Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ceny w sklepach pomału się stabilizują. W listopadzie poszły w górę średnio o 7 procent

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W listopadzie br. codzienne zakupy kosztowały Polaków średnio o 6,7% więcej niż rok wcześniej.
W listopadzie br. codzienne zakupy kosztowały Polaków średnio o 6,7% więcej niż rok wcześniej. archiwum gs24.pl
Z miesiąca na miesiąc podwyżki cen w sklepach słabną. Pokazują to najnowsze dane z rynku, zebrane z blisko 31 tys. placówek handlowych. I tak w listopadzie średni wzrost rok do roku wyniósł 6,7 proc. Tym samym już po raz drugi z rzędu codzienne zakupy zdrożały jednocyfrowo.

W listopadzie br. codzienne zakupy kosztowały Polaków średnio o 6,7% więcej niż rok wcześniej. Tak wykazał cykliczny raport pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito. Analizą objęto prawie 67 tys. cen detalicznych z niespełna 31 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych. I po raz drugi z rzędu zaobserwowano jednocyfrowy wzrost cen. Stwierdzono ponadto, że utrzymała się tendencja spadkowa, obserwowana już od kilku miesięcy.

– W zeszłym miesiącu nie pojawiły się żadne nowe czynniki obniżające dynamikę cen - mówi Marcin Luziński, ekonomista z Santander Bank Polska. - Cały czas mamy do czynienia z wygasaniem efektów szoku cenowego z 2022 roku. Jednak w związku z tym, że popyt konsumpcyjny odbija się, tendencja spadkowa niedługo się zatrzyma, a nawet częściowo odwróci – ostrzega.

Według listopadowego raportu, na siedemnaście analizowanych kategorii większość zdrożała jednocyfrowo. Sześć pozycji wykazało dwucyfrowy wzrost, a jedna grupa towarów odnotowała spadek. Już po raz trzeci z rzędu liderem podwyżek okazały się dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy, musztardy i przyprawy). Ich ceny poszły w górę o ponad 21% rok do roku.

– Ta kategoria najbardziej drożeje ze względu na wysokie ceny surowców - mówi dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito. - Ostatnio wystąpiły też problemy z dostawami z Ukrainy, która jest ważnym producentem gorczycy, istotnego składnika musztardy. Warto też zauważyć, że dodatki spożywcze to produkty o długim terminie ważności. I właśnie dlatego wytwórcy mogą sobie pozwolić na utrzymanie obecnych cen.

Drugie miejsce w rankingu drożyzny zajęły napoje bezalkoholowe z podwyżką o blisko 16 proc. rok do roku.

– Najbardziej wpłynęły na to koszty podstawowych surowców, np. koncentratów owocowych, a także opakowań, energii elektrycznej, transportu i pracy. W niektórych przypadkach podwyżki wyniosły od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent – dodaje dr Wieprow.

Trzecia w zestawieniu jest chemia gospodarcza, która zdrożała o prawie 14 proc.

– Produkty z tej kategorii są w czołówce najszybciej drożejących. Za systematyczny wzrost cen odpowiadają tu głównie wysokie koszty produkcji – wyjaśnia dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Czwarte w rankingu są artykuły dla dzieci ze wzrostem o ponad 13 proc. rdr.

– Wydatki na dzieci są priorytetowe dla gospodarstw domowych. Tym samym silny popyt na tego typu produkty utrzymuje wysokie ceny – podkreśla dr Wieprow.

Ponadto w pierwszej piątce najbardziej drożejących kategorii w listopadzie znalazło się pieczywo z podwyżką o prawie 13 proc. rdr.

– Powodem tego są wciąż wysokie koszty produkcji. Pomimo tarczy energetycznej, branża ostrzega przed kolejną falą bankructw – alarmuje dr Fiks.

Dwucyfrowy wzrost cen w listopadzie zaliczyły też słodycze i desery – o prawie 12 proc. rdr.

– Drożejące kakao sprawia, że konsumenci płacą coraz więcej za wyroby czekoladowe. Notowania cen kontraktów terminowych na ten surowiec osiągnęły w listopadzie najwyższy poziom od 46 lat i o blisko 80 proc. wyższy niż przed rokiem. Przyczyną tego są obawy o produkcję w krajach Afryki Zachodniej, będących głównymi światowymi dostawcami kakao, wskutek niekorzystnych uwarunkowań pogodowych. Co ciekawe, ceny cukru już nie napędzają tak kosztów produkcji. Ale wciąż widoczna jest wysoka presja ze strony niektórych kosztów, m.in. wynagrodzeń – zauważa dr Mariusz Dziwulski, ekonomista w PKO BP.

Najwyższy jednocyfrowy wzrost rdr. zanotowały środki higieny osobistej – o blisko 10 proc.

– Ceny tych artykułów idą w górę głównie przez rosnące koszty produkcji. Do tego dochodzi wysoki popyt, bo konsumenci przecież nie są w stanie zrezygnować z mydła czy szamponu. Mogą jedynie szukać tańszych zamienników ulubionych kosmetyków – analizuje ekspert z WSB Merito.

Kolejny jednocyfrowy wzrost cen wyniósł niespełna 5 proc. i dotyczył używek.

– To przede wszystkim efekt drożejącej kawy – zwraca uwagę Marcin Luziński. - Tej używce zaszkodziły negatywne warunki pogodowe, które zmniejszyły zbiory m.in. w Brazylii, Indiach i Wietnamie. Poza tym wzrostowi cen w tej kategorii może sprzyjać poprawa koniunktury w kraju.

Nieco mniej niż używki, ale też o blisko 5 proc. rdr. zdrożały wędliny, karmy dla zwierząt i artykuły sypkie. Mięso stało się droższe o prawie 3 proc. rdr. Ryby i warzywa zanotowały wzrosty po niecałe 2 proc. rdr. Natomiast o niespełna 1proc. rdr. poszły w górę ceny nabiału i owoców.

– Niektórzy konsumenci zrezygnowali w listopadzie ze świeżych owoców, zastępując je różnego rodzaju przetworami. To istotnie wpłynęło na popyt – przypomina dr Fiks.

Natomiast jedyną spadkową kategorią w całym rankingu są artykuły tłuszczowe. Ich ceny poszły w dół o prawie 25 proc. rdr.

– Przyczyna jest prozaiczna. Produkty z tej grupy drożały w zeszłym roku dużo bardziej niż inne, przede wszystkim ze względu na zaburzenia podaży z Ukrainy - tłumaczy ekspert z Santander Bank Polska. - Odbudowa jej pozwoliła na zejście z tych nadmiernych cen. Moim zdaniem, potencjał do obniżek w tej branży już się wyczerpał i spodziewam się stabilizacji cen – podsumowuje.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński