Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nadchodzi rewolucja. Wszystko o opłatach za śmieci w Szczecinie [raport]

Mariusz Parkitny, [email protected]
Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 lipca.
Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 lipca. Sebastian Wołosz
Coraz bliżej rewolucji w gospodarce odpadami. Mieszkańcy wciąż mają wiele pytań i wątpliwości. Od dziś będziemy na nie odpowiadać.

Na początek kilka słów wprowadzenia. Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 lipca. Pod koniec ubiegłego roku radni Szczecina zdecydowali, że opłata za odpady będzie uzależniona od ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym.

W przypadku domów jednorodzinnych dolicza się także tzw. wodę bezpowrotnie zużytą, czyli używaną np. do podlewania ogrodu.

RACHUNKI

Na pewno wzrosną. Zyskać mogą ci, którzy będą segregować odpady. Ale na razie trudno określić jak wiele.

Nasz rachunek będzie iloczynem ilości zużytej wody oraz tzw. opłaty. W listopadzie radni ustalili wartość tej opłaty. Ci, którzy nie segregują śmieci zapłacą 6,43 zł za metr sześcienny wody. Dla segregujących opłata będzie niższa - 4,94 zł. Opłata dotyczy wszystkich mieszkańców: tych z domków jednorodzinnych, bloków, kamienic.

Ale uwaga. Opłata dla tych co segregują odpady może się jeszcze zmienić. Nowe propozycje zgłosili niedawno radni PiS. Chcą, aby właściciele domów jednorodzinnych płacili ryczałt - 57 zł miesięcznie. Dla tych, co mieszkają w nieruchomościach wielolokalowych i segregują śmieci opłata spadłaby z 4,94 zł na 3,97 zł za m.sześć.

Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść do 22 kwietnia. Tego dnia odbędzie się sesja rady miasta. Od wczoraj radni dyskutują na ten temat na komisjach.

CO ZYSKUJEMY

Całkiem sporo. Dzięki nowym rachunkom firmy śmieciowe będą musiały odebrać z naszych posesji każdą ilość: odpadów zmieszanych w pojemnikach, zebranych selektywnie w pojemnikach lub workach. Muszą zebrać szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal i opakowania wielomateriałowe, choinki, meble i inne przedmioty tzw. wielogabarytowe.

Ale uwaga. Nie dotyczy to sprzętu elektronicznego, który będzie musiał trafić do specjalnych punktów, tzw. ekoportów.

KUBŁY i WORKI

Tu też jest dobra wiadomość dla mieszkańców. Kubły i worki dostarczy nam nieodpłatnie firma, która odbierze od nas śmieci.

Wyposażenie nieruchomości, zarówno w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej w pojemniki i worki do segregacji będzie realizowane w ramach naszego rachunku za śmieci.

Worki do segregacji będą dostarczane w nieruchomościach jednorodzinnych. W pozostałych będą pojemniki.

SEGREGACJA CZĘŚCIOWA

To, czy faktycznie segregujemy odpady będzie weryfikować firma, która odbiera od nas śmieci. W domkach jednorodzinnych będzie to dość łatwe. Sytuacja komplikuje się np. w bloku, gdy cześć mieszkańców segreguje odpady, a część nie.

W imieniu mieszkańców to zarządca bloku powiadomi gminę, czy mieszkańcy wybrali segregację. Jeśli tak, to przed blokiem staną trzy pojemniki. Ale jeśli część lokatorów nadal nie będzie segregować, może być to podstawa do potwierdzenia, że segregacji nie ma. A wtedy mieszkańców mogą czekać wyższe rachunki.

UMOWY i DEKLARACJE

Z nimi może być największy kłopot. Zacznijmy od początku. Właściciel nieruchomości musi rozwiązać dotychczasową umowę na odbiór odpadów oraz złożyć w urzędzie miejskim deklarację dotyczącą nieruchomości, na której powstają odpady komunalne. Uwaga. Ten obowiązek ciąży na wszystkich właścicielach nieruchomości. To oznacza, że w imieniu np. mieszkańców bloku czy kamienicy zrobi to zarządca.

Umowę z firmą, która dostarcza nam odpady rozwiązać należy do 30 czerwca 2013 r. a deklarację złożyć do 15 maja br.

Ci, którzy mają trzy miesięczny okres wypowiedzenia, musieli złożyć wypowiedzenia do 30 kwietnia. Kto tego nie zrobił nie musi się jednak obawiać. Nie zapłaci podwójnego rachunku. Warto się jednak spieszyć

Wzór deklaracji jest dostępny na stronie http://ekozmiany.szczecin.pl/.

Właściciel, który składa deklarację dotyczącą jednej nieruchomości np. dom w zabudowie jednorodzinnej musi wypełnić i złożyć jedynie deklarację DOP-1 (bez załącznika ZOP-1)

Jeżeli deklaracja dotyczy kilku nieruchomości, części zamieszkałej i w części niezamieszkałej lub zabudowanej budynkami wielolokalowymi, część D deklaracji (dane dotyczące nieruchomości, dla których składana jest deklaracja) należy wykazać w załączniku/kach ZOP-1.

Wypełnioną i podpisaną deklarację należy wysłać pocztą lub dostarczyć osobiście do urzędu miasta. Druki wraz z instrukcją wypełniania będą również dostępne w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miasta Szczecin.

JAK CZĘSTO ŚMIECIARKA

Wiadomo już jak często nasze śmieci będą odbierane. To zależy od rodzaju odpadów i nieruchomości, na której mieszkamy.

Nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej:

- raz w tygodniu przez cały rok: odpady zmieszane (niesegregowane)

- dwa razy w miesiącu przez cały rok: szkło opakowaniowe z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, opakowania z tworzyw sztucznych z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, papier, metal, opakowania wielomateriałowe

- cztery razy w roku: meble i inne odpady wielkogabarytowe

Pozostałe nieruchomości:

- co najmniej dwa razy w tygodniu: odpady zmieszane

- jeden raz w tygodniu: szkło opakowaniowe z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, opakowania z tworzyw sztucznych z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, papier, metal, opakowania wielomateriałowe

- dwanaście razy w roku: meble i inne odpady wielkogabarytowe

Za tydzień ciąg dalszy naszego poradnika. Jeśli masz pytania dotyczące wywozu śmieci po 1 lipca 2013 roku napisz na adres: [email protected].

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński