Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katastrofa ekologiczna na Łarpi. Prokuratura umorzyła śledztwo

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Przypomnijmy, że Hyundai Engineering Co., LTD. , koreański wykonawca prac w ramach Projektu Polimery Police przyznał się do zanieczyszczenia Łarpi i jednocześnie zapewnił, że naprawi szkody. Do zanieczyszczenia rzeki refulatem doszło pod koniec grudnia 2020 roku w czasie prac w porcie morskim w Policach. Wiosną 2021 roku HEC pogłębiał Łarpię
Przypomnijmy, że Hyundai Engineering Co., LTD. , koreański wykonawca prac w ramach Projektu Polimery Police przyznał się do zanieczyszczenia Łarpi i jednocześnie zapewnił, że naprawi szkody. Do zanieczyszczenia rzeki refulatem doszło pod koniec grudnia 2020 roku w czasie prac w porcie morskim w Policach. Wiosną 2021 roku HEC pogłębiał Łarpię archiwum
Środowisko naturalne nie ucierpiało, sprawca naprawił skutki katastrofy, do której doprowadził. Tak wynika z informacji, do których dotarł "Głos".

Śledztwo w sprawie przerwania grobli zabezpieczającej roboty refulacyjne prowadziła Prokuratura Szczecin - Zachód. Do zdarzenia doszło dwa lata temu, w grudniu 2020 roku.

- Do rzeki spłynął odcinek grobli wraz z refulatem wypełniając jej koryto na długości 750 m oraz osunął się duży fragment brzegu, który zawęził je o połowę szerokości - informuje Piotr Wieczorkiewicz ze szczecińskiej prokuratury. - Wykonane w tym przedmiocie analizy przeprowadzone przez biegłego wskazały nieistotne oddziaływanie skutków awarii na ichtiofaunę rzeki Łarpii oraz zgodność z założeniami przyjętymi jako dopuszczalne w decyzji RDOŚ z dnia 8.09.2019 roku. Nadto ustalono, że inwestor – Hyundai Engineering Co. LTD naprawił rozmyte obwałowanie zbiornika refulacyjnego oraz zlikwidował zaistniałe wypłycenia na Łarpii do głębokości tranzytowej 1,6 m doprowadzając ten odcinek do stanu sprzed rozpoczęcia budowy.

Jak to było z pogłębianiem rzeki?

Wiosną 2021 roku HEC pogłębiał Łarpię. Nie pomogło wytyczenie toru wodnego na Łarpi. Ma długość 1200 metrów i szerokość 20 metrów. Jak zaznacza HEC, szlak był przetestowany przez jednostki o zanurzeniu 1,6 m. Społecznicy przypominają, że przed awarią z grudnia 2020, gdy refulat trafił do Łarpi, rzeka była żeglowna na całej szerokości, a nie tylko na 20 metrach.

- Rzeka ma zmienioną linię brzegową i jest wypłycona. Wypełnienie koryta rzeki refulatem, urobkiem z pogłębiania Odry z całą pewnością spowodowało trudne do oszacowania szkody w środowisku. Hyundai pomimo zapewnień i obietnic, nigdy nie doprowadził do przebadania rzeki pod tym kątem. Nie poddajemy się w walce o naszą rzekę. W marcu przyszłego roku będziemy na rzece przypominać wszystkim winnym zaniedbań o katastrofie - mówią przedstawiciele Społecznego Komitetu Ratowania Łarpi.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński