MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie chcą obwodnicy Polic w "białym" wariancie proponowanym przez gminę. Prezydent Szczecina apeluje o spotkanie

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Jak wygląda przebieg arterii w wariancie „białym”? Zaczyna się od ulicy Nadbrzeżnej w Policach, stąd prowadzi nad linią kolejową nr 406. Byłaby to droga jednojezdniowa. Dalej obwodnica prowadzi do ulicy Przęsocińskiej, przed wjazdem do Miasteczka Rzemieślniczego, w tym miejscu wpina się w drogę powiatową do Przęsocina. Jeszcze przed wjazdem do Przęsocina droga odbija na zachód i wiedzie przy linii energetycznej. Następnie odbija na północ, przecina drogę wojewódzką nr 114 (na wschód od Tanowa i Trzeszczyna) i ma prowadzić do przyszłego węzła Police na planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Jak wygląda przebieg arterii w wariancie „białym”? Zaczyna się od ulicy Nadbrzeżnej w Policach, stąd prowadzi nad linią kolejową nr 406. Byłaby to droga jednojezdniowa. Dalej obwodnica prowadzi do ulicy Przęsocińskiej, przed wjazdem do Miasteczka Rzemieślniczego, w tym miejscu wpina się w drogę powiatową do Przęsocina. Jeszcze przed wjazdem do Przęsocina droga odbija na zachód i wiedzie przy linii energetycznej. Następnie odbija na północ, przecina drogę wojewódzką nr 114 (na wschód od Tanowa i Trzeszczyna) i ma prowadzić do przyszłego węzła Police na planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Materiały UM w Policach
Do władz Polic i Szczecina trafiła petycja dotycząca zmiany przebiegu planowanej arterii. Autorzy listu chcą ochrony Parku Leśnego Mścięcino. Do dyskusji włączył się także prezydent Szczecina.

- Oczekujemy wycofania się z pomysłu budowy drogi wariancie białym, czyli przez Park Leśny Mścięcino. Nie przekonują nas argumenty, że "łatwiej wyciąć las niż prowadzić wywłaszczenia na gruntach rolnych". W tak poważnej kwestii nie chodzi o wygodę urzędników i umniejszanie im pracy, ale o dobro mieszkańców, ochronę środowiska naturalnego oraz dbałość o komfort życia policzan, którzy w budowę swoich domów zainwestowali oszczędności swojego życia i ogromne kredyty bankowe - czytamy w petycji.

Zdaniem autorów listu pod uwagę powinien być brany wariant "niebieski" przebiegu trasy, omawiany w czasie konsultacji społecznych. Przypomnijmy, że wariant "niebieski" omija Przęsocin od zachodu. Zaczynałby się od ulicy Szczecińskiej przy wjeździe do Przęsocina. Dwujezdniowa droga miałaby dalej prowadzić w rejonie Siedlic i do Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

Jakie są argumenty autorów petycji?

Według nich ruch ciężarówek do zakładów Grupy Azoty zniknie bo przeniesie się na obwodnicę Szczecina i Polic.

- Straszenie ruchem pojazdów ciężarowych, który wygenerują fabryki powstające nad Odrą na terenach aglomeracji szczecińskiej jest nietrafiony - to jak wróżenie z fusów. Ponieważ inwestorzy nie po to wykładają ogromne pieniądze kupując tereny z dostępem do rzeki, toru wodnego Szczecin - Świnoujście, by korzystać z dróg lądowych - przekonują. - Oczywiście jeśli gmina zbuduje drogę przez park Mścięcino to zachęci kierowców tirów, by jechali przez jej tereny. Lansowany przez większość mieszkańców gminy Police wariant drogi, która miałaby przebiegać od Odry mniej więcej wzdłuż granic administracyjnych Szczecina i Polic, przecinać ul. Szosę Polską i dalej prowadzić w kierunku obwodnicy głównej nie jest żadną fanaberią, tylko wynika z racjonalnych przesłanek. Ten wariant drogi wyprowadza bowiem ruch samochodowy ze Stołczyna i Skolwina w kierunku obwodnicy głównej nie kierując pojazdów do Gminy Police. Droga w znacznej części przebiega przez tereny niezalesione, pola. To ogromny atut, to też jest najkrótsze skomunikowanie z obwodnicą.

Autorzy petycji powołują się również na uchwałę Rady Miasta Szczecin z 23 czerwca 2003 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Skolwin - Las Mścięcino". Na rzecz studium eksperci w konkluzjach waloryzacji przyrodniczej tych obszarów sygnalizowali wprost stworzenie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego Park leśny Mścięcino.
Petycję można podpisać także online. Link do petycji jest TUTAJ

Do burmistrza Polic trafił również list od Piotra Krzystka, prezydenta Szczecina, który apeluje o spotkanie przedstawicieli Gminy Police, z mieszkańcami północnych osiedli Szczecina.

- Celem takiego spotkania byłoby wyjaśnienie koncepcji oraz zażegnanie obaw wyrażanych przez naszych mieszkańców - czytamy w liście.

Czasu nie ma dużo. Postępowanie w sprawie wyboru projektanta i wykonawcy obwodnicy Polic musi zostać ogłoszone do końca sierpnia, będzie ogłoszone wcześniej.

- Przewidujemy ogłoszenie postępowanie w połowie lipca. Kiedy poznamy wykonawcę? To są duże zadania. Nie wiemy, czy będą protesty, czy będą odwołania konsorcjum - mówi Krzysztof Kuśnierz, naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Policach.

Ile pieniędzy?

Przypomnijmy, że Police otrzymały 245 mln zł z V edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych dla obwodnicy Polic stanowiącej dojazd do węzła Police Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Gmina ma tylko dziewięć miesięcy na ogłoszenie przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie najpierw trzeba będzie opracować program funkcjonalno-użytkowy, który będzie załącznikiem do dokumentacji przetargowej. Inwestycja ma być zakończona do grudnia 2026 roku.

od 16 lat
Wideo

Ceny warzyw i owoców w maju

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński