Ekologiczny poślizg na S-3. Nową drogą ekspresową pojedziemy dopiero za rok

Piotr Jasina
Budowa 82 kilometrów drogi ekspresowej ze Szczecina do Gorzowa pochłonie około 2 mld zł. Pieniądze w części pochodzić będą z budżetu państwa i programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa 82 kilometrów drogi ekspresowej ze Szczecina do Gorzowa pochłonie około 2 mld zł. Pieniądze w części pochodzić będą z budżetu państwa i programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Fot. Marcin Bielecki
Dodatkowy wiadukt, umożliwiający migrację zwierząt, wydłużył o pół roku budowę ekspresówki ze Szczecina do Gorzowa.

Pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej S3 o długości ponad 28 km buduje konsorcjum Kirschner Max Boegl Moebius i Energopol. Łącznie z trzema węzłami: Klucz, Gryfino, Pyrzyce.

- Prace są już w 70 procentach wykonane, około 24 km drogi ma już nawierzchnię asfaltową - informuje Kazimierz Matecki, inżynier kontraktu Budowa Drogi Ekspresowej S-3 Szczecin-Gorzów Wlkp. - Konstrukcje wszystkich wiaduktów są gotowe. Pod koniec lutego przyszłego roku prace powinny być tu już zakończone.

Prawie 29-kilometrowy fragment drogi od węzła Pyrzyce do węzła Myślibórz buduje Budimex Dromex. Pierwotny termin zakończenia robót ustalono na 1 listopada br. Na tym odcinku 8 wiaduktów już jest użytkowanych, część drogi już oznakowano w poziomie, są też znaki pionowe.

- Nie zdążą jednak w tym terminie - stwierdza inżynier kontraktu. - Wykonawca musi wybudować dodatkowy wiadukt ekologiczny dla zwierząt o długości 175 metrów. Ma służyć ich migracji w rejonie tzw. wiszora torfowego między jeziorami Czółnów i Chłop. Pierwotnie miał tu być wiadukt o rozpiętości niespełna 20 metrów. Konieczność budowy ekologicznego spowoduje przesunięcie terminu zakończenia tego odcinak S-3 o pół roku.

Ostatni fragment ekspresówki, od węzła Myślibórz do Gorzowa-Północ, o długości blisko 27 km buduje firma Bergebau. Drogę mają oddać gotową w czerwcu przyszłego roku. Zdaniem naszego rozmówcy, nie powinno być żadnych opóźnień.
W sumie powstaną 82 km drogi ekspresowej. Już w tej chwili 55-kilometrowy odcinek pokryty jest warstwami bitumicznymi.

- Przypomnę, iż jezdnie mają 11 metrów szerokości, po dwa pasy w każdym kierunku, z pasami awaryjnymi - podkreśla inżynier Matecki. - Na 82-kilometrowym odcinku będą 4 węzły. Wjazdy na S-3 będą tylko na węzłach. Mieszkańcy przyległych terenów będą skomunikowani drogami wewnętrznymi, gminnymi, powiatowymi.

Wzdłuż ekspresówki powstało 129 zbiorników retencyjnych bądź retencyjno-odparowujących, będzie system łączności alarmowej. Węzły i miejsca obsługi podróżnych (MOP) są oświetlone. Zaplanowano 4 takie MOP-y. W Baczynie i Gorzowie powstaną dwie stacje pogotowia, ze sprzętem do obsługi drogi.

- Tak naprawdę ta droga ma niemal wszystkie parametry autostrady, oprócz szerokości pasa technicznego, który jest nieznacznie węższy - podkreśla inżynier kontraktu. - Nigdzie nie ma skrzyżowań poziomych, co jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa. Węzłów nie ma dużo, co stwarza też pewien komfort kierowcom.

Warto zwrócić też uwagę na ciekawe budowle. Na Pojezierzu Wełtyńskim, przy jeziorze powstał wiadukt ekologiczny o długości 225 metrów, z 6 przęsłami. Służy wyłącznie jako przejście dla zwierząt. W okolicy Sitna zbudowano dla zwierząt wiadukt nad jezdniami, ze specjalnymi drewnianymi ekranami dźwiękochłonnymi. To wymogi ekologów i Natury 200.

Na węźle Klucz w oczy rzuca się wiadukt w kształcie gotyckiego łuku. Cała konstrukcja pomostu wisi na 4 linach.

Projektowa prędkość na S-3 wynosi 110 km/h ale niewykluczone, że będzie to 120 km/h.

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~edek~
W dniu 27.06.2009 o 23:16, w.z. napisał:

,jezeli w takim tepie beda powstawaly prawdziwe drogi w Polsce to nie wystarczy 1oo lat na budowe ,a wiadomo ze bez autostrad nie ma rozwoju kraju tak jak potrzeba.Dla przykladu jak jest to rozwiazane mozna na google wypisac Laval canada (miasteczko 150 tys.)i popatrzec ,4 autostrady od 4 do 10 pasow kazda.


Przykład trochę nietrafiony. Kanada nie od dziś jest jednym z najbogatszych państw świata, bogatsza niż państwa zachodnioeuropejskie.
~edek~
W dniu 27.06.2009 o 23:16, w.z. napisał:

postawienie takiego przejscia dla zwierzakow ,to moim zdaniem ,dobra sprawa ale zeby potrzeba bylo na to 6 miesiecy to wydaje mi sie lekka przesada


Jakie 6 miesięcy? Termin oddania (1 listopada 2009) zostanie przesunięty o 6 miesięcy. Licząc od dziś to będzie 10 miesięcy, a o przeprojektowaniu tego wiaduktu wiadomo już jakiś czas. Chyba nie będą czekać do 1 listopada żeby zacząć załatwiać sprawę wiaduktu?
w
w.z.

postawienie takiego przejscia dla zwierzakow ,to moim zdaniem ,dobra sprawa ale zeby potrzeba bylo na to 6 miesiecy to wydaje mi sie lekka przesada,jezeli w takim tepie beda powstawaly prawdziwe drogi w Polsce to nie wystarczy 1oo lat na budowe ,a wiadomo ze bez autostrad nie ma rozwoju kraju tak jak potrzeba.Dla przykladu jak jest to rozwiazane mozna na google wypisac Laval canada (miasteczko 150 tys.)i popatrzec ,4 autostrady od 4 do 10 pasow kazda.

~edek~
W dniu 27.06.2009 o 08:20, facet napisał:

Kiedyś na lekcjach szkolnych w czasie wrednej komuny uczono mnie o Egipcjaninie, co to kopał kanał, a źli ludzie z otoczenia faraona zasypali mu go, gdyż orszak musiał zmienić trasę z powodu świętych żuczków na drodze. Żuczki ważniejsi niż ludzkie życie, tak wynikało z sensu tego powiadania. Wtedy myślałem ze to zabobony i zacofanie. Jak czytam ten tekst o przesunięciu terminu o rok, to poczułem się młodszy o 40 lat, wracając do zacofania. Nie zdziwię się jak za rok napiszecie że S3 trzeba przesunąć, bo na pasie zieleni między jezdniami zagnieździły się mrówki - nawet nie faraona, tylko zwykle, czerwone polskie. A durni kierowcy niech nadal zabijają się po starej drodze, a mieszkańcy przy ulicy niech drżą w swoich rozwalających się od wstrząsów ruderach.



Przeczytaj tekst jeszcze raz. Termin oddania środkowego odcinka 1 listopada br (bieżącego roku). Dodatkowo 6 miesięcy na wiadukt. Termin oddania 1 maja 2010. Termin oddania trzeciego odcinka (do węzła Gorzów) to czerwiec 2010. Gdzie w tekście informacja o przesunięciu o rok?

Informacje o obszarach Natura 2000 są ogólnodostępne, ekspertyzy dotyczące oddziaływania na środowisko obowiązkowe, konsultacje z ekologami bezpłatne. Jeżeli mimo to projektuje się drogi nie spełniające wymogów środowiskowych, które trzeba przeprojektowywać, to kto jest odpowiedzialny za opóźnienia? Czy na pewno ekolodzy? No ale czego wymagać od człowieka wychowanego w komunistycznej propagandzie. Napisz jeszcze jak dzielnie zwalczyliście za komuny obrońców żabek, jak zabetonowaliście koryta rzek, jak zabudowaliście tereny zalewowe. Ludzie z południa na pewno to docenią.

W Chinach Mao Zedong obwinił za niskie plony wróble i rozkazał wszystkim Chińczykom je wytępić. W wyniku tej akcji, podczas której wszystkie napotkane ptaki nieustannie płoszono tak, że po kilkudziesięcio minutowym przebywaniu w powietrzu spadały na ziemię martwe z wycieńczenia, w ciągu kilku dni wytępiono prawie wszystkie wróble w Chinach. Skutki tych działań Chiny odczuły rok później z powodu plagi owadów. Ich gąsienice, pozbawione naturalnego wroga, rozpleniły się i wyjadły plony. W kraju zapanowała trzyletnia klęska głodu - umarło 43 mln ludzi, ok. 20 milionów uwięziono za drobne kradzieże żywności.

To tak a propos wyższości głupiego kierowcy nad środowiskiem.
B
Balcerek
W dniu 27.06.2009 o 08:49, Śmieszne artykuły napisał:

"Projektowana prędkość to 110 km/h, ale niewykluczone, że będzie to 120 km/h" Kto mi powie o co autorowi artykułu chodzi??



Tak naprawdę chodzi o to, że pojazdy jadące z projektowaną prędkością (np. 120km/h) nie będą niszczyć nawierzchni, dzięki czemu już po roku nie trzeba będzie przeprowadzać generalnego remontu drogi. Oczywiście ludzie będą jeździć dużo szybciej, więc za rok można się spodziewać dziur, kolein, objazdów itp. itd...
D
Don Gryficki Corleoni
W dniu 27.06.2009 o 08:51, Śmieszne artykuły napisał:

Natury 2000, a nie natury 200!!



NATURALNIE 200 KM/H !.
B
BzyTek
W dniu 27.06.2009 o 08:49, Śmieszne artykuły napisał:

"Projektowana prędkość to 110 km/h, ale niewykluczone, że będzie to 120 km/h" Kto mi powie o co autorowi artykułu chodzi??



W Sejmie pracują nad ustawą podwyższającą prędkość na ekspresówkach dwojezdniowych do 120km/h i do 140km/h na autosdradach
s
se7en

Kliknołem na link z fotkami z S3 i d*** z przeglądania bo szlag człeka trafia skoro za każdym razem ma kasować pojawiającą sie spadającą reklamę!! NIE POLECAM TEJ FOTORELACJI!!! Polecam natomiast te forum budowlane ( LINK )w którym jest wszystko!! A bespośredni ink do S3 to: ( Budowa S3 )

M
Michał M.

Właśnie nie rozumiem dlaczego nie zrobią z tego autostrady. Znów będą mandaty za szybką jazdę po dobrej nawierzchni?

n
nowo

Stek bzdur - pisał ktoś kto nie ma pojęcia o czym pisze!!!

Ś
Śmieszne artykuły

Natury 2000, a nie natury 200!!

Ś
Śmieszne artykuły

"Projektowana prędkość to 110 km/h, ale niewykluczone, że będzie to 120 km/h" Kto mi powie o co autorowi artykułu chodzi??

f
facet

Kiedyś na lekcjach szkolnych w czasie wrednej komuny uczono mnie o Egipcjaninie, co to kopał kanał, a źli ludzie z otoczenia faraona zasypali mu go, gdyż orszak musiał zmienić trasę z powodu świętych żuczków na drodze. Żuczki ważniejsi niż ludzkie życie, tak wynikało z sensu tego powiadania. Wtedy myślałem ze to zabobony i zacofanie. Jak czytam ten tekst o przesunięciu terminu o rok, to poczułem się młodszy o 40 lat, wracając do zacofania. Nie zdziwię się jak za rok napiszecie że S3 trzeba przesunąć, bo na pasie zieleni między jezdniami zagnieździły się mrówki - nawet nie faraona, tylko zwykle, czerwone polskie. A durni kierowcy niech nadal zabijają się po starej drodze, a mieszkańcy przy ulicy niech drżą w swoich rozwalających się od wstrząsów ruderach.

Dodaj ogłoszenie