Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy hybrydowy autobus pojawi się w wakacje

Marek Jaszczyński [email protected]
Tak wygląda Urbino 12 Hybrid, podobny był testowany w maju 2011 roku w Szczecinie.
Tak wygląda Urbino 12 Hybrid, podobny był testowany w maju 2011 roku w Szczecinie. Solaris Bus & Coach
Pierwszy hybrydowy autobus pojawi się na naszych ulicach jeszcze w wakacje. To efekt starań Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie" kupi 12-metrową hybrydę i 18-metrowy przegubowiec ze zwykłym napędem. Właśnie został rozstrzygnięty przetarg na zakup dwóch autobusów.

- Jedyną ofertę złożył solaris i była wyższa od naszych szacunków (1 mln 850 tys. złotych) o 48 tysięcy złotych - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Jeżeli nie będzie opóźnień to umowę podpiszemy pod koniec maja. Producent ma 40 dni na dostarczenie pierwszego autobusu, a więc na połowę lipca.

Będą to "prawie nówki" czyli pojazdy demonstracyjne. Hybryda była wyprodukowana nie dalej niż w 2010 roku, a tradycyjny w 2011 roku, ale oba pojazdy objęte są 3- letnią gwarancją producenta.

Egzemplarze demonstracyjne, a więc takie, które producenci przekazywali do miast na jazdy testowe, jednak nie kursowały one na liniach regularnych.

Wśród innych warunków, które muszą spełnić autobusy jest malowanie: "jamnik" obowiązkowo w barwach marki miasta Floating Garden. Hybryda może zostać w fabrycznym lakierze. Ma się wyróżniać na naszych ulicach i być rozpoznawalna z daleka.

Dlaczego ma to być tabor używany? Będzie tańszy. Dwa lata temu cena nowego, 12 metrowego autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid wyniosła 1,495 mln złotych.

W Szczecinie było testowane hybrydowe volvo oraz solaris. Okazało się, że taka inwestycja jest opłacalna. Przewoźnicy zanotowali 35- procentową oszczędność paliwa na tych samych trasach, gdzie jeżdżą tradycyjne autobusy.

Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach, które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, czy właśnie autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński