MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zbudują obwodnicę Szwecji, aby tiry już nie uprzykrzały życia mieszkańcom. Dziś podpisano umowę z wykonawcą

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy
Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy Mariusz Parkitny
60 milionów złotych ma kosztować budowa obwodnicy Szwecji, niewielkiej miejscowości na obrzeżach naszego województwa. Z inwestycji ucieszą się mieszkańcy i kierowcy.

Umowę na zaprojektowanie i budowę podpisano w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą Budimex.

- Bardzo się cieszę z tej inwestycji, bo to dobra wiadomość dla mieszkańców, kierowców. Podnosi standard życia, jest motorem rozwoju gospodarczego, bo droga ekspresowa oznacza szybsze dotarcie do celu. Pomyślano także o zwierzętach, bo powstanie dla nich specjalny przepust - mówił Adam Rudawski, wojewoda zachodniopomorski.

Mieszkańcy Szwecji bez przesady mówią, że dotychczasowa sytuacja to koszmar. W ciągu doby przez niewielką miejscowość (ok. tysiąca mieszkańców) przejeżdża tranzytem ok. 5 tysięcy pojazdów. Jedna czwarta to tiry.

Szczęśliwie jednak Szwecja znajduje się na trasie drogi krajowej numer 22, dlatego możliwa jest budowa obwodnicy o długości ponad 4 kilometrów, dwoma rondami oraz dwoma wiaduktami (w tym jeden z przepustem dla zwierząt)

Budimex ma teraz 10 miesięcy na wykonanie projektu, a potem ponad dwa lata na budowę. Obwodnica ma być gotowa w połowie 2027 r. - Zdążymy - obiecał Łukasz Janowski, dyrektor regionu Budimexu.

W GDDKiA prace nad powstaniem obwodnicy zaczęły się w 2020.

- Budujemy obwodnicę Szwecji, gdyż przebudowujemy cały szlak drogi numer 22 z obwodnicami Człopy, Prusinowa, Wałcza i teraz Szwecji. Jest to droga tranzytowa od Kostrzyna do Grzechotek z granicą z Królewcem. Do droga z dużym natężeniem ruchu, bo przecina drogę ekspresową S3, a w przyszłości drogę S10. Na początku i końcu obwodnicy Szwecji będą dwa ronda, aby mieszkańcy i kierowcy mieli możliwość wjechania lub wyjazdu z miejscowości bezkolizyjnie i szybko - mówił Łukasz Lendner, szef GDDKiA oddział w Szczecinie.

Zapowiedział, że najpóźniej do 2031 r. woj. zachodniopomorskie powinno mieć gotową całą siatkę dróg ekspresowych. Jeszcze w tym rok ma być gotowa obwodnica Gryfina, a w przyszłym Szczecinka.

Największym wyzwaniem dla GDDKiA pozostaje budowa Zachodniego Obejścia Szczecina.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Studio Euro odc.4 - PO AUSTRII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński