Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska w Szczecinie. Jesteśmy poza pierwszą "dziesiątką" [ranking]

Marek Jaszczyński
Archiwum
Jesteśmy na 11 miejscu wśród 19 miast jeżeli chodzi o komunikacje miejską. Tak wynika z rankingu, który opracowała "Wspólnota".

Jakość komunikacji miejskiej oceniona została przez pismo samorządowe "Wspólnota" według kryteriów odzwierciedlających komfort korzystania z autobusów i tramwajów. Do sporządzenia rankingu przyjęty został system punktowy. W szczecińskim taborze blisko połowa to pojazdy niskopodłogowe. Dla porównania Gdynia i Zielona Góra mają wyłącznie tabor niskopodłogowy. Średni wiek taboru to 14,5 roku. Wypadamy lepiej niż Kraków (25 lat) czy Wrocław (18 lat), ale gorzej niż w Kielce (prawie 8 lat) czy Lublin (7,5 roku). Za średnią pensję w województwie można kupić 1198 normalnych biletów. To więcej niż w Poznaniu (986), ale mniej niż w Rzeszowie (1322).

Mamy też niskie koszty przejazdu - raptem 3 złote w stosunku do średniej ze wszystkich miasta, która wyniosła 4,75 zł. Szczecin znalazł się w gronie czterech miast (Lublin, Kraków, Warszawa), które uruchomiły sprzedaż biletów we wszystkich dostępnych technicznie formułach: w punktach handlowych, biletomatach, u kierowcy, przez telefon komórkowy.

Zwycięzcą w rankingu zostały Kielce, chociaż nie uruchomiły jeszcze sprzedaży biletów przez telefon komórkowy, co u nas funkcjonuje już od lat.

- Jesteśmy wysoko w rankingu - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". - Przypomnę, że w latach 2008 - 2012 mieliśmy

Najwyższą w kraju dynamikę wymiany taboru. Kiedy w 2007 roku średni wiek autobusu wynosił 12 lat, to w 2013 roku spadł do prawie 8 lat. Szczecin był pierwszy w Polsce, który wprowadził jako standard wyposażenie w klimatyzację, podwyższoną normę emisji spalin EEV i detekcję pożaru w komorze silnika.

Autorzy rankingu podali też kilka ciekawostek z miast. U nas nie płaci się za przewóz bagażu w komunikacji miejskiej. Ale nie wszystkie miasta zrezygnowały z pobierania tych opłat. W Gorzowie za przewóz roweru trzeba zapłacić tak jak za przejazd normalny na danej linii. Na Śląsku w komunikacji zarządzanej przez KZK GOP opłata za bagaż jest identyczna jak za przejazd osoby. Nie obowiązuje jednak posiadaczy biletów miesięcznych, wakacyjnych oraz kwartalnych.

We Wrocławiu można kupić za 50 zł miesięczny bilet na wszystkie linie do przewozu bagażu lub zwierzęcia. W Poznaniu nie wolno składać biletów ulgowych w celu otrzymania biletu normalnego. W Toruniu bilety miesięczne nabyte przez telefon komórkowy ważne są z dokumentem tożsamości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński