Ustawa jest bardzo potrzebna, by świnoujski terminal gazowy powstał do 2013 roku.
- Zależy nam na przyspieszeniu - nie ukrywał Rafał Bardziński z Ministerstwa Skarbu. - Ta inwestycja jest elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Ustawa znacznie skróci proces inwestycyjny. Potrzebne były zmiany w 17 innych ustawach. Zgodnie z projektem, decyzje lokalizacyjne związane z terminalem i inwestycjami towarzyszącymi będą w gestii wojewody. Oprócz terminalu, powstawać będą równolegle gazociągi przesyłowe, podziemne magazyny gazu itd. Bardzo ważny zapis, upraszczający i skracający procedury administracyjne, dotyczy właśnie takich decyzji, skutkujących wywłaszczeniem.
Projekt szczegółowo reguluje kwestie odszkodowań, wskazuje sposób ich ustalania w związku z utratą nieruchomości. Świnoujście nie liczy na wielkie odszkodowania za przejęcie ziemi pod inwestycję.
- Naszego terenu jest tam naprawdę niewiele. Większość jest skarbu państwa - mówi sekretarz Świnoujścia Dariusz Wojcieszek. - Dla miasta największym zadośćuczynieniem będzie, jak ten terminal szybko ruszy.
Ustawa ma też uprościć procedury przetargowe w ramach zamówień publicznych. Budową terminalu w części lądowej ma się zająć spółka Polskie LNG, należąca do Gaz-Systemu - strategicznego operatora gazu w kraju. Za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego na wschód od istniejącego odpowiada Urząd Morski w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie budował wyspy cumownicze, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?