego nie doszło.

De facto - stara ulica biegnąca wzdłuż torów kolejowych straciła dla miasta na znaczeniu w momencie, gdy wybudowano ul. Sczaniecką, która ją przecięła w poprzek. A dalszy jej ciąg został zniszczony (dziś częściowo jest to ul. Rynkowa), gdyż spółdzielnia mieszkaniowa wybudowała osiedle.

Prowizorka drewniana na wiadukcie długo nie utrzymała się, a wąwóz, w którym biegły tory zagospodarowali sobie bezdomni.
Dziś wiadukt z niezrozumiałych względów przeszkadza PLK, ale dlaczego, tego nie wiadomo.

Zobacz także: Symboliczne zmartwychwstanie Stoczni. Rozpocznie się budowa promu

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

g
gwizd

Stocznia się cieszy a okoliczni mieszkańcy nie mogą spać w nocy przez głośnie gwizdy lokomotyw. To powinno być zabronione.

 

J
Jóźwa bezzębna

70 lat po wojnie a widoki jak po bitwie pod Stalingradem.

Dzicz zaburzanska i jej potomstwo nie wie co to jest estetyka, gospodarnosc, lad.

L
Lamel

Tak,i będą pszczoły luzem wozić albo raz w roku kaczor na kaczorowozie przyjedzie po kryjomu na inspekcje.

G
Gość

" wybudowano ul. Sczaniecką "

Nie ul. Sczaniecką, tylko ul. Sczanieckiej (Emilii).

 

C
Captain Morgan

no to łodzie podwodne do dyrekcji stoczni w radomiu pojadą na lorach kolejowych

s
street

Tak, tak. Nie ma żadnej ulicy Stelmacha, a jest Pawła Stalmacha.

k
kos

Nie ma ul.Stelmacha tylko Stalmacha.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3