Protesty, działki i okrągły stół. Ul. Stołczyńska w Szczecinie spędza sen z powiek mieszkańców Skolwina

Oskar Masternak
Oskar Masternak
Plany przebudowy ulicy Stołczyńskiej ciągną się od wielu lat. Gdy w końcu pojawił się projekt na przeszkodzie stanęły prawa własnościowe prywatnych działek.

Wjeżdżając na tereny po byłej papierni Skolwin można odnieść wrażenie, że czas się tu zatrzymał, a atrakcyjnie położony teren nad Odrą został całkowicie przez wszystkich zapomniany. Droga dojazdowa do mariny i rozlokowanych na poprzemysłowych terenach firm przypomina bardziej krajobraz księżycowy niż ulicę w ponad czterystutysięcznej aglomeracji.

To właśnie stan tej drogi stał się impulsem do stworzenia planu budowy nowej jezdni, po której bez problemów dostarczane byłyby materiały do przedsiębiorstw, a i lokalna społeczność skorzystałaby na dogodnym dojeździe do przystani.

- Od 2011 roku uczestniczyłam w bardzo wielu spotkaniach, w których poruszano kwestię tej drogi. Dla wszystkich mieszkańców północnych dzielnic Szczecina jest to potrzebna inwestycja. Począwszy od Gocławia samochody ciężarowe utrudniają nam życie i ta droga jest nam wszystkim potrzebna - podkreśla Renata Łażewska, przewodnicząca rady miasta.

ZOBACZ TEŻ:

Projekt przebudowy tego odcinka drogi zamówiło Stowarzyszenie Lokalna Organizacja Gospodarcza „Odroujście”, które zrzesza przedsiębiorców ze Skolwina. Niestety, na poziomie planowania ktoś zapomniał uwzględnić w planie praw własności do działek. W ten sposób właściciel Sternal International ma oddać blisko 700 metrów kwadratowych swojej własności.

- Działka, na której znajduje się nasza siedziba nie ma bezpośredniego dojścia do drogi publicznej. Jedynie przynależna do budynku ziemia graniczy z tą ulicą. Projektując tę drogę, ktoś zaprojektował to w ten sposób, że przechodzi ona przez naszą własność - tłumaczy Arkadiusz Boniewski, dyrektor zarządzający w firmie Sternal International Sp. z o. o.

STERNAL - Nie blokujemy inwestycji. Szukamy jedynie dialogu ...

Takie przeprowadzenie inwestycji spowodowałoby, że firma straciłaby teren, na którym obecnie znajduje się parking, a w przyszłości planowana była tam budowa magazynu.

- Wszyscy chcemy, aby ta droga powstała. Nam zależy jednak na tym, by mieć możliwość dalszego rozwoju. Bez tej ziemi będziemy musieli pomyśleć o przeprowadzce, a nie po to zainwestowałem w to miejsce swoje pieniądze, czas i zdrowie - tłumaczy Adam Sternal, prezes spółki.

Zdezorientowani wędkarze i żeglarze, którzy korzystają z skolwińskiej mariny zorganizowali protest, który miał na celu przekonanie właściciela działki do zmiany zdania. Efektem tego były natomiast obrady okrągłego stołu, przy którym zasiedli protestujący, przedsiębiorcy i rada osiedla.

- Gdy spotkaliśmy się z wędkarzami i żeglarzami widać było, że zostali wprowadzeni w błąd. Uważali, że bezpodstawnie blokujemy tę inwestycję, na którą czekają od lat. Gdy w spokoju wyjaśniliśmy naszą podstawę zaproponowali zorganizowanie „okrągłego stołu”. Wzięliśmy w nim udział i kolejny raz wytłumaczyliśmy nasze stanowisko - informuje Arkadiusz Boniewski. - Nie chcemy niczego zyskać na tej drodze, a tym bardziej na jej „blokowaniu”. Chcemy jedynie dalej się rozwijać i nie stracić tego, co udało nam się przez lata osiągnąć.

Efektem obrad jest wypracowany kompromis, w którym właściciel firmy Sternal ma otrzymać fragment innej działki, na której będzie mógł rozwijać swoją działalność. Jeśli uda się osiągnąć porozumienie, to wkrótce powinien zostać rozpisany przetarg na przebudowę ulicy Stołczyńskiej.

WIDEO: Paweł Jaworski. To on odpowiada za zmiany na pl. Orła Białego

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dla Szczecina potrzebne są jak najszybciej minimum dwa mosty aby skomunikować miasto Szczecin z drogą s3 i a6 nie wspominając o planowanej obwodnicy Szczecina od strony Północnej na wysokości Goleniowa i przed Policami

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3