Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jedna z kolejowych wizytówek Szczecina odzyska dawny blask. To słynna 72-letnia "Tekatka"

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi
Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi Marek Jaszczyński
Parowóz Tkt48-29 będzie poddany renowacji, obiecuje właściciel, czyli spółka PKP Cargo. To przełom, bo od ponad trzech lat parowóz rdzewiał pod "chmurką".

Parowóz prawie ćwierć wieku, bo od lipca 1995 roku stał obok obrotnicy zabytkowej parowozowni. Został zabrany 1 lutego 2020 roku przez właściciela PKP CARGO S.A. Zakład Zachodni Spółki w Poznaniu i obecnie stoi przy lokomotywowni w Szczecinie Porcie Centralnym. Przez ten czas parowóz rdzewiał na bocznicy. Zapadła jednak decyzja, żeby zadbać o zabytek.

- Parowóz będzie wypiaskowany i odmalowany zgodnie z historyczną kolorystyką. Zamierzamy to wykonać własnymi siłami w jak najszybszym czasie - zapewnia "Głos" Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.

Co to za parowóz?

Parowóz Tkt48-29 powstał w Zakładach Metalowych H. Cegielskiego w Poznaniu 1951 roku. W tym samym roku rozpoczął służbę w Nasielsku. Pracował ponad 40 lat. 23 lipca 1992 roku został skreślony z inwentarza w Kępnie. "Tekatki", bo tak nazywano parowozy TKt48 były przeznaczone do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Produkowano je w latach 19501957 w zakładach HCP (94 sztuki) i Fablok (199 sztuk). Była to ostatnia seria parowozów wyprodukowanych przez Fablok dla PKP.

Tendrzak? Co to takiego?

- Wśród wielu rodzajów lokomotyw parowych, jakie można było spotkać na sieci kolejowej Europy, szczególną grupę stanowiły parowozy beztendrowe, czyli tendrzaki. W dawnej polskiej terminologii określane były jako „kuse”, stąd w przyjętym na polskich kolejach oznaczeniu serii tego rodzaju lokomotyw występowała duża litera „K”. Zapasy wody i paliwa, tradycyjnie wożone w oddzielnym tendrze doczepianym za parowozem, w tendrzakach umieszczone były na podwoziu lokomotywy – skrzynia węglowa bezpośrednio za budką maszynisty, zbiorniki wody – najczęściej po obu stronach kotła oraz pod skrzynią węglową, a niekiedy pod kotłem miedzy ostojnicami - podaje portal eraparowozow.org.pl.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński