O tym, że w Szczecinie z parkowaniem (płatnym i bezpłatnym) nie jest najlepiej wie każdy kierowca. Podobnego zdania są władze miasta. Dlatego zleciły analizę sytuacji wraz z wnioskami co poprawić. Tak powstał kilkuset stronicowy dokument przygotowany przez warszawską firmę TransEko.
W środę radni z komisji gospodarki komunalnej rozpoczęli dyskusję na temat proponowanych zmian w parkowaniu. Nie wszystkie wnioski spotkały się z poparciem. Np. likwidacja 15 darmowych minut w Strefie Płatnego Parkowania.
- Uważam, że ten pomysł się sprawdził i nie należy go likwidować. Darmowy kwadrans pozwala załatwić wiele spraw na mieście - przekonywała radna Jolanta Balicka, przewodnicząca komisji.
Wsparł ją radny Leszek Duklanowski. Zauważył, że w ciągu kwadransa kierowca jest w stanie zdążyć załatwić wiele spraw np. zanieść list na pocztę, czy zrobić zakupy.
- Ten darmowy kwadrans został wprowadzony, bo zaproponowali go mieszańcy podczas konsultacji społecznych - przypomniał Radosław Kanarek, prezes miejskej spółki NiOL, zarządzającej płatnymi strefami parkowania w Szczecinie.
Według autorów opracowania, darmowy kwadrans to wytrych jaki stosują kierowcy.
- Nie praktykuje się tego w innych miastach. W ciągu kwadransa nie da się załatwić sprawy w urzędzie, a kierowcy dłużej parkują licząc, że nie dostaną mandatu od kontrolera - mówili autorzy raportu.
Kolejny wątek, który wzbudza kontrowersje to niższe opłaty dla właścicieli aut hybrydowych. Część radnych chciałaby je utrzymać.
- To, że auta elektryczne, czy hybrydowe są ekologiczne to mit, który powtarzają producenci aut. Auta elektryczne są cięższe, a przez to produkują większe ilości materiałów ściernych, choćby z klocków hamulcowych, które nie są dla środowiska obojętne. Poza tym bez względu na napęd, to mówimy samochodach, które przecież też zajmują miejsca na parkingach i powinny być traktowane jak pozostałe samochody - przekonywali autorzy raportu.
W ubiegłym roku w Szczecinie zarejestrowano ok. 2,5 tys. aut hybrydowych, w tym już ok. 1,5 tys.
- Te liczby pokazują, że w przyszłości być może trzeba będzie podjąć temat opłat dla aut hybrydowych - przyznał Radosław Kanarek.
Co z tego wyjdzie?
Raport „Polityka parkingowa Szczecina” ma być podstawą do zmian w parkowaniu w mieście. Władze Szczecina na razie nie zdradzają szczegółów. Od 1 lipca Strefa Płatnego Parkowania ma się powiększyć o kilka ulic na starówce, a od września Zlikwidowaną Strefę Zamieszkania Stare Miasto zastąpią Płatne Parkingi Niestrzeżone. To jednak drobiazgi w porównaniu z tym co zaproponowano w raporcie:
- połączenie stref A i B w Strefie Płatnego Parkowania i wydłużenie czasu jej działania
- zmniejszenia liczby błędnie wykupowanych biletów parkingowych
- wygaszania przywilejów użytkowników SPP,
- ograniczania liczby dostępnych abonamentów,
- zniesienia 15min darmowego parkowania,
- zwiększenia opłat za parkowanie,
- wprowadzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania,
- zmniejszenia liczby pojazdów (ich udziału) nieprzepisowo parkujących na terenach
- mieszkaniowych.
- zmniejszenia liczby pojazdów parkujących niezgodnie z regulaminem SPP
- w szczególności bez wniesienia opłaty,
- zmniejszenia liczby pojazdów (ich udziału) parkujących w SPP poza wyznaczonymi miejscami
- do parkowania.
-Pamiętajmy jednak, że polityka parkingowa musi był połączona z komunikacją miejską, i w takim kontekście powinniśmy rozpatrywać ewentualne zmiany - zauważył radny Roman Lewandowski.
Radny Przemysław Słowik zwrócił uwagę, że wciąż za mało uwagi poświęca się pieszych, czy rowerzystom.
- Na jedno miejsce dla rowerów przypada 20 miejsc dla samochodów - dodał.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?