Dni Techniki Kolejowej: Piękna Helena i Flota Wielkopolski w obiektywie intaernauty [zdjęcia]

Internauta Maciej GodniakZaktualizowano 
Fot. Maciej Godniak
Dwie okazje - Dni Techniki Kolejowej oraz "Dni Morza" - sprawiły, że na stacji Szczecin Główny zawitał pociąg specjalny "Flota Wielkopolski".

W sobotę o godzinie 12:10 na peronie 1 oficjalnie rozpoczęto Dni Techniki Kolejowej w Szczecinie. Miłośników kolejnictwa przywitał wiceminister infrastruktury, pan Juliusz Engelhardt, a imprezę urozmaicały: orkiestra Zespołu Szkół nr 4 im. Armii Krajowej w Szczecinie oraz zespoły artystyczne z Domu Kultury Kolejarza w Stargardzie Szczecińskim.

O 12:23 na peron 1 wjechał nieco spóźniony pociąg specjalny "Flota Wielkopolski" relacji Poznań Główny - Szczecin Główny - Poznań Główny, przywożąc kilkuset turystów z Wielkopolski. Niewątpliwie największą atrakcją tego pociągu był historyczny zabytkowy parowóz pospieszny Pm36-2 zbudowany w 1937 roku, stacjonujący na co dzień w parowozowni w Wolsztynie. Resztę taboru stanowiło pięć prawie 40-letnich wagonów osobowych typu 120A z serii Bh i Bp.

Pasażerowie pociągu w ciągu czterech godzin pobytu w Szczecinie mogli odwiedzić Wały Chrobrego oraz podziwiać zlot żaglowców i oldtimerów, aby kwadrans po godzinie 16. wyruszyć w drogę powrotną do Poznania.

W tym czasie ten sam skład, ale jako pociąg specjalny "Vulcan", zabrał kilkuset mieszkańców Szczecina na przejażdżkę linią kolejową wokół Szczecina. Przed przejażdżką lokomotywa wymagała uzupełnienia wody, a ponieważ stacja nie dysponuje czynnym żurawiem wodnym, czynność tę wykonała ekipa strażaków. Wypełnione po brzegi wagony pociągu ruszyły o godz. 13:30, przejeżdżając przez Port Centralny, Dziewoklicz, Wstowo, Pomorzany i z powrotem na Dworzec Główny. Przejazd całej trasy zajął 30 minut.

Organizatorem Dni Techniki Kolejowej są PKP Energetyka, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Ciekawostki

Nazwę "Piękna Helena" nadali lokomotywie Pm36-2 Anglicy na cześć żony jednego z angielskich sponsorów kolejnej naprawy parowozu.

Parowóz Pm36-2 o tzw. masie służbowej 165 ton (łącznie z tendrem) potrafi rozwinąć prędkość do 130 km/h, natomiast - dla porównania - znane chyba wszystkim podróżnym elektryczne zespoły trakcyjne EN57 mając masę mniejszą niż Pm36-2 (tj. 125 ton) uzyskują maksymalną prędkość 110 km/h.

Przez wiele lat "Piękna Helena" pomalowana była w "angielską zieleń". Dopiero od niedawna przemalowana jest na kolor oliwkowy, bardziej pasujący do kolorystyki zabytkowego taboru polskich kolei.

Starszą siostrę "Pięknej Heleny", o oznaczeniu Pm36-1, wyposażono w otulinę aerodynamiczną, co pozwoliło jej uzyskać na niemieckich torach próbę prędkości 150 km/h. Niestety, w niewyjaśnionych do dziś okolicznościach parowóz Pm36-1 zakończył swój żywot najprawdopodobniej w latach 40-tych bądź na początku lat 50-tych.

Wagony osobowe typu 120A z serii Bh i Bp (swego czasu nazywane bonanzami) jako nieliczne wyposażone są w parowe urządzenia grzewcze.

Wybudowana w 1907 roku parowozownia w Wolsztynie jest jedyną w Europie z czynnymi do dzisiaj parowozami. Inna najbliższa znajduje się dopiero w Chinach.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kris
W dniu 13.06.2010 o 20:30, Gość napisał:

... tłumy były i to całkiem spore !



Potwierdzam! Byłem ale ledwie załapałem się na bilet. Bardzo fajna jazda, moim zdaniem za krótka. Aha, troche wkurzały młode parki, któe koniecznie chciały zabrać ze sobą swoje pociechy, a one nie poczuły "klimatu" i co wagon, to było słychac wrzaski zdezorientowanych maluchow. To raczej rodzice chceieli sobie zrobic atrakcję.
Ogólnie bardzo fajna atrakcja.
G
Gość
W dniu 13.06.2010 o 19:38, mms napisał:

Ale tłumy...



...a kolega tam był osobiście ?
Jeżeli nie to zdradzę koledze tajemnicę że tłumy były i to całkiem spore !

Kuffffffffa co jest ,przebywający goście w Szczecinie byli zadowoleni !
A miejscowi to zawsze krzywe ryje na wszystko co by nie było zawsze krzywa niezadowolona morda!!!
m
mms

Ale tłumy...

G
Gość

ciekawe kiedy ten poje***y deb*** zareklamuje tą swoją pier***niętą gierkę dla deb***i takich jak on

htttp://jestem_jebnięty_bo_w_to_gram.pl
????????????????????????????????????????????????????????

wyjdź z domu dzieciaku - pobiegaj po podwórku a nie siedzisz cały dzień przed kompem głąbie patentowany

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3