Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi dla kolei, gotowe na trasy do Niemiec

Marek Jaszczyński
Spalinowe Zespoły Trakcyjne serii SA138 (oznaczenie producenta 221M) produkowany w Newagu od 2010 roku po uzyskaniu zamówienia od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Spalinowe Zespoły Trakcyjne serii SA138 (oznaczenie producenta 221M) produkowany w Newagu od 2010 roku po uzyskaniu zamówienia od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Newag.pl
Tabor kolejowy Województwa Zachodniopomorskiego zostanie wzmocniony dwoma nowymi szynobusami. Koszt zakupu to niecałe 24 mln złotych.

Przetarg wygrał nowosądecki Newag. Obecnie województwo jest właścicielem trzech szynobusów serii SA103 (o 53 miejscach siedzących), jednego szynobusu typu SA109 (o 76 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005 oraz dwunastu nowoczesnych zespołów trakcyjnych typu SA136 (o 157 miejscach siedzących).

- Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trzyczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym na polepszenie standardów podróży z jednej strony oraz racjonalizację kosztów z drugiej - mówi Maria T. Markiewicz z biura promocji. - Obecnie województwo posiada tylko jeden taki pojazd typu SA109, który w roku 2010 poddano modernizacji. Niestety pojazd ten, wyprodukowany przed laty jako egzemplarz prototypowy, wciąż wykazuje dużą awaryjność, co stanowi poważny problem podczas obsługi dłuższych tras.

Chodzi o zastąpienia na niektórych trasach dużych, mało ekonomicznych i przestarzałych elektrycznych pojazdów EN57, taborem mniejszym, bardziej ekonomicznym i gwarantującym większy komfort podróżowania, co automatycznie poprawiłoby rentowność tych połączeń. Jednocześnie występuje potrzeba doraźnego wzmacniania niektórych składów pociągów spalinowych w piątki w godzinach popołudniowych oraz w niedzielne popołudnia i w poniedziałki rano, w relacjach np. Kołobrzeg - Szczecin Szczecinek Szczecin (przykładowo połączenie trzyczłonowego pojazdu typu SA136 z nowo zakupionym pojazdem dwuczłonowym owocowałoby zwiększeniem ilości miejsc siedzących nawet do 250!).

Planowany zakup dwóch pojazdów, z uwagi na ich wielkość jak i uniwersalność (możliwość jazdy zarówno po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych), stwarza więc nowe możliwości rozwiązań w obu tych przypadkach.

Jak zauważył portal "Rynek kolejowy" ze specyfikacji zamówienia wynika jednak, że pojazdy muszą uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec, prawdopodobnie będą więc obsługiwać połączenia do naszego zachodniego sąsiada.

Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony do Szczecina do 5 grudnia 2012 roku, a drugi do 5 grudnia 2013 roku. Natomiast do końca sierpnia 2014 roku pociągi mają otrzymać homologację na terenie Niemiec.

Według specyfikacji przetargu, w każdym dwuczłonowym zespole trakcyjnym musi być co najmniej 140 miejsc stojących i 100 miejsc siedzących w układzie 2+2, a pociąg musi być niskopodłogowy w 40 procentach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński