Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pyrzyce: Korki blokują miasto. Kierowcy pytają: jak długo będziemy cierpieć przez rondo?

Anna Miszczyk
Fot. Marcin Bielecki
Podróżujący drogą krajową nr 3 nasz Czytelnik utknął pod Pyrzycami.- W ciągu pół godziny mój samochód przesunął się o 10 metrów. To jakiś koszmar! Dlaczego nikt się tym nie zajmie? - pyta pan Juliusz.

Korki pod Pyrzycami to dla kierowców podróżujących krajową trójką przykra codzienność. Szczególnie po godzinie 15. Kolejka aut zaczyna się już pod Żabowem. Kierowcy obwiniają za taką sytuację pyrzyckie ronda ( szczególnie jedno- w samym centrum miasta). - Czy nie można go zlikwidować?- pytają.- Kto wymyślił coś takiego? To głupota. Należy mu się pomnik.

Także policja uważa, że przyczyną utrudnienia w ruchu jest rondo w centrum.

Drogą krajową nr 3 przebiegającą przez Pyrzyce zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2002 roku rozpoczęto modernizację drogi. Zakończyła się ona rok później.

- Prace obejmowały remont nawierzchni drogi, przebudowę przepustu na rzece Sicinie, budowę dwóch rond na skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi 106 i 122, przebudowę chodników, budowę sygnalizacji świetlnej - wylicza Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Modernizacja kosztowała niemal 5,9 miliona złotych

Zdaniem Mateusza Grzeszczuka, zaprojektowane rozwiązania miały przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. - Nie należy zapominać, że przebieg drogi numer 3 przez Pyrzyce nie jest bezkolizyjną trasą szybkiego ruchu. Droga przebiega przez centrum miasta, występują tam liczne przejścia dla pieszych, skrzyżowania z drogami podporządkowanymi, zjazdy i wjazdy, występuje duże prawdopodobieństwo wtargnięcia pieszego na jezdnię. Siłą rzeczy nie może być w takim miejscu mowy o płynności ruchu przy dużej ilości pojazdów, już same przejścia dla pieszych powodują przerwy w ruchu - twierdzi Mateusz Grzeszczuk.

Budowa rond spowodowała spowolnienie ruchu przez miasto i powstawanie gigantycznych korków.

- Naruszona została zasada obowiązująca w drogownictwie, że najpierw buduje się obejście drogowe miejscowości a potem uspokaja ruch kołowy budując m.in. ronda - mówi Kazimierz Lipiński, burmistrz Pyrzyc.
O budowę tego obejścia burmistrz zabiega od lat. Próbował nawet zainteresować tym problemem ministerstwo, bo samej gminy na budowę obwodnicy nie stać.

- Zależało nam na ujęciu tego zadania w wydatkach budżetu państwa, bo gmina Pyrzyce nie jest w stanie sama udźwignąć kosztów budowy obwodnicy - mówi burmistrz.- Gmina Pyrzyce natomiast deklaruje swój udział w realizacji tej inwestycji a z chwilą wybudowania obwodnicy przejęcie dotychczasowego odcinka drogi krajowej nr 3 i przeklasyfikowanie jej na drogę gminną - mówi burmistrz. -
Odmowa budowy obwodnicy miasta argumentowana jest budową drogi ekspresowej S-3.

Może zlikwidujcie te ronda?

Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA O/Szczecin twierdzi, że likwidacja rond byłaby bezzasadna.

- Przy największym natężeniu ruchu na przejściu przez Pyrzyce (zmiana turnusów w wakacje) zawsze tworzyłyby się korki, bez względu na przyjęte rozwiązania skrzyżowań z drogami wojewódzkimi 106 i 122. Zresztą jako przykład można tu podać Nowogard, gdzie nie ma żadnego ronda i jest tylko jedno skrzyżowanie z drogą wojewódzką, a i tak w okresie wakacyjnym, przy mniejszym ruchu niż w Pyrzycach tworzą się wielokilometrowe korki - twierdzi Grzeszczuk.

Są także inne przeciwwskazania. Gdyby zamiast ronda były w Pyrzycach normalne skrzyżowania, to co prawda zwiększyłaby się prędkość przejazdu na drodze krajowej numer 3, ale za to bardzo utrudniony (czasami wręcz niemożliwy) stałby się wjazd na drogę numer 3 z dróg wojewódzkich 106 (od strony Stargardu) i 122 od strony przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Pogorszyłyby się również warunki ruchu wewnątrzmiejskiego. Oczywiście podejmowaliśmy działania mające usprawnić ruch w mieście, w okresie wakacyjnym wyznaczany jest w mieście zalecany objazd dla samochodów osobowych (drogami powiatowymi). W roku 2008 zostało zlikwidowane przejście dla pieszych na wylocie ronda północnego (róg ulic 1 maja i Księcia Bogusława X) w stronę na Szczecin, które niekorzystnie wpływało na płynność ruchu na rondzie.

Zatory drogowe w Pyrzycach powodowane są przez ruch tranzytowy, w szczególności w okresie wakacyjnym. Obecne problemy z przejazdem przez Pyrzyce rozwiążą się w przyszłym roku. Wówczas będziemy mogli pojechać ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego bezpiecznie i komfortowo drogą ekspresową S-3 poprowadzoną zupełnie nowym śladem z dala od miasta - twierdzi urzędnik

Tylko obwodnica

Innego zdania jest burmistrz Pyrzyc: - Wybudowanie drogi ekspresowej S-3 spowoduje tylko częściowe odciążenie miasta a problem tworzących się korków, wydłużonego czasu przejazdu przez miasto oraz utrudnienia w ruchu lokalnym pozostaną nadal bolączką władz miasta. Obecna droga krajowa nr 3 przebiegająca przez miasto po wybudowaniu drogi ekspresowej pozostanie nadal drogą alternatywną. Dlatego też uważam za celowe wybudowanie obwodnicy Pyrzyc. Dzięki tej obwodnicy odetchną mieszkańcy miasta, gdyż poprawi się ich bezpieczeństwo a zabytkowe mury obronne, które okalają miasto nie będą ulegały tak szybkiej degradacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński