Korki pod Pyrzycami to dla kierowców podróżujących krajową trójką przykra codzienność. Szczególnie po godzinie 15. Kolejka aut zaczyna się już pod Żabowem. Kierowcy obwiniają za taką sytuację pyrzyckie ronda ( szczególnie jedno- w samym centrum miasta). - Czy nie można go zlikwidować?- pytają.- Kto wymyślił coś takiego? To głupota. Należy mu się pomnik.
Także policja uważa, że przyczyną utrudnienia w ruchu jest rondo w centrum.
Drogą krajową nr 3 przebiegającą przez Pyrzyce zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2002 roku rozpoczęto modernizację drogi. Zakończyła się ona rok później.
- Prace obejmowały remont nawierzchni drogi, przebudowę przepustu na rzece Sicinie, budowę dwóch rond na skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi 106 i 122, przebudowę chodników, budowę sygnalizacji świetlnej - wylicza Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Modernizacja kosztowała niemal 5,9 miliona złotych
Zdaniem Mateusza Grzeszczuka, zaprojektowane rozwiązania miały przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. - Nie należy zapominać, że przebieg drogi numer 3 przez Pyrzyce nie jest bezkolizyjną trasą szybkiego ruchu. Droga przebiega przez centrum miasta, występują tam liczne przejścia dla pieszych, skrzyżowania z drogami podporządkowanymi, zjazdy i wjazdy, występuje duże prawdopodobieństwo wtargnięcia pieszego na jezdnię. Siłą rzeczy nie może być w takim miejscu mowy o płynności ruchu przy dużej ilości pojazdów, już same przejścia dla pieszych powodują przerwy w ruchu - twierdzi Mateusz Grzeszczuk.
Budowa rond spowodowała spowolnienie ruchu przez miasto i powstawanie gigantycznych korków.
- Naruszona została zasada obowiązująca w drogownictwie, że najpierw buduje się obejście drogowe miejscowości a potem uspokaja ruch kołowy budując m.in. ronda - mówi Kazimierz Lipiński, burmistrz Pyrzyc.
O budowę tego obejścia burmistrz zabiega od lat. Próbował nawet zainteresować tym problemem ministerstwo, bo samej gminy na budowę obwodnicy nie stać.
- Zależało nam na ujęciu tego zadania w wydatkach budżetu państwa, bo gmina Pyrzyce nie jest w stanie sama udźwignąć kosztów budowy obwodnicy - mówi burmistrz.- Gmina Pyrzyce natomiast deklaruje swój udział w realizacji tej inwestycji a z chwilą wybudowania obwodnicy przejęcie dotychczasowego odcinka drogi krajowej nr 3 i przeklasyfikowanie jej na drogę gminną - mówi burmistrz. -
Odmowa budowy obwodnicy miasta argumentowana jest budową drogi ekspresowej S-3.
Może zlikwidujcie te ronda?
Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA O/Szczecin twierdzi, że likwidacja rond byłaby bezzasadna.
- Przy największym natężeniu ruchu na przejściu przez Pyrzyce (zmiana turnusów w wakacje) zawsze tworzyłyby się korki, bez względu na przyjęte rozwiązania skrzyżowań z drogami wojewódzkimi 106 i 122. Zresztą jako przykład można tu podać Nowogard, gdzie nie ma żadnego ronda i jest tylko jedno skrzyżowanie z drogą wojewódzką, a i tak w okresie wakacyjnym, przy mniejszym ruchu niż w Pyrzycach tworzą się wielokilometrowe korki - twierdzi Grzeszczuk.
Są także inne przeciwwskazania. Gdyby zamiast ronda były w Pyrzycach normalne skrzyżowania, to co prawda zwiększyłaby się prędkość przejazdu na drodze krajowej numer 3, ale za to bardzo utrudniony (czasami wręcz niemożliwy) stałby się wjazd na drogę numer 3 z dróg wojewódzkich 106 (od strony Stargardu) i 122 od strony przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Pogorszyłyby się również warunki ruchu wewnątrzmiejskiego. Oczywiście podejmowaliśmy działania mające usprawnić ruch w mieście, w okresie wakacyjnym wyznaczany jest w mieście zalecany objazd dla samochodów osobowych (drogami powiatowymi). W roku 2008 zostało zlikwidowane przejście dla pieszych na wylocie ronda północnego (róg ulic 1 maja i Księcia Bogusława X) w stronę na Szczecin, które niekorzystnie wpływało na płynność ruchu na rondzie.
Zatory drogowe w Pyrzycach powodowane są przez ruch tranzytowy, w szczególności w okresie wakacyjnym. Obecne problemy z przejazdem przez Pyrzyce rozwiążą się w przyszłym roku. Wówczas będziemy mogli pojechać ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego bezpiecznie i komfortowo drogą ekspresową S-3 poprowadzoną zupełnie nowym śladem z dala od miasta - twierdzi urzędnik
Tylko obwodnica
Innego zdania jest burmistrz Pyrzyc: - Wybudowanie drogi ekspresowej S-3 spowoduje tylko częściowe odciążenie miasta a problem tworzących się korków, wydłużonego czasu przejazdu przez miasto oraz utrudnienia w ruchu lokalnym pozostaną nadal bolączką władz miasta. Obecna droga krajowa nr 3 przebiegająca przez miasto po wybudowaniu drogi ekspresowej pozostanie nadal drogą alternatywną. Dlatego też uważam za celowe wybudowanie obwodnicy Pyrzyc. Dzięki tej obwodnicy odetchną mieszkańcy miasta, gdyż poprawi się ich bezpieczeństwo a zabytkowe mury obronne, które okalają miasto nie będą ulegały tak szybkiej degradacji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?