Trwają wakacyjne kontrole sanepidu. Do najczęstszych uchybień jakie odnotowuje sanepid w zachodniopomorskich lokalach należą: nieprzestrzeganie zasad higieny przez personel pracujący przy produkcji żywności, niewłaściwe warunki sanitarno-higieniczne, brudny sprzęt produkcyjny, ogólny nieporządek w pomieszczeniach produkcyjnych i magazynowych, wykorzystywanie do produkcji produktów po upływie terminu przydatności do spożycia, czy brak książeczek zdrowia lub orzeczeń lekarskich do celów sanitarno.
Od początku wakacji Wojewódzka Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Szczecinie skontrolowała 1438 zakładów na terenie całego województwa, przeprowadzając w nich 1626 kontroli sanitarnych w zakresie spełnienia wymagań obowiązującego prawa żywnościowego. Kontole nie ominęły również 80 stołówek w ośrodkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
Mandaty i pouczenia
- W drodze prowadzonego postępowania administracyjnego wydano 86 decyzji w celu poprawy stanu sanitarno-technicznego - informuje Małgorzata Kapłan, rzecznik prasowy WSSE w Szczecinie. -Zarządzenia dotyczyły przede wszystkim doprowadzenia do właściwego stanu sanitarno - technicznego powierzchni ścian, sufitów, podłóg, okien w pomieszczeniach produkcyjnych, magazynowych i socjalnych; sprzętów, powierzchni roboczych i urządzeń wykorzystywanych przy produkcji żywności, czy uzupełnienia dokumentacji HACCP.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami kary nałożono na 137 osób za nie odpowiedzialnych na łączną kwotę 35750 zł.
Zamknięte lokale
Podczas przeprowadzanych kontroli sanepid wydał decyzje o unieruchomieniu lub przerwaniu działalności całego lub części zakładu. Dotyczyło to trzech lokali w Wolinie, Szczecinie i Kołobrzegu.
Przyczyną wydania takich decyzji były występowanie zanieczyszczeń mikrobiologicznych w jedzeniu oraz wodzie pitnej tj. m.in. salmonella, listeria, oraz rażące warunki sanitarne jednego z lokali.
Po analizie wyników badań, dwa z trzech lokali mogły wznowić swoją działalność.
Skargi turystów
Od początku wakacji do sanepidu wpłynęły 54 skargi. Z tej liczby 19 interwencji uznano za zasadne a 35 za niezasadne.
Turyści skarżyli się głównie na niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny zakładów, skargi dotyczyły też jakości serwowanych posiłków, po których występują dolegliwości. Zauważono także brak oświadczeń zdrowotnych wśród personelu oraz obecność szkodników na terenie lokalu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?