Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatnio spadki zanotowały sex shopy w sieci. Co najchętniej kupujemy?

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Komiksy, gadżety, książki, wyposażenie dla rolników, lustra, wanny, umywalki, domowy sprzęt sportowy – to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2022 roku. Co konsumenci kupowali w sklepach internetowych? Jakie produkty cieszyły się mniejszym powodzeniem? I jak co kupowali przez dwa pandemiczne lata.

To pandemia, ale też wojna i inflacja sprawiły, że konsumenci na całym świecie zaczęli chętniej i więcej korzystać z usług sklepów internetowych. Powodem są konkurencyjne ceny, dostępność przez całą dobę i coraz szybsza obsługa przesyłek.

Jak wykazują badania, w 2022 roku liczba kupujących w e-commerce ustabilizowała się na wysokim poziomie. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2022” to aż 77 proc. czyli prawie o 1/3 więcej niż przed 2020 rokiem.

Ale co konsumenci najchętniej kupują w sieci?

Okazuje się, że z roku na rok tendencje zakupowe zmieniają się i to diametralnie.

- Dane odzwierciedlają nie tylko wzrosty i spadki sprzedaży, ale też nastroje społeczne - zauważa Sara Dzierżawska, brand manager w IdoSell. - Na ich podstawie doskonale widać, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby kupujących.

Rok 2022

Największą dynamikę wzrostu w 2022 roku odnotowały sklepy z komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.). Dużą popularnością w porównaniu do roku 2021 cieszyła się także kategoria rolnictwo, w której zawierają się oleje rolnicze i samochodowe oraz wyposażenie dla rolników (skok o 339 proc.). Konsumenci chętnie kupowali lustra, płytki lustrzane, drzwi przesuwne i szklane daszki (295 proc.), a także sprzęt sportowy do ćwiczeń w domu (261 proc.).

Na kolejnych miejscach uplasowały się: meble (141 proc.), cebule kwiatowe i rośliny ogrodowe (95 proc.), walizki (91 proc.), filtry do wody, dzbanki filtrujące, butelki (85 proc.), narzędzia i sprzęty ogrodowe (82 proc.) oraz elementy grzewcze z termostatem, wanny, panele prysznicowe, umywalki (75 proc.).

- Dane skłaniają do refleksji, że konsumenci oprócz tego, że szukają rozrywki, stawiają na odnawianie swoich przestrzeni. Szukają też oszczędności w codziennych sprawach oraz stawiają na dbanie o ogrody, oraz działki – mówi Sara Dzierżawska.
Rok 2022 nie był najlepszym dla sklepów internetowych sprzedających kwiaty i upominki (spadek o 80 proc.), akcesoria obuwnicze (spadek o 79 proc.), produkty do karmienia i opieki nad dziećmi (mniej o 68 proc.), gadżety erotyczne (mniej o 65 proc.), małe AGD (spadek o 54 proc.).

Rok 2021

Z podsumowania roku 2021 wynika, że konsumenci najchętniej kupowali w 2021 roku smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.), kawę i herbatę (o 118 proc.), meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.). Znaczny wzrost odnotowały także sklepy sprzedające sprzęt muzyczny (90 proc.), akcesoria łazienkowe (78 proc.), damskie torebki (76 proc.), lampy (70 proc.), maty na krzesła biurowe (67 proc.).

W ciągu 2021 roku zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem w sklepach internetowych cieszyły się wózki do sprzątania (o 49 proc.), kosze biurowe (39 proc.), produkty do karmienia i pielęgnacji (37 proc.). Niższą sprzedaż odnotowały także sklepy, które reprezentują kategorie: archiwizacja i organizacja (spadek o 35 proc.), gadżety erotyczne (o 31 proc.) i ochrona zdrowia.

Rok 2020

Dla porównania – w pandemicznym 2020 roku – z półek sklepowych znikały przede wszystkim środki higieniczne: maseczki, rękawiczki, płyny do dezynfekcji, mydło i papier toaletowy. Brak dostępności tych produktów sprawił, że konsumenci zaczęli szukać ich w internecie. Od lutego do marca 2020 r. sprzedaż środków sanitarnych i do czyszczenia powierzchni wzrosła o 166 proc., a kosmetyków i papieru toaletowego o 131 proc.

Przez twardy lockdown Polacy spędzali czas głównie w ogródkach i na działkach. W tym okresie kupowali w internecie sekatory, grabie i inne narzędzia (wzrost sprzedaży o 174 proc.), meble ogrodowe (wzrost o 114 proc.), sprzęty do rozrywki na świeżym powietrzu (wzrost o 108 proc.), rośliny (sprzedaż zwiększyła się o 82 proc.) oraz nasiona (wzrost o 82 proc.).
Spadek zainteresowania w 2020 r. odnotowali sprzedawcy akcesoriów i gadżetów na imprezy (o 59 proc.), kostiumów (o 46 proc.), walizek (o 36 proc.), prezentów dla dzieci (o 29 proc.), akcesoriów religijnych (o 26 proc.) oraz firmy, które zajmują się dostawą jedzenia (o 47 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński