Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest przetarg na projekt Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka do 20 stycznia 2022 roku na oferty od potencjalnych wykonawców zadania. Projekt będzie składał się z dwóch części. Pierwsza obejmuje dwa odcinki Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police, wraz z węzłem Będargowo, a druga część odcinek Police – Goleniów.

Budowa ZDOS została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.). 411 milionów złotych zostało przeznaczonych na projekt i wykup nieruchomości pod Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Według szacunków koszt przedsięwzięcia to około 6 miliardów złotych. Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZDOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km).

W korytarzu z decyzji środowiskowej ZDOS zostało zaprojektowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z mostami, wiaduktami i przepustami. Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel ma składać się z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6 i zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM.

- W 2024 roku planujemy zakończyć realizację tego etapu - poinformował Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Dyrektor Lendner odniósł się również do zmiany trybu inwestycji. Jeszcze niedawno miał być ogłoszony przetarg w trybie "zaprojektuj i wybuduj", teraz to tylko prace projektowe.

- Nic to nie zmienia. Niezależnie od trybu i tak by nastąpiła realizacja projektu budowlanego. Jedyna zmiana polega na tym, że nie będziemy oczekiwali na nowy program budowy dróg. Możemy już przygotować się do tego programu i wykupić nieruchomości pod obwodnicę - wyjaśnił Łukasz Lendner.

Co ciekawe, pierwsze pojazdy będą mogły wjechać na ZDOS - konkretnie w kierunku Kołbaskowa - zanim powstanie cała inwestycja.

- Budowa drogi ekspresowej trwa około 3 lat. Natomiast budowa tunelu, (mamy doświadczenia z tunelu pod Świną) trwa około od 1,5 do 2 lat dłużej od budowy drogi ekspresowej. I to pomimo tego, że będziemy chcieli angażować aż 2 tarcze do drążenia tunelu - powiedział Łukasz Lendner.

WIZUZALIZACJE DROGI

ZOBACZ TEŻ:

[g]15865063/g]

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński