Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza remont mostu kolejowego w Siekierkach. Niepowtarzalna trasa rowerowa dostała zielone światło

Oskar Masternak
Oskar Masternak
Brama do rowerowego pogranicza, miejsce wypoczynku na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego i Brandenburgii. Po wielu latach starań most europejski Siekierki-Neurüdnitz zostanie udostępniony do ruchu turystycznego i stworzy unikalną atrakcję.

Gdy w 1892 r. ukończono budowę Mostu Siekierki - Neurüdnitz, najdłuższego tego typu obiektu na Odrze, nikt nie przypuszczał, że obiekt w ciągu pół wieku przestanie być regularnie wykorzystywany przez kolej, a mapa Europy zmieni się jeszcze kilka razy. To prawdziwy świadek historii, który obserwował rozkwit rewolucji przemysłowej i wojenną zawieruchę, której sam stał się ofiarą.

Pod koniec II Wojny Światowej liczący 660 metrów most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie, następnie odbudowany i zapomniany w trakcie zimnej wojny oraz odłożony na półkę spraw mniej pilnych w trakcie transformacji ustrojowej.

- Nie ukrywamy, że jest to jedno z najciekawszych wyzwań stojących przed nami. Łączymy dwa systemy ścieżek rowerowych. Przyczyni się to do rozwoju turystyki całego regionu oraz do trwalszej współpracy z naszymi zachodnimi sąsiadami - mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Zobacz także:

Przystań obok mostu

Tak wyglądał najsłynniejszy szczeciński most [GALERIA]

Harmonogram przebudowy wskazuje, że inwestycja ma się zakończyć na przełomie latem 2021, a efektem będą m.in. specjalna platforma widokowa, miejsca odpoczynku dla turystów czy prowadząca po moście ścieżka rowerowa.

Obiekt stanie się więc transgraniczną ścieżką pieszo-rowerową wchodzącą w skład tworzonych obecnie systemowych tras rowerowych województwa zachodniopomorskiego, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych tras rowerowych.

Zdajesz na Kartę Rowerową? Sprawdź, czy znasz te zasady poruszania się rowerem!

Przebudowę mostu wykona firma INTOP Skarbimierzyce. Koszt inwestycji wynosi trzynaście milionów złotych. 85 procent tej kwoty pochodzi z unijnego dofinansowania w ramach programu Interreg.

Od momentu podpisania umowy wykonawca ma 22 miesiące na zakończenie prac.

Aby cała trasa była przejezdna potrzebne jest jeszcze wykonanie swojej części przez stronę niemiecką. Obecnie zachodni sąsiedzi są na etapie poszukiwania rozwiązań finansowych, dzięki którym będą mogli wykonać remont mostu na Odrze Zachodniej.

- Mogą liczyć na nasze wsparcie i pomoc. Liczymy na to, że niedługo uda im się wszystko dopiąć i będą mogli ruszyć z remontem swojego odcinka trasy - podkreśla marszałek Geblewicz.

Jeździsz rowerem? O tych przepisach musisz pamiętać!
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński