Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W szczecińskim i świnoujskim porcie pada rekord za rekordem

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec tego roku obsłużyli prawie 18,1 mln ton ładunków.
Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec tego roku obsłużyli prawie 18,1 mln ton ładunków. ZMPSS
Tylko w pierwszym półroczu tego roku w portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowanych zostało o prawie trzy i pół procent więcej towarów niż przed rokiem.

Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec tego roku obsłużyli prawie 18,1 mln ton ładunków. To prawie trzy i pół procent więcej niż w 2022 roku.

Na wynik ten wpływ miały przede wszystkim przeładunki węgla, które były aż o 60 proc. większe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. O 45,3 proc. wzrósł przeładunek zbóż, a o 35,4 proc. towarów z grupy inne masowe. Natomiast o blisko połowę w porównaniu z zeszłym rokiem spadły przeładunki rud metali. Na minusie jest też drobnica (-9,4 proc.).

- Jednak zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny przekroczyć wynik z ubiegłego roku — mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jednocześnie przypomina, że ubiegły rok już był dla firmy rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków: - Porty osiągnęły wynik blisko 37 mln ton, były tym samym na plusie wobec 2021 aż o 11 proc.

Zdaniem Zarządu Portów wzrost przeładunków to konsekwencja rosnącego potencjału przeładunkowego oraz zamiany floty statków na większe, które po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra mogą wpływać do tutejszych portów.

- Przykładem tego był 10 lipca, w którym odnotowaliśmy przeładunki dobowe na niespotykanym dotąd poziomie ponad 200 tys. ton — mówi z dumą Woźniak-Lewandowska.

Tymczasem w portach trwają inwestycje i remonty, które jeszcze bardziej zwiększą możliwości przeładunkowe. To chociażby trwające modernizacje nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, a także terminalu promowego w Świnoujściu czy rozbudowa terminalu LNG. To działania, które mają doprowadzić do stałego rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński