Badania pod hasłem SuperMarka polskiego rynku przeprowadzono z inicjatywy Target Group Badania i Doradztwo, członka Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Mają one na celu sprawdzenie, które z marek są najbliższe konsumentom, najbardziej przez nich cenione i z którymi konsumenci czują największą więź emocjonalną. Przedsięwzięciu patronuje miesięcznik Brief.
Badanie polegające na telefonicznym wywiadzie z użyciem komputera przeprowadzono w dwóch falach na losowej próbie 1.000 Polaków w wieku 18-50 lat, mieszkających w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Nie tylko auta
W pierwszej części 500 respondentów wymieniło najlepsze według nich marki w sześciu z siedmiu badanych kategorii: telekomunikacja, artykuły spożywcze, kosmetyki, AGD/RTV/Telefon, motoryzacja, parafarmaceutyki, finanse/banki/ubezpieczenia.
Ku zdumieniu badających Polacy wymienili tu spontanicznie aż 394 marki, które uważają za najlepsze w swoich kategoriach.
Szczegółowa ocena
W drugiej części badania wymienione wcześniej marki zostały poddane szczegółowej ocenie.
W kategorii "Motoryzacja" znalazło odbicie przekonanie respondentów, że samochód we współczesnym świecie jest nie tylko produktem spełniającym potrzeby funkcjonalne, ale też emocjonalne: podkreślenie własnej indywidualności, statusu, prestiżu i stopnia samorealizacji.
Jak widać w publikowanym zestawieniu, czołowe marki w tej kategorii to auta, do których Polacy od lat niezmiennie aspirują. Czołowe marki osiągnęły też najwyższe możliwe wyniki, jeżeli chodzi o jakość ich produktów.
Powaga i trendy
Ciekawe wyniki pokazuje zestawienie odpowiedzi dotyczących cech wizerunkowych marek. Określa ono m.in. to, czy marki bardziej eksponują prestiż i powagę, czy też przebojowość i bycie trendy.
O ile BMW i Audi postrzegane są jako marki modne, to Mercedes-Benz, mimo że w ostatnich latach zaprezentował tak sportowe auta SLK, SLR czy CLS, nadal traktowany jest jako marka klasyczna i poważna, pasująca np. do Jolanty Kwaśniewskiej czy Artura Żmijewskiego.
Mercedes-Benz cieszy się niezmiennie dużym zaufaniem. To dla Mercedesa, ale też dla BMW, najchętniej pracowaliby respondenci. W rzeczywistości oznacza to, że ankietowani mają do tych marek zaufanie, cieszą się one w ich oczach największą wiarygodnością, stabilnością i trwałością. Respondenci pozytywnie też oceniają ich przyszłość na rynku.
Absolutnie największe przywiązanie i więź emocjonalną deklarują respondenci w stosunku do marki Mercedes-Benz. Aż 52 proc. osób najbardziej brakowałoby tej marki, gdyby zniknęła ona z rynku. Mercedes-Benz wpisał się więc już na stałe w obraz otaczającego ich świata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?