MKTG SR - pasek na kartach artykułów

5 mln kary za kryptoreklamę w sieci! UOKiK ukarał giganta suplementów w Polsce. To pierwsza kara za błędy w oznaczaniu produktów reklamowych

OPRAC.:
Agnieszka Maciuła-Ziomek
Agnieszka Maciuła-Ziomek
Kara dotyczy spółki oraz trzech influencerów z branży fitness, którzy mieli dopuścić się kryptoreklamy.
Kara dotyczy spółki oraz trzech influencerów z branży fitness, którzy mieli dopuścić się kryptoreklamy. 123rf.com/everythingpossible
Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości ponad 5 mln zł na Olimp Laboratories za prowadzenie kryptoreklamy w mediach społecznościowych. To pierwsza taka kary za niewłaściwe oznaczenie treści reklamowych. Oznaczanie „materiałów reklamowych” to już obowiązek każdego twórcy!

Spis treści

5 mln kary za kryptoreklamę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję dotyczącą nałożenia kary na jednego z liderów branży suplementów diety – spółki Olimp Laboratories oraz trojga influencerów z branży fitness. Ponad 5 mln zł kary spółka i influencerzy zapłacą za kryptoreklamę. UOKiK wskazał, że zamieszczając materiały sponsorowane zgodnie z otrzymanymi od reklamodawcy wytycznymi, twórcy nie oznaczali ich bądź robili to w sposób, który nie wskazywał bezpośrednio na handlowy charakter publikacji.

Urząd podkreślił, że to pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.

Po niespełna roku od opublikowania Rekomendacji w sprawie oznaczania reklam w social mediach, licznych działaniach i cyklach edukacyjnych w ramach kampanii #OznaczamReklamy, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakłada pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd - podał UOKiK.

W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca - wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Prezes UOKiK w komunikacie przytoczył także badanie agencji SW Research. Z tych badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów w wieku 15-24 lata blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługi po poleceniu obserwowanego twórcy. Według agencji odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów.

Reklamujesz produkt? Musisz go oznaczyć!

Rekomendacje prezesa UOKiK w sprawie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych pojawiły się we wrześniu 2022 roku w reakcji na spore zmiany w prawie dotyczące tzw. kryptoreklamy i oznaczania materiałów promocyjnych w mediach społecznościowych.

W myśl rekomendacji UOKiK wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które dana osoba otrzymała korzyść materialną, muszą być oznaczone jako materiał reklamowy i precyzyjnie wskazywać promowaną markę. Dlatego w poście czy filmie musi pojawiać się jasne hasło sugerujące taką współpracę. W polskich mediach społecznościowych najczęściej pojawiają się sformułowania:

  • reklama
  • współpraca reklamowa
  • materiał promocyjny marki ABC

Konieczność oznaczania dotyczy także produktów autorskich. Dlatego osoby piszące książki, sprzedające rękodzieło, ubranka dla dzieci lub oferujące w sieci swoje usługi kosmetyczne, czy dietetyczne, w postach powinny oznaczać taką reklamę jako AUTOPROMOCJĘ.

Urząd zaznaczył, że Olimp Laboratories w styczniu br. zaniechała kwestionowanej praktyki i obecnie w relacjach z twórcami internetowymi stosuje zalecenia dostosowane do Rekomendacji Prezesa UOKiK, także troje influencerów zaniechało stosowania kwestionowanych praktyk.

Olimp Laboratories produkuje leki, wyroby medyczne, suplementy diety i żywność specjalnego medycznego przeznaczenia. Od 2015 r. korzysta z reklamy w mediach społecznościowych i ze współpracy z influencerami, którzy mają setki tysięcy obserwatorów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 5 mln kary za kryptoreklamę w sieci! UOKiK ukarał giganta suplementów w Polsce. To pierwsza kara za błędy w oznaczaniu produktów reklamowych - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński