Akademia Morska w Szczecinie współpracowała z... Europejską Agencją Kosmiczną

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Projekt miał na celu badania w kierunku automatyzacji nawigacji oraz zwiększenia bezpieczeństwa statków na akwenach ograniczonych i podejściach do portów. Wkrótce znajdzie zastosowanie w żegludze.

Projekt MAGS (Maritime Adaptive GNSS Safety Concept) to próba skopiowania systemu określania pozycji dla automatycznego lądowania, stosowanego obecnie w lotnictwie i wykorzystywanego na lotniskach.

Naukowcy, pracujący w międzynarodowym - naukowo-biznesowym konsorcjum, zbadali najpierw szczegółowo specyfikę rozwiązań lotniczych, które później odnosili do sposobu "lądowania" w żegludze, czyli procesu podejścia statku do portu.

Rzadko kiedy myślimy o tym, że technologie nawigacyjne, nawet te, które stosujemy sami, na co dzień, korzystając z systemu GPS w naszych smartfonach, korzystają z zaplecza umiejscowionego w przestrzeni kosmicznej - sygnał pozycjonujący odbierają i wysyłają satelity, dlatego projektem zajęła się Europejska Agencja Kosmiczna.

ZOBACZ TEŻ:

Akademia Morska testuje modelu statku bezzałogowego [ZDJĘCIA]

- W przypadku samolotów system Galileo posiada funkcję Time To Alert - dzięki której podczas podchodzenia do lądowania systemy nawigacyjne samolotu są w stanie zweryfikować informacje o pozycji. Jeśli te nie są odpowiednie, system automatycznie może odwieźć maszynę na drugi krąg. Problemem w żegludze jest brak drugiego kręgu - proces lądowania samolotu trwa kilka lub kilkanaście minut. Proces podejścia do portu trwa godziny, zależny jest od warunków atmosferycznych, prądów morskich, sytuacji na torze wodnym - wyjaśnia prof. Lucjan Gucma, kierownik zespołu Akademii Morskiej projektu MAG. - Mimo że nie da się bezpośrednio przełożyć rozwiązań lotniczych na procedury w żegludze - naukowcy opracowali i przetestowali na uczelnianych symulatorach propozycje, które będą mogły zostać zastosowane jako automatyczne rozwiązania w ruchu morskim tak, by zwiększyć bezpieczeństwo i umożliwić podejście do portu nawet w trudnych warunkach: w sytuacji wykrycia zagrożenia w trwającym już procesie, system korzystając z informacji o pozycji, zmieni prędkość statku, zmodyfikuje kurs lub np. wezwie holowniki.

Projekt opracowało konsorcjum naukowo-biznesowe, skupiające partnerów z Niemiec, Słowenii oraz Polski, a jego efekty wkrótce mogą znaleźć zastosowanie w żegludze.

W projekcie uczestniczyło kilkunastu pracowników AM, ale główne merytoryczne wsparcie w zakresie systemów GNSS dostarczył dr hab. inż. Paweł Zalewski, a dr inż. Rafał Gralak był odpowiedzialny za stronę symulacyjną przedsięwzięcia.

CZYTAJ TAKŻE:

ZOBACZ TAKŻE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie