Akademia Morska w Szczecinie współpracowała z... Europejską Agencją Kosmiczną

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Projekt miał na celu badania w kierunku automatyzacji nawigacji oraz zwiększenia bezpieczeństwa statków na akwenach ograniczonych i podejściach do portów. Wkrótce znajdzie zastosowanie w żegludze.

Projekt MAGS (Maritime Adaptive GNSS Safety Concept) to próba skopiowania systemu określania pozycji dla automatycznego lądowania, stosowanego obecnie w lotnictwie i wykorzystywanego na lotniskach.

Naukowcy, pracujący w międzynarodowym - naukowo-biznesowym konsorcjum, zbadali najpierw szczegółowo specyfikę rozwiązań lotniczych, które później odnosili do sposobu "lądowania" w żegludze, czyli procesu podejścia statku do portu.

Rzadko kiedy myślimy o tym, że technologie nawigacyjne, nawet te, które stosujemy sami, na co dzień, korzystając z systemu GPS w naszych smartfonach, korzystają z zaplecza umiejscowionego w przestrzeni kosmicznej - sygnał pozycjonujący odbierają i wysyłają satelity, dlatego projektem zajęła się Europejska Agencja Kosmiczna.

ZOBACZ TEŻ: Akademia Morska testuje modelu statku bezzałogowego [ZDJĘCIA]

Akademia Morska testuje modelu statku bezzałogowego [ZDJĘCIA]

- W przypadku samolotów system Galileo posiada funkcję Time To Alert - dzięki której podczas podchodzenia do lądowania systemy nawigacyjne samolotu są w stanie zweryfikować informacje o pozycji. Jeśli te nie są odpowiednie, system automatycznie może odwieźć maszynę na drugi krąg. Problemem w żegludze jest brak drugiego kręgu - proces lądowania samolotu trwa kilka lub kilkanaście minut. Proces podejścia do portu trwa godziny, zależny jest od warunków atmosferycznych, prądów morskich, sytuacji na torze wodnym - wyjaśnia prof. Lucjan Gucma, kierownik zespołu Akademii Morskiej projektu MAG. - Mimo że nie da się bezpośrednio przełożyć rozwiązań lotniczych na procedury w żegludze - naukowcy opracowali i przetestowali na uczelnianych symulatorach propozycje, które będą mogły zostać zastosowane jako automatyczne rozwiązania w ruchu morskim tak, by zwiększyć bezpieczeństwo i umożliwić podejście do portu nawet w trudnych warunkach: w sytuacji wykrycia zagrożenia w trwającym już procesie, system korzystając z informacji o pozycji, zmieni prędkość statku, zmodyfikuje kurs lub np. wezwie holowniki.

Projekt opracowało konsorcjum naukowo-biznesowe, skupiające partnerów z Niemiec, Słowenii oraz Polski, a jego efekty wkrótce mogą znaleźć zastosowanie w żegludze.

W projekcie uczestniczyło kilkunastu pracowników AM, ale główne merytoryczne wsparcie w zakresie systemów GNSS dostarczył dr hab. inż. Paweł Zalewski, a dr inż. Rafał Gralak był odpowiedzialny za stronę symulacyjną przedsięwzięcia.

CZYTAJ TAKŻE:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie