Szczecińska Kolej Metropolitalna najwcześniej w lipcu 2024 roku? Wykonawca nie zdąży do końca 2023 roku...

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Obecnie trwają prace przy peronie na przystanku osobowym Szczecin Żelechowa
Obecnie trwają prace przy peronie na przystanku osobowym Szczecin Żelechowa Marek Jaszczyński
Udostępnij:
To ważna data podana przez spółkę Trakcja S.A., która odpowiada za kolejową część największej inwestycji komunikacyjnej w regionie. Coraz bliższa jest wizja utraty ponad pół miliarda złotych dofinansowania na budowę kolei metropolitalnej.

Wydawało się, że marazm został przełamany, bo jeszcze w maju tego roku Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes Trakcja S.A. zapewniał, że 2 lata wystarczą, żeby zrealizować inwestycję. Sytuacja jest jednak gorsza, o czym poinformował portal branżowy rynek-kolejowy.pl.

– Istotnie, jeszcze w czerwcu 2021 roku, kiedy to spółka Trakcja przedłożyła taki harmonogram, było potencjalnie możliwe dotrzymanie terminu w okresie umożliwiającym rozliczenie dotacji unijnych. W swej istocie harmonogram ten zakładał współdziałanie stron w wielu dotychczas nierozwiązanych kwestiach warunkujących między innymi projektowanie inwestycji, np. przekazania pełnej dokumentacji inwestycji stycznych, konieczną zmianę zakresu prac projektowych, robót dla wiaduktów kolejowych oraz innych obiektów inżynierskich z uwagi na ich bardzo zły stan techniczny, który w dokumentacji przetargowej był opisany jako dobry - czytamy w stanowisku spółki Trakcja, który przesłała do wspomnianego wyżej portalu.

Jak czytamy w piśmie od spółki, w efekcie upływu czasu oraz braku podjęcia działań zmierzających do usunięcia przeszkód nie leżących po stronie wykonawcy, harmonogram ten przy zachowaniu i tak skróconych do minimum czasookresów wykonania poszczególnych prac, przesuwa się obecnie do lipca 2024 roku. Wie o tym zamawiający, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

"Głos" wysłał pytanie dotyczące skomentowania tłumaczeń wykonawcy. Czekamy na odpowiedź.

ZOBACZ TEŻ:

Dodajmy jednak, że już wiosną tego roku zamawiający brał pod uwagę wariant zerwania umowy z obecnym wykonawcą. Jak tłumaczył Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., inwentaryzacja prac zajmie 1-3 miesiące, ogłoszenie przetargu i wybór nowej firmy to około pół roku.

Co dzieje się w ramach prac przy SKM?

- Na linii Szczecin Skolwin - Police powstaje odwodnienie. Trwają prace przy peronach na przystanku osobowym Szczecin Żelechowa oraz Szczecin Drzetowo. Przygotowywane jest również podłoże pod budowę nowego toru. Prowadzone są prace związane z zabudową subwarstwy pod nowy tor kolejowy - mówi Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Liczy się czas, ale brana jest również pod uwagę sytuacja, gdy prace nie zostaną ukończone w terminie...

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokładają należytych starań w celu skutecznej realizacji obu kontraktów koniecznych dla realizacji projektu "Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" w ramach bieżącej unijnej perspektywy finansowej (do końca 2023 r.). Jednak gdyby wykonawca nie zrealizował projektu w tym terminie, analizowane są możliwości zabezpieczenia finansowania tego ważnego dla mieszkańców aglomeracji projektu po roku 2023 r., gdyby zaszła konieczność realizacji robót - informuje przedstawiciel kolei.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Kto będzie wykonawcą nowego przystanku kolejowego na Gumieńcach?

Szukają wykonawcy nowego przystanku kolejowego na Gumieńcach...

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
jak by w Szczecinie rządziłPIS to pieniądze by były a tak to Platforma może rozkraść
Dodaj ogłoszenie