Trochę historii
Trochę historii
Stargardzka Kolej Wąskotorowa (niem. Saatziger Kleinbahn) liczyła 119,6 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwsza linia, otwarta w styczniu 1895 roku, połączyła Stargard przez Starą Dąbrowę i Kozy Pom. z Ińskiem. W maju 1895 r. otwarto linię do Kani, przedłużoną w listopadzie do Dobrej, gdzie łączyła się z Reską KW. Poszczególne odcinki zaczęto zamykać od 1964 r. likwidacją połączenia Ińsko-Drawsko Wąsk. Ostatni odcinek, Stargard-Dobra, wyłączono z ruchy w 2001 r.
Samorząd wziął pod swoją opiekę nie tylko kolejowe nieruchomości, ale też zabytkowe wagony i nieco młodsze parowozy. Przewoźnik po torach pozbył się majątku w zamian za rezygnację przez gminę z zaległych podatków od kolejowych nieruchomości.
Do samorządu trafiło 16 działek z budynkami oraz obiektami infrastruktury kolejowej na odcinku zlikwidowanej linii wąskotorowej Nr 1052 Stargard Szczeciński - Łobez oraz pięć wagonów, drezynę motorową, transporter i dwie lokomotywy. Niektóre z nich to prawdziwe perełki, choćby wagony: turystyczny i do przewozu tlenu z 1902 roku, czy też dwa wagony bagażowo-pocztowe z 1912 i 1915 roku. Z kolei lokomotywy, które mogą w przyszłości pociągnąć reaktywowaną kolejkę są już znacznie młodsze i pochodzą z początków lat 80. ubiegłego stulecia.
Aby powrót do przeszłości był możliwy potrzebne są pieniądze. Trzeba m.in. naprawić zdewastowane torowisko i zakupić infrastrukturę kolejową. Nadzieja w kasie z Unii. Warto podkreślić, że szlak Stargard - Dobra traktowany jest przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie, jako dziedzictwo kulturowe o unikalnym charakterze na skalę europejską.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?