MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znamy laureatów trzeciego etapu!

Danuta Dąbrowska, Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego
Wasze prace sprawdzała komisja konkursowa, której przewodniczącą jest Danuta Dąbrowska (pierwsza od lewej), dalej siedzą Bogna Skarul i Paweł Bartnik.
Wasze prace sprawdzała komisja konkursowa, której przewodniczącą jest Danuta Dąbrowska (pierwsza od lewej), dalej siedzą Bogna Skarul i Paweł Bartnik. Marcin Bielecki
W trzecim zadaniu naszego konkursu chcieliśmy Was sprowokować do obserwacji rzeczywistości i ludzi wśród których żyjecie.

Czwarte zadanie dziennikarskie

Czwarte zadanie dziennikarskie

Tym razem gimnazjalistom proponujemy aby napisali prace na temat:
Moja babcia, mój dziadek - które z ich prawd są moimi i dlaczego.

Z kolei dla licealistów mamy temat:
Katyń, Oświęcim - na czym według ciebie polega wybaczanie.

Na odpowiedzi macie czas do 28 lutego. Czekamy na wasze prace pod adresem: Głos Szczeciński, ul. Nowy Rynek 3, 71-875 Szczecin, z dopiskiem "Złote Pióro Głosu". Prace możecie też wrzucać do skrzynki redakcyjnej, która wisi tuż przed wejściem do redakcji.

Stąd, wbrew pozorom, zadania dla obu grup miały wiele podobieństw. Punktem wyjścia była diagnoza rzeczywistości i, w dalszej kolejności, Wasza ocena, jakaś próba odniesienia się do świata. Oczywiście nie wymagaliśmy socjologicznych studiów lecz uruchomienia własnej wyobraźni i poszukania własnego języka do jej prezentacji.

Nowe oblicze ulicy

Gimnazjaliści przyglądali się swojej ulicy, najbliższemu otoczeniu, dla którego mieli zaproponować nowe oblicze. To mogłaby być próba wymarzenia i opisania świata, który dla Was byłby przyjazny, w którym dobrze byście się czuli. I tu okazało się, że Wasze potrzeby i Wasze pomysły są dość stereotypowe i , co by nie powiedzieć, nieco minimalistyczne. W większości prac czytaliśmy to samo - ulice kolorowe, dobrze oświetlone, czyste, pełne zieleni, miejsc, gdzie można odpocząć i pobawić się, bezpieczne. Wyłania się z tej wyliczanki piękny fragment świata, w którym z pewnością każdy z nas chciałby żyć.

Zabrakło fantazji

Ale zabrakło mi Waszej fantazji, szukania ciekawej formy opisu, dostrzeżenia specyfiki miejsca. Każda ulica, każda okolica jest przecież inna, ma własny klimat, mieszkają w niej niepowtarzalni ludzie.

W niektórych pracach pojawiało się ważne spostrzeżenie dotyczące mieszkańców opisywanej ulicy - tych bliższych Wam, a więc rodziny, przyjaciół, tych trochę dalszych - sąsiadów, znajomych i wreszcie tych zupełnie anonimowych, spotykanych często, ale nieznanych nam, anonimowych.

Ludzie są najważniejsi

Dostrzegaliście, że ludzie są najważniejsi, oni tworzą miejsce, nadają mu swój rytm, funkcjonalizują poszczególne jego elementy. Stąd Wasze projekty wysuwały człowieka na plan pierwszy, a wszelkie ulepszenia miały dla niego czynić to miejsce wyjątkowym, przyjaznym, a przynajmniej nieuciążliwym.

Wszystkie właściwie prace gimnazjalistów były dobrze, poprawnie napisane, my wyróżniliśmy te, w których pojawiły się niestandardowe pomysły, własna inwencja, spostrzegawczość, umiejętność znalezienia własnej formy i języka opisu.

Ulica metafora

Ulica jako metafora życia człowieka pojawiła się w pracy Joanny Żabickiej z gimnazjum w Gryfinie stanowiąc oś konstrukcyjną i kompozycyjną całej wypowiedzi. Autorka bardzo dobrze operuje tu polem semantycznym drogi, ulicy, osiedla, przestrzeni, konsekwentnie wykorzystując ten krąg znaczeń do refleksji nad życiem i relacjami z ludźmi.

Bardzo piękną pracę napisała też Aleksandra Kultys z Gimnazjum nr 16 w Szczecinie. Jest to wypowiedź bardzo skondensowana, bez jednego zbędnego słowa, pełna przy tym ekspresji, pasji w wołaniu o naprawę świata. I wreszcie zupełnie inna propozycja, napisana językiem poetyckiej prozy, wyciszona, liryczna propozycja Anny Lisowskiej z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie. Każda z tych prac jest inna, ale wszystkie bardzo dobrze przemyślane i napisane. Widać tu całościowy pomysł, za każdym razem własny i oryginalny, konsekwentnie realizowaną poetykę całości, nakierowanie uwagi przede wszystkim na to, jak opowiadać i opisywać.

Licealiści o Sarmatach

Licealiści pisali o Sarmatach, a dokładniej, o pozostałościach sarmatyzmu we współczesnych Polakach. Taki temat to bardzo dobry pretekst do zastanowienia się nad nami jako zbiorowością, do refleksji nad naszymi przywarami i zaletami, do szukania dla nas miejsca w szerszej, europejskiej i światowej zbiorowości.
O nas, Polakach, pisano i pisze się wiele, różnymi językami - od patetycznego gloryfikowania aż po szyderstwo z narodowych stereotypów, od pokazywania naszej wyższości nad innymi do prezentacji kompleksów. Dlatego też i w przypadku Waszego zadania decydujący musiał się stać wybór stylu i chyba wielu z Was miało tego świadomość, zmaganie się z formą, z pytaniem, jak "odpowiednie dać rzeczy słowo" widoczne jest w wielu pracach.

Niepotrzebne wstępy

Niepotrzebne tylko były, często przydługie, wstępy mające charakter historycznych elaboratów na temat pochodzenia terminu Sarmata i jego realizacji w przeszłości szlacheckiej. Może lepiej było przyjąć założenie, że my to znamy i Wy to znacie, a więc szukamy tego, co wszyscy znamy w naszej współczesnej rzeczywistości.

Zdecydowanie i jednogłośnie za najlepszą pracę uznaliśmy wypowiedź Hanny Woroniuk z LO nr X w Szczecinie - świetnie napisaną, zwięzłą, ale odsyłającą czytelnika do bardzo wielu sensów w niej zarysowanych.

Odwołania do Pamiętnika Paska

Odwołania do Pamiętnika Paska, jakby ustawiczny z nimi dialog jako podstawę kompozycji przyjęła Agata Gębicka ze Stargardu. Brawa za pomysł, ale na podkreślenie zasługuje też bardzo dobre, sprawne pióro, bogaty, ciekawy język, umiejętność lekkiej stylizacji.

Na wypunktowaniu stereotypów dotyczących Polaków oparła swoją pracę Brygida Sawicka z LO nr II Nowogardzie. To bardzo przygnębiająca, "ostra" praca obnażająca nasze niedostatki. Autorka prezentuje niezwykle przenikliwe i bezkompromisowe widzenie, stosuje w pewien sposób terapię szokową. Tekst przy tym bardzo dobrze wykorzystuje ironię, która nie jest tutaj nachalna, nie tworzy łatwego dystansu, ale pozwala na wyostrzenie opisywanej problematyki.

I jeszcze będzie P.S.: Mateuszu Ch. z II LO w Szczecinie! Masz wielki talent i wielkie umiejętności pisarskie, głęboko myślisz, masz dużą wrażliwość i wspaniałą wyobraźnię. Ale proszę - pisz na temat.

Laureaci trzeciego etapu konkursu:

Kategoria Gimnazja
1. Joanna Żabicka z Gimnazjum w Gryfinie, opiekun Barbara Gryz - 10 punktów
2. Aleksandra Kultys z Gimnazjum nr 16 w Szczecinie, opiekun Wioleta Świtała - 9,75 punktów
3. Anna Lisowska z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Nowosielska - 9,5 punktów

Kategorie dodatkowe
(wszystkie prace zostały ocenione na 9 punktów)
Kategoria dobrze napisane
1. Wojciech Bobik z Gimnazjum w Trzebiatowie, opiekun Mariola Niewiadomska
2. Ewa Agata Karaczun z Gimnazjum w Gryfinie, opiekun Barbara Gryz
3. Weronika Klimczyk z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Ewa Zagubień
4. Agata - Anna Zdunek z Gimnazjum nr 3 w Stargardzie Szczecińskim, opiekun Danuta Gromada
5. Daria Puszcz z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Elżbieta Tarczykowska
6. Marta Patrzykowska z Gimnazjum w Cedyni, opiekun Jadwiga Martyka
Kategoria ciekawa historia
1. Martyna Grosicka z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Bitenc
2. Julia Cirocka z Gimnazjum w Trzebiatowie, opiekun Mariola Niewiadomska
3. Dominika Seneńki z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie
4. Grzegorz Kołodziejski z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie
5. Mikołaj Wierzbiński z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Ewa Zagubień
6. Karolina Kowieska
7. Patrycja Tyczyńska z Gimnazjum w Cedyni, opiekun Monika Nawrot
Kategoria dobry pomysł
1. Ewa Olender z Gimnazjum nr 3 w Świnoujściu, opiekun Edyta Ścisłowska-Farkas
2. Patrycja Przybyłowicz z Gimnazjum nr 16 w Szczecinie, opiekun Anna Dańko
3. Milena Ćmil z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Nowosielska
4. Bartłomiej Lesiak z Gimnazjum nr 23 w Szczecinie, opiekun Bożena Makowska-Janusz
5. Małgorzata Minda z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Nowosielska

Laureaci kategoria licea
1. Hanna Woroniuk z X LO w Szczecinie, opiekun Barbara Szymanik - 10 punktów
2. Agata Gębicka z LO w Stargardzie Szczecińskim , opiekun Irena Pytlik - 9,75 punktów
3. Brygida Sawicka z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska - 9,5 punktów
Kategoria dobrze napisane
1. Anna Udałowska z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie, opiekun Joanna Bachorska
2. Hanna Kaczmarska z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska
3. Paulina Rosa z VIII LO w Szczecinie, opiekun Agnieszka Tomaszewska
Kategoria ciekawa historia
1. Joanna Balcer z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska
2. Klaudia Krupa z XIII LO w Szczecinie, opiekun Ada Seniów
3. Natalia Ozdobińska z XIV LO w Szczecinie, opiekun E. Bazylewicz
4. Natalia Żyto z III LO w Stargardzie Szczecińskim, opiekun Katarzyna Wieczorkiewicz
Kategoria ciekawy pomysł
1. Klaudia Szymczak z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska
2. Anna Bahrynowska z VI LO w Szczecinie, opiekun Teresa Witkiewicz
3. Ewa Piasecka z I LO w Szczecinku, opiekun Aleksandra Płudowska
4. Dorota Lambrecht z V LO w Szczecinie, opiekun Justyna Dunin-Wąsowicz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński