Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złote Pióro. Wyniki i podsumowanie drugiego etapu

bs
Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego Danuta Dąbrowska
Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego Danuta Dąbrowska Andrzej Szkocki
Przedstawiamy wyniki i podsumowanie drugiego etapu konkursu "Złote Pióro" i prezentujemy tematy trzeciego zadania.

Tym razem gimnazjaliści podejmowali refleksję nad śmiercią bliskiej osoby, do czego zwykle skłania święto zmarłych. Napisaliście wiele pięknych prac, w których widać zaangażowanie, emocje, jakie towarzyszą Wam, gdy wspominacie kochane, szanowane, ważne dla Was osoby i chociaż nie ma ich już wśród żywych, istnieją w Waszych sercach.

Opowiadaliście wzruszające historie, ale już niewielu pokusiło się o to, by nadać swojej narracji indywidualne cechy i skupić się nie tylko na tym, co się opowiada, ale także - jak się opowiada. Stąd, pod względem formy, większość prac była bliźniaczo podobna. Zachęcam więc niestrudzenie - szukajcie własnego języka i własnej formy, uwolnijcie swoją wyobraźnię, wsłuchajcie się w różne języki. Taka jest bowiem zasada tego konkursu - cenimy indywidualność, ustawiczne szukanie, zmaganie się z materią tekstu, oceniamy to, jak piszecie.

Zdecydowanie pierwsze miejsce za to zadanie przyznajemy Roksanie Jurze z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jest to praca bardzo refleksyjna, Autorce udało się na chwilę odizolować od zgiełku świata, odbyć jakby podróż w głąb własnych myśli, odczuć, wspomnień. Wyłaniają się z nich zdarzenia, jak klatki filmu, zatrzymane w pamięci drobiazgi. Bardzo wysoko oceniliśmy także pracę Wiktorii Gajewskiej z Gimnazjum nr 1 w Koszalinie (brawo Koszalin!), chociaż jest zupełnie inna. O utraconej osobie pisze Autorka ciepło, przytacza anegdotki z jej życia, zapamiętane czy wspominane w rodzinie. Nie ma tu rozpaczy, tragizmu śmierci, Autorka broni się przed tym za pomocą znakomicie wypracowanego dystansu. Rezygnuje z nazywania na rzecz sygnalizowania, całość swojej wypowiedzi ujmując w kompozycyjną klamrę - od mocnego wejścia: "Duża kobieta", po końcowe stwierdzenie, że oznaką bliskiej śmierci było "zmniejszenie się" babci.

Licealiści pisali o dorosłości, czym ona jest dla nich i czy rzeczywiście tak bardzo jej pragną młodzi ludzie. Zaskoczyło nas w tych pracach to, że sporo osób próbowało ściągać i kompilować teksty ze stron internetowych. Kochani, to zupełnie nie o to chodzi. Macie pokazać siebie jako niepowtarzalne, wspaniałe, twórcze jednostki, nie chcemy czytać definicji dorosłości z internetowej Wikipedii czy podobnych stron.

Ale było wśród Waszych prac także kilka perełek - bez moralizowania, za to z dowcipem, dystansem do siebie i świata, z umiejętnością ciekawego opowiedzenia o własnych oczekiwaniach. Taką pracę, najwyżej ocenioną, napisała Klaudia Wawrzynkiewicz z I LO w Słupsku. Widać tu wielką sprawność językową, własny, indywidualny styl z odrobiną ironii, która służy podkreśleniu odrębności, buntu wobec sztampy i schematów myślowych.

Bardzo dobra jest praca Mileny Ćmil z II LO w Nowogardzie napisana w formie monologu skierowanego do dorosłości. Dorosłość oczywiście nie odpowiada, jest kimś jakby ponad, ale zwracający się do niej człowiek potrafi bardzo pięknie wyrazić swoje obawy, pragnienia, świadomy progu, na którym staje. Punkty za pomysł, ale przede wszystkim za wspaniałą umiejętność wykorzystania bogactwa języka.

I jeszcze jedna praca z II LO w Nowogardzie, jej autorką jest Martyna Grosicka. Jest tu sprzeciw wobec konieczności wchodzenia w dorosłość, chęć obrony w sobie dziecka, bo to ono ma w sobie zachwyt nad światem. Wypowiedź starannie skomponowana i również bardzo pięknie napisana - jest tu i bogactwo języka, i pozostawianie przestrzeni pomiędzy zdaniami, słowami, sygnalizowanie jedynie tego, co nie zawsze da się wypowiedzieć.

Zadanie trzecie naszego konkursu

Temat dla uczniów liceów: Czy należy burzyć narodowe mity.

Temat dla gimnazjalistów: Napisz recenzję z przedstawienia teatralnego, albo filmu.

Na odpowiedzi na to zadanie czekamy do 17 grudnia. Ale uwaga, mamy kilka prac źle podpisanych albo zupełnie bez podpisu. Te osoby, które wysłały do nas prace, a nie ma ich na liście na naszej stronie internetowej proszone są o skontaktowanie się z nami: [email protected]

Prosimy też o prawidłowe podpisywanie prac. Na górze pierwszej kartki z lewej strony prosimy, abyście podali swoje imię i nazwisko, szkołę do jakiej chodzicie (np. II LO w Szczecinie), imię i nazwisko waszego opiekuna.

A prace prześlijcie na adres: "Głos Szczeciński", ul. Nowy Rynek 3, 71 785 Szczecin, z dopiskiem "Złote Pióro Głosu".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński