MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ta dieta naśladuje post. FMD nie tylko odchudza, ale też odmładza o 2,5 roku. A co najlepsze, stosuje się ją tylko przez 5 dni w miesiącu

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Nowa dieta pomaga nie tylko schudnąć, ale przede wszystkim odmłodzić organizm. Stosowana zaledwie przez 5 dni w miesiącu może po kilku cyklach obniżyć wiek biologiczny organizmu o 2,5 roku i poprawić wskaźniki zdrowia. To menu naśladujące post, czyli dieta FMD. Zobacz, co zawiera jadłospis i jak działa ta metoda.

Spis treści

Od głodówki do długowieczności. Ta dieta rzeczywiście odmładza!

To może być prawdziwa dieta długowieczności. Choć proponowano już takie jadłospisy – w większości z niską dawką kalorii, teraz jeden szczególny rodzaj diety poparły ważne badania.

Młoda kobieta patrzy na zegarek i pije koktajl
Dieta FMD ma odmładzające działanie na organizm, co jest możliwe dzięki stosowaniu specjalnego niskokalorycznego jadłospisu. Zobacz, co zawierają odchudzające posiłki. Drazen Zigic/Getty Images

Już wcześniej naukowcy wiązali długie życie z deficytem kalorycznym wynikającym z niedojadania. W postaci diety FMD, czyli imitującej post (fast mimicking diet), uczestnicy nowego badania obniżyli swój biologiczny wiek średnio o 2,5 roku w zaledwie kilka miesięcy. Wiek biologiczny to miara tego, jak dobrze funkcjonują komórki i tkanki w organizmie danej osoby, podczas gdy rzeczywisty wiek chronologiczny się nie zmienia.

Zmalało też ryzyko rozwoju związanych z wiekiem chorób, m.in. serca, a także cukrzycy typu 2 i nowotworów. Eksperci przypisują to zmniejszeniu insulinooporności komórek i ilości tłuszczu w wątrobie. Dowodzą ponadto, że spowalnia postęp niekorzystnych zmian w układzie odpornościowym. Efekty te opisano 20 lutego 2024 r. na łamach „Nature Communications”.

– To pierwsze badanie, które pokazuje, że interwencja żywieniowa nie wymagająca długoterminowych zmian diety czy stylu życia może czynić ludzi biologicznie młodszymi – mówi kierownik badania prof. Valter Longo z Instytutu Długowieczności w USC Leonard Davis School of Gerontology. – Wnioskujemy to w oparciu o zmiany czynników ryzyka starzenia się i rozwoju chorób, jak i na podstawie zweryfikowanej metody opracowanej w celu oceny wieku biologicznego.

Dieta naśladująca post powstała w laboratorium Szkoły Gerontologii USC. To zaledwie 5-dniowy niskokaloryczny jadłospis, który ma wysoki poziom zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a znacznie mniej białka i węglowodanów. Uważa się, że taki sposób odżywiania „oszukuje” organizm, by wydzielał enzymy i inne związki chemiczne powiązane z długim życiem.

Zobacz w galerii, z czego składa się dieta FMD.

Efekty diety FMD sprawdzono w dwóch badaniach klinicznych w grupach, z których każda składała się z mężczyzn i kobiet w wieku 18-70 lat. Uczestnicy przeszli 3-4 cykle diety FMD prowadzonej raz w miesiącu, gdy przez 5 dni trzymali się jej zaleceń, a przez pozostałe 25 dni stosowali normalne menu lub dietę śródziemnomorską.

Dieta FMD – jadłospis. Co jeść na diecie imitującej post?

Dieta FMD ma naśladować efekty głodówki, czyli postu o wodzie, podczas gdy wciąż dostarcza niezbędne składniki odżywcze. Taki rodzaj półpostu jest łatwiejszy do wprowadzenia i przestrzegania niż pełna głodówka.

Jadłospis diety FMD zawiera:

  • zupy ze składników roślinnych (np. minestrone, pomidorową, grzybową),
  • batony orzechowe,
  • energetyczne napoje na bazie owoców,
  • przekąski (np. chrupki z jarmużu czy oliwki),
  • suplement diety dostarczający witamin, składniki mineralne i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Zobacz: Zupa minestrone to zupa długowieczności. Zobacz badania i przepis

Pierwszego dnia na diecie FMD uczestnicy spożywali 1010 kalorii. Dieta zapewniała 46 procent energii z tłuszczów, 43 proc. z węglowodanów i 11 proc. z białka.

Natomiast w dniach 2.-5. dzienna dawka energii wynosiła 717 kcal, przy czym 44 procent tej dawki dostarczały tłuszcze, 47 proc. – węglowodany i 9 proc. – białko.

Sprawdź menu diety poniżej.

Jednocześnie osobom w grupie kontrolnej polecono, by przez ten cały czas stosowały swoją zwyczajową dietę lub jadłospis w stylu śródziemnomorskim.

Efekty diety FMD

U osób, które przeszły cykle diety FMD, występowało niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, a także mniejsza insulinooporność i poziom hemoglobiny glikowanej (HbA1c).

Zmniejszyła się także zawartość tłuszczu brzusznego oraz otłuszczenia wątroby, co oznacza niższe zagrożenie rozwojem zespołu metabolicznego. Wykryto ponadto zwiększony stosunek komórek limfoidalnych do mieloidalnych, co jest wskaźnikiem młodszego układu immunologicznego.

Dalsza analiza statystyczna obu badań pokazała, że obniżenie wieku biologicznego uczestników wynoszące średnio 2,5 roku było niezależne od spadku wagi.

Widać wyraźnie, że ten rodzaj okresowej i krótkoterminowej diety, który jest całkowicie w zasięgu możliwości wielu osób, może pomóc im poprawić stan zdrowia i jakość życia bez wprowadzania znacznych zmian w jego stylu.

Wcześniej w swoich badaniach prof. Valter Longo wykazał, że okresowa dieta FMD może stymulować regenerację komórek macierzystych, a także zmniejszyć efekty uboczne chemioterapii. Natomiast u myszy taka kuracja zmniejszała objawy demencji.

Wcześniej pisaliśmy natomiast o innych badaniach tego eksperta, w których wykazał, że post przerywany w połączeniu z witaminą C może wspomagać leczenie raka. Warto znać także wyniki innych jego badań, na podstawie których proponuje codzienną dietę długowieczności.

Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński