Projekt MAGS (Maritime Adaptive GNSS Safety Concept) to próba skopiowania systemu określania pozycji dla automatycznego lądowania, stosowanego obecnie w lotnictwie i wykorzystywanego na lotniskach.
Naukowcy, pracujący w międzynarodowym - naukowo-biznesowym konsorcjum, zbadali najpierw szczegółowo specyfikę rozwiązań lotniczych, które później odnosili do sposobu "lądowania" w żegludze, czyli procesu podejścia statku do portu.
Rzadko kiedy myślimy o tym, że technologie nawigacyjne, nawet te, które stosujemy sami, na co dzień, korzystając z systemu GPS w naszych smartfonach, korzystają z zaplecza umiejscowionego w przestrzeni kosmicznej - sygnał pozycjonujący odbierają i wysyłają satelity, dlatego projektem zajęła się Europejska Agencja Kosmiczna.
ZOBACZ TEŻ:
Akademia Morska testuje modelu statku bezzałogowego [ZDJĘCIA]
- W przypadku samolotów system Galileo posiada funkcję Time To Alert - dzięki której podczas podchodzenia do lądowania systemy nawigacyjne samolotu są w stanie zweryfikować informacje o pozycji. Jeśli te nie są odpowiednie, system automatycznie może odwieźć maszynę na drugi krąg. Problemem w żegludze jest brak drugiego kręgu - proces lądowania samolotu trwa kilka lub kilkanaście minut. Proces podejścia do portu trwa godziny, zależny jest od warunków atmosferycznych, prądów morskich, sytuacji na torze wodnym - wyjaśnia prof. Lucjan Gucma, kierownik zespołu Akademii Morskiej projektu MAG. - Mimo że nie da się bezpośrednio przełożyć rozwiązań lotniczych na procedury w żegludze - naukowcy opracowali i przetestowali na uczelnianych symulatorach propozycje, które będą mogły zostać zastosowane jako automatyczne rozwiązania w ruchu morskim tak, by zwiększyć bezpieczeństwo i umożliwić podejście do portu nawet w trudnych warunkach: w sytuacji wykrycia zagrożenia w trwającym już procesie, system korzystając z informacji o pozycji, zmieni prędkość statku, zmodyfikuje kurs lub np. wezwie holowniki.
Projekt opracowało konsorcjum naukowo-biznesowe, skupiające partnerów z Niemiec, Słowenii oraz Polski, a jego efekty wkrótce mogą znaleźć zastosowanie w żegludze.
W projekcie uczestniczyło kilkunastu pracowników AM, ale główne merytoryczne wsparcie w zakresie systemów GNSS dostarczył dr hab. inż. Paweł Zalewski, a dr inż. Rafał Gralak był odpowiedzialny za stronę symulacyjną przedsięwzięcia.
CZYTAJ TAKŻE:
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?