Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma pieniędzy na remont, a dworzec miał być gotowy w 2014 r.

Marek Jaszczyński [email protected]
Plany są takie - do 2014 roku dworzec główny w Szczecinie ma być wyremontowany. Mają się nim zająć PKP S.A. i Miasto Szczecin. Ale nie ma na to pieniędzy.

Póki co wiadomo, że remont nie rozpocznie się bez dotacji unijnych. To oznacza, że dworzec nie będzie rewitalizowany przed regatami The Tall Ships Races w 2013 roku. A remont to wspólne przedsięwzięcia PKP S.A. i miasta Szczecin.

- Na wiosnę tego roku ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy tzw. koncepcji wielobranżowej całej przestrzeni, która ma być objęta inwestycją - tłumaczy Paulina Jankowska z Polskich Kolei Państwowych S.A. - Nie tylko dworca, ale też placu przed dworcem aż do Odry z kładką z ul. Owocowej i samej stacji - peronów wraz z torami.

PKP S.A. i Miasto Szczecin ma ciągle nadzieję, że projekt przebudowy dworca otrzyma dofinansowanie z pieniędzy Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ale cały czas projekt znajduje się na liście rezerwowej POiŚ.

Polskie Koleje Państwowe złożyły wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych na modernizację dworca na kwotę 122 milionów złotych. Chcą, aby Unia przyznała im pieniądze dla całego projektu - "Przebudowa budynku dworca kolejowego Szczecin Główny wraz układem komunikacyjnym i placem dworcowym". O pieniądze można się starać w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytetu VII "Transport przyjazny środowisku", działania 7.1. "Rozwój transportu kolejowego.
Pani minister obiecuje

Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego podczas pobytu w Szczecinie zapewniła, że jest prawie pewna, że ta inwestycja się odbędzie. Jest przecież na liście rezerwowej POIiŚ, a skoro dworzec jest na liście rezerwowej, to do 2014 r. znajdzie finansowanie.

Przypomnijmy, że pierwotnie, czyli w chwili podpisania umowy między miastem a PKP planowano zakończyć przebudowę dworca do końca 2014 roku. Inwestycja miała być oddawana etapami. Planowano, że pierwszy etap prac zakończony zostanie do 2013 i goście, którzy pojawią się na finał regat The Tall Ships Races w 2013 roku będą mogli skorzystać ze zmodernizowanego obiektu.

Zakres prac ma objąć nie tylko remont i przebudowę budynku Dworca Głównego, ale też terenów wokół Dworca Głównego w szczególności przebudowę układu tramwajowego, samochodowego oraz pieszego a także modernizację ulicy Kolumba. W planach jest także powstanie nowoczesnego parkingu na 150 samochodów.

Nikt nie zna terminu

- Nie wiemy, czy ten termin będzie utrzymany - przyznaje przedstawicielka PKP.
W ministerstwie rozwoju regionalnego także nie uzyskaliśmy odpowiedzi dotyczącej terminu wyjaśnienia sytuacji ze szczecińskim dworcem.

- Czekamy na zmiany związane z przesunięciami z projektów kolejowych na drogowe - usłyszeliśmy w ministerstwie.

Przypomnijmy, że w 2007 roku dworzec został częściowo odremontowany w związku z finałem regat The Tall Ships' Races. Odnowiona została elewacja gmachu od strony ulicy Krzysztofa Kolumba, a także odświeżony został hol dworca.

Najbrzydszy dworzec w kraju

Pasażerowie negatywnie ocenili nasz dworzec. Szczecin Główny znalazł się na szarym końcu wśród badanych ośmiu polskich dworców.

W badaniu przeprowadzonym przez Dom Badawczy Maison we współpracy z ogólnopolskim panelem badawczym Ariadna wzięło udział w sumie 687 osób. Ankieterzy pytali pasażerów między innymi:

- o wygląd i wygody dworca,
- systemy informacji,
- kompetencję i zaangażowanie pracowników
- komunikację miasta z dworcem.

Nasz dworzec zdobył najmniej punktów. Pasażerowie negatywnie oceniali przede wszystkim wygląd dworca.

Spośród ośmiu dworców jedynie dwa zostały ocenione w miarę pozytywnie: w Białymstoku (zyskał 85 punktów na 100 możliwych) i Lublinie (73 punkty). Badanie dotyczyło dworców: Warszawa Centralna, Gdańsk Główny, Białystok, Bydgoszcz Główny, Szczecin Główny, Lublin Główny, Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska.

Remont dworca

Jak ma wyglądać remont dworca PKP w Szczecinie?
Ma zostać wykonana modernizacja dworca kolejowego przy ul. Kolumba oraz zrewitalizowanie przyległych terenów. Ma powstać wielopoziomowa kryta kładka z pl. Zawiszy i ul. Owocowej łącząca się z budynkiem dworca w miejscu gdzie obecnie jest bagażownia. Północna część budynku dworca ma być przeznaczona na cele handlowe.

Z kolei wejście do Muzeum Podziemnego Szczecina ma zostać wyeksponowane. A w pobliżu dworca ma powstać centrum przesiadkowe w ramach Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Miejsce to ma łączyć transport kolejowy, samochodowy, autobusowy i tramwajowy.

Remont wokół dworca

Plany inwestycji obejmują również modernizację torów tramwajowych oraz gruntowny remont ulicy Kolumba, a także przebudowę układu komunikacji pieszej, kołowej i tramwajowej pomiędzy budynkiem dworca i rzeką Odrą. Przebudowa ma polegać na budowie płyty placu dworcowego na poziomie parteru budynku dworca. Tam ma być też węzeł przesiadkowy, przykrywający nową ul. Kolumba i parking podziemny na około 150 miejsc postojowych dla samochodów osobowych w systemie Park&Ride. Wjazd i wyjazd z parkingu ma być bezpośrednio powiązany z nową ul. Kolumba. W ramach zadania ma zostać przedłużony tunel pieszy z peronów kolejowych do przystanków tramwajowych, które maja być na płycie.

Plac dworcowy

Na placu dworcowym zostaną usytuowane przystanki komunikacji miejskiej (autobusowe i tramwajowe), podjazd dla taksówek i miejsca postojowe typu Kiss&Ride.
Plac uzyska bezpośrednie, reprezentacyjne zejście do brzegu Odry.

Śmiałe plany budowy nowego dworca

Z okresu międzywojennego pochodzi plan architekta i urbanisty Karla Weishaupta, który zaplanował dość śmiały projekt. Nowy dworzec, który miał zastąpić ciasne perony przy brzegu Odry, planowano usytuować w rejonie dzisiejszej ulicy Kusocińskiego i Sowińskiego (ulice w pobliżu ulicy Narutowicza). Kolejarze i pasażerowie mieli mieć do dyspozycji aż osiem peronów, zarezerwowano też miejsce pod ich dalszą rozbudowę. To jednak nie wszystko. Karl Weishaupt chciał by obok dużego budynku dworca powstał duży plac, wokół którego stałyby budynki użyteczności publicznej i hotele. Przebudowana miała też zostać ulica Narutowicza, której skrzyżowanie z aleją Piastów dzięki nowemu wiaduktowi byłoby bezkolizyjne. Jak wówczas wyglądałby układ sieci kolejowej? Pociągi jadące od strony wschodniej, przejeżdżałby przez Pomorzany, następnie skręcałyby w lewo na nowy dworzec, a dalej prowadziłyby w kierunku dworca na Turzynie. Ten z kolei, po rozbudowie miał pełnić rolę dworca towarowego.

Stary dworzec

Ciekawie brzmiała koncepcja zagospodarowania terenów starego dworca, czyli dzisiejszego Dworca Głównego. Po rozbiórce budynków i torów chciano ten rejon miasta zamienić w uroczy park, czyli niejako wrócić do stanu wyjściowego. Pomysł, choć rodem z lat 20. na stałe znalazł się w kolejnych planach rozbudowy i przebudowy Szczecina. Zawsze brakowało jednak na to pieniędzy. W latach 30., kiedy głównym architektem Szczecina został Hans Bernhard Reichow budowa dworca stała się zresztą tylko jedną z wielu inwestycji w tej części miasta, które zupełnie zmieniłyby oblicze Szczecina.
Źródło: www. kolej.mkm.szczecin.pl/encyklopedia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński