Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszust na etacie

opr. jsz
Co sprawia, że pracownicy oszukują, i jak temu zapobiec? Jak budować ich lojalność i przywiązanie do firmy? Czy w ogóle jest to możliwie?

Panuje pogląd, że nielojalni pracownicy to domena zwłaszcza wielkich korporacji. Pozbawieni skrupułów i więzi z firmą sprzedają konkurencji tajne informacje, wynoszą firmowe rzeczy czy używają ich do celów prywatnych. Niestety liczne badania z ostatnich lat dobitnie udowodniają, że także małe firmy zmagają się z problemem nieuczciwych pracowników.

Prawie 90% firm w Polsce przynajmniej raz w ciągu ostatnich dwóch lat prowadzenia działalności spotkało się z nadużyciami pracowników. 45% z nich to były kradzieże, 21% przywłaszczenia, a 18% oszustwa. Skala problemu jest olbrzymia, często jednak nie poruszana publicznie. Pracodawcy chcą chronić reputację firmy, której pracownicy powinni być wizytówkami.

Dlaczego lojalny pracownik jest taki cenny, zwłaszcza w czasach kryzysu? Otóż nie tylko nie okrada firmy z jej rzeczy czy tajnych danych, ale przede wszystkim jest bardziej elastyczny w przypadku problemów firmy. Zostanie po godzinach by dopilnować ważny projekt, przesunie zaplanowany urlop w kryzysowej sytuacji czy nie dopuści do działań innych pracowników na szkodę firmy. Po kosztownym szkoleniu na jej koszt nie przejdzie do konkurencji, bo będzie się czuł z nią związany.

Niewątpliwie lojalny pracownik to same zalety dla zatrudniającego, o czym wiedzą doskonale pracodawcy, którzy różnymi sposobami próbują wpływać na uczciwość swoich podwładnych. A metody te bywają różne. Jedną nich jest ciągła kontrola. Kierownicy instalują monitoring, sprawdzają komputery podwładnych, blokują dostęp do wybranych stron internetowych, a nawet montują nadajniki w samochodach czy komórkach podwładnych. Metody te z pewnością chronią firmę przed stratami, ale czy zwiększają lojalność załogi? Zdecydowanie nie. Raczej wzbudzają ich nieufność i poczucie zagrożenia.
Co więc zrobić, aby zwiększyć lojalność i przywiązanie pracowników? Z pewnością dobrze ich wynagradzać. Pensja wciąż jest w Polsce głównym wyznacznikiem zadowolenia z pracy. A zadowolenie to nieodłączny element budowania lojalności.

Niestety nadal bardzo często wynagrodzenie nie jest adekwatne do wykonywanych obowiązków, dodatkowo wypłacane nieregularnie, a system przyznawania nagród i premii bywa niejednoznaczny i krzywdzący dla zatrudnionego. Większe wynagrodzenia to większe koszty działalności firmy, ale nie ma nic za darmo. Business is business i pracownicy doskonale zdają sobie z tego sprawę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński