Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Szczecińskie sprzedają wagony

Marek Jaszczyński
Wagon o numerze bocznym 744 jest jednym z czternastu, które zostały wystawione na sprzedaż. Nowego właściciela spod Torunia kosztował 18 300 zł.
Wagon o numerze bocznym 744 jest jednym z czternastu, które zostały wystawione na sprzedaż. Nowego właściciela spod Torunia kosztował 18 300 zł. Andrzej Szkocki
Wszystkie używane wagony zostały sprzedane na aukcji zorganizowanej przez "Tramwaje Szczecińskie".

Spółka sprzedała 14 wagonów tramwajowych typu 105N. W aukcji mógł wystartować każdy - nie tylko firma, ale również osoba prywatna. "Stopiątki" są sukcesywnie wycofywane z tras i zastępowane przez berlińskie tatry. Cena wywoławcza każdego pojazdu to 18 300 zł.

- Było dwóch chętnych, ale jeden wycofał się - mówi Zbigniew Dąbrowski, zastępca dyrektora spółki ds. technicznych spółki TS. - Wagony sprzedaliśmy po cenie wywoławczej.

Wagony w piątek na lawetach odjechały do nowego właściciela. Mogą być złomowane. Ale to przecież nie koniec możliwości.

- Można na przykład wykorzystać wagon na kafejkę - mówi Krystyna Gawrońska, zastępca dyrektora do spraw inwestycji spółki TS.

Jest jeszcze jedna możliwość, bo wagony są sprawne technicznie i mogłyby wyjechać na tory.

- Ale, gdyby nabywca chciał wyjechać tramwajem, musiałby posiadać uprawnienia motorniczego - mówi Zbigniew Dąbrowski. - Musiałby też ubiegać się o zgodę na korzystanie z infrastruktury. Tory dzierżawimy od miasta. Poza tym, należałoby brać pod uwagę nasz rozkład jazdy, a w niektórych przypadkach tramwaje kursują co dwie - trzy minuty. Ciężko byłoby komuś wcisnąć się w siatkę.

Nie po raz pierwszy spółka szuka chętnych na stary tabor. W lutym 2011 roku siedem wagonów typu 105N także miało być sprzedane w przetargu. Ceny wywoławcze wynosiły od 9 500 złotych do 12 000 złotych. Mimo dwukrotnego ogłoszenia przetargu, nikt się nie zgłosił. Wagony trafiły na złom, a jeden przekazano do Muzeum Techniki i Komunikacji.

Tramwaje Konstal 105N były wytwarzane w latach 1973-1979 przez zakłady Konstal w Chorzowie. Wagony w momencie powstania były konstrukcją nowoczesną, wyróżniającą się zarówno budową (kanciaste pudło) jak i znacznie lepszymi parametrami eksploatacyjnymi niż inne polskie wagony eksploatowane w tamtych latach. Obecnie większość z nich została skasowana albo przebudowana na wagony 105Na/805Na.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński