Ten unikalny w skali Polski program opracowała szczecińska Akademia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Szwedzki pomysł
Główne założenia programu i sposób realizacji specjaliści ABRD oparli na podobnym programie, który zaczął być realizowany w Szwecji w 1997 r. Założono w nim, że w roku 2010 r. w całej Szwecji nie dojdzie już do żadnego wypadku.
- Kiedy pierwszy raz zapoznałem się ze szwedzkimi pomysłami pomyślałem, że jest to fikcja - opowiada jeden z twórców programu dr Jacek Pok dyrektor ABRD. - Już jednak po kilku latach okazało się, że konsekwentne jego wdrażanie spowodowało coroczne zmniejszanie się liczby kolizji i wypadków.
Aby program mógł być zrealizowany, musi mieć powszechną akceptację i przychylność władz miejskich. Był już wstępnie prezentowany komisji bezpieczeństwa Rady Miasta.
- To bardzo ciekawy program - ocenia Piotr Jania przewodniczący komisji. - Całościowo podchodzi do każdego zagadnienia i podaje konkretne rozwiązania.
Ocenią radni
Program znalazł też uznanie w Wydziale Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego. Został włączony do dokumentu "Polityka bezpieczeństwa miasta do 2015 r.", który prezydent Marian Jurczyk skierował pod obrady rady.
- Jeżeli radni zaakceptują dokument w formie uchwały, a mam nadzieję, że stanie się to jeszcze w styczniu, ABRD będzie musiała przedstawić plany jego realizacji, zostanie poddany procedurom wymaganym w mieście - informuje inspektor Henryk Szelągiewicz z Wydziału Zarządzania Kryzysowego. - Tak więc od przyjęcia go do rozpoczęcia wdrażania droga jeszcze długa. Ważne, by dostał zielone światło.
Program "Wizja zero dla Szczecina" wymagać jednak będzie pieniędzy na jego realizację. W tym na przebudowę istniejącej sieci komunikacyjnej, a także doprowadzenie ratownictwa medycznego i technicznego do takiego poziomu, by osoba ranna w wypadku drogowym trafiła w jak najkrótszym czasie do wyspecjalizowanej placówki medycznej.
CO ZAWIERA PROGRAM?
Program zakłada wyeliminowanie wszystkich wypadków śmiertelnych w Szczecinie do roku 2010 oraz zmniejszenie liczby rannych o 50 proc. i kolizji o 30 proc.
Obejmuje między innymi takie zagadnienia do rozwiązania i wdrożenia, jak: szybki i bezpieczny dojazd do szpitali i innych punktów opieki zdrowotnej, utworzenie szkolnej służby ruchu, wspólne patrole kierowców rajdowych i policji oraz motocyklistów i policji, imprezy edukacyjne, programy telewizyjne i radiowe, badania ankietowe itd.
Zadania do realizacji obejmują szczegóły techniczne, dotyczące weryfikacji oznakowania pionowego, zakazów zatrzymywania i postoju, umiejscowienia przystanków komunikacji publicznej, oświetlenia w pobliżu przejść dla pieszych i przystanków oraz wszystkich ciągów komunikacyjnych Szczecina.
Podzielony jest na podprogramy i etapy realizacji, warunkujące powodzenie całej akcji. Wymaga zaangażowania wszystkich służb i instytucji związanych z ruchem drogowym. Wskazuje też źródła finansowania jego realizacji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?