Wizualizacje tunelu pod Świną z 1975 roku
W październiku 1973 roku władze PRL ogłosiły ogólnopolski konkurs na opracowanie koncepcji połączenia brzegów Świny. Do konkursu przystąpiło dziewięć zespołów projektowych z całego kraju. Osiem z nich przedstawiło koncepcję budowy tunelu, jeden zaproponował most. Ta ostatnia koncepcja została odrzucona na wstępie.
Wyniki konkursu ogłoszono 25 lutego 1975, najwyżej oceniono zespół projektowy Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, który zaproponował budowę tunelu metodą zatapianych elementów. Drugie miejsce zajął zespół Zakładów Badawczych i Projektowych Miedzi "Cuprum" z Wrocławia. Według tej propozycji tunel miał być drążony (wiercony), po uprzednim zamrożeniu gruntu. Do budowy tunelu jednak wówczas nie doszło.
Tunel pod Świną to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce - ma długość 1484 m. Teraz zamiast długich kolejek oczekiwania na przeprawę promową, przejazd tunelem między wyspami Wolin a Uznam zajmuje zaledwie 2 minuty.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?