Choć redakcja uznała, że zarzuty banku nie dają podstaw do sprostowania, zdecydowaliśmy się opublikować wyjaśnienia banku, bo sprawa jest istotna dla wszystkich kibiców.
Zgodnie z Umową zawartą z klubem piłkarskim karta kibica posiada dodatkową funkcje karty przepłaconej na okaziciela, a poprzez dodanie tej funkcji, karta staje się instrumentem pieniądza elektronicznego. Stosownie do przepisu art.17 Ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych wydawca karty (Bank) jest właścicielem wydanej przez siebie karty płatniczej i zgodnie z Ustawą informacja dotycząca wydawcy musi być zawarta w treści karty, co nie oznacza, że posiadacz karty (kibic) jest klientem Banku.
Zgodnie z Umową, wydając kartę Bank nie ma dostępu do danych osobowych posiadaczy karty (kibiców). Personalizacji karty danymi poszczególnego kibica dokonuje Spółka Pogoń Szczecin.
Regulamin Karty przedpłaconej na okaziciela, wydawanej przez BRE Bank SA jako instrument pieniądza elektronicznego (dalej "Regulamin") stanowiący załącznik nr 1 do Umowy, wskazuje w § 2 pkt 28 moment zawarcia umowy o instrument pieniądza elektronicznego z Posiadaczem karty (kibicem). Umowa taka zawierana jest dopiero w momencie pierwszego zasilenia karty przedpłaconej (wykonywanego poprzez dokonanie dobrowolnego przelewu środków na rachunek karty, którego numer jest udostępniany Posiadaczowi wraz z kartą oraz Regulaminem). Wejście w posiadanie karty kibica nie świadczy o zawarciu umowy z Bankiem. Przed zasileniem karty przepłaconej, co zależy od suwerennej decyzji posiadacza (kibica), umowa nie istnieje.
W związku z powyższym, karty wydawane na podstawie Umowy mogą (ale nie muszą) służyć jako instrument pieniądza elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. Nr 169, poz. 1385, ze zm.) dopiero od momentu pierwszego ich zasilenia, które to zasilenie stanowi jednocześnie zawarcie umowy o instrument pieniądza elektronicznego pomiędzy Posiadaczem karty a Bankiem.
Reasumując, to Posiadacz karty decyduje o tym czy i kiedy (w ramach daty ważności karty uwidocznionej na awersie karty) dojdzie do zawarcia umowy, przez którą Posiadacz karty stanie się klientem Banku. Do momentu zasilenia karty służy ona wyłącznie jako "karta kibica" klubu Pogoń Szczecin, a Bank nie wchodzi w posiadanie żadnych danych osobowych jej Posiadacza.
Nieprawdą jest, że posiadacze karty kibica Pogoni Szczecin, aby wejść na stadion będą musieli być klientami BRE Banku. To posiadacz karty decyduje o tym czy chce zostać klientem banku i skorzystać z oferowanych przez bank usług. Dopóki karta nie zostanie zasilona pieniędzmi służy wyłącznie jako karta kibica Pogoni Szczecin, a Bank nie wchodzi w posiadanie żadnych danych osobowych jej kibica.
Piotr Rutkowski P.O. Rzecznik Prasowy Grupy BRE Banku
Odpowiedź autora - Mariusz Parkitny
Bank powołuje się na paragrafy, a problem leży w czymś innym. Każdy kibic, chce czy nie, dostaje kartę, której właścicielem jest bank. Świadczy o tym napis na rewersie karty. Kibic ma więc prawo uważać, że jest klientem BRE BANKU, nawet jeśli nie uaktywni karty. I to jest sedno sprawy. I dlatego naszym obowiązkiem było opisać ten system.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?